De senaste sex månaderna har ett antal förhållanden beträffande våra luftstridskrafter aktualiserats i debatten.
På fem år har antalet flygtimmar på stridsflyget mer än halverats. Beväpningen är undermålig. Antalet radarjaktrobotar är färre än plattformarna. Förmågan till precisionsbekämpning av markmål begränsad. Sensorerna få eller ännu inte operativa. Ovan på detta finns nu också stora frågetecken beträffande vår framtida förmåga till säker och redundant ledning av våra stridsflyg. Det handlar om stora tekniska, ekonomiska och kanske politiska utmaningar. Och mitt i detta står hela stridsledningsorganisationen inför en flyttkarusell av aldrig tidigare skådat slag.
Jag menar inte att antalet Gripenplan är ointressant vid bedömningen av vår verkliga försvarsförmåga. Men det jag ser är hur just antalet stridsflygplan hålls fram som en sorts kuliss i de stora talen. Och medvetet eller ej blir följden att - kanske inte minst vi politiker - glömmer bort helheten, glömmer bort att kedjan inte är starkare än dess svagaste länk.
När det nu en smula yrvaket kastas fram förslag till omtag beträffande stridsledning, beväpning och sensorer blir jag också orolig för att systemtänkandet kommer i skymundan. Jag är övertygad om att den kris vårt luftförsvar hamnat i inte kan lösas styckevis och delt. Inte heller tror jag att Försvarsmakten, med sina inbyggda spänningar och sin ängslighet i ansvarsfrågor, är mäktig uppgiften att ensam se och förverkliga en fungerande helhet.
Det är tid att våra luftstridskrafter blir föremål för en bred och oberoende utredning. En sådan har inte företagits sedan 60-talet. Dock framstår den som självklar mot bakgrund av den situation som uppstått, de ekonomiska värden som är inblandade och den brist på insyn som funnits, och fortfarande finns, i den sannolikt mest centrala delen av vårt nationella försvar.
I avvaktan på en sådan översyn bör stora förändringar anstå.
För övrigt har det idag uppenbarats att Socialdemokrater, Vänster- och Miljöpartister inte lyckats ena sig om försvarets inriktning. Det blev ingen gemensam motion, även om man på ett par punkter lyckades ena sig om vad man inte vill. Således är man emot Natomedlemskap (Som om ett sådant förslag var aktuellt?). Man är emot att Sverige blir ramnation för NBG 11 och man är emot yrkessoldater. Dessutom vill man naturligtvis spara ytterligare 2 miljarder.
Förra mandatperioden var Göran Persson noga med att understryka att en sammanhållen syn på försvar och säkerhet är en nödvändig förutsättning för regeringsbildning. Med en sådan utgångspunkt blir konsekvensen att den nu sittande regeringen kommer att sakna utmanare 2010.
Allan Widman
onsdag 15 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
En ordentlig genomlysning skulle definitivt inte skada. Jag saknar också helhetstänkande och framförallt saknar jag någon som ställer krav på resultat.
SvaraRaderaTror det var 1967 det senast gjordes en luftförsvarsutredning. Visst är det på tiden! Men FM ledning lär nog inte komma på den tanken alldeles själva, inte så länge det finns mellanchefer och generaler som roas av att köra sina egna kostnadsdrivande utvecklingsrace när resten av insatsorganisationen knappt har råd att öva och träna.
SvaraRaderaHelt rätt; enda sättet är att beordra full stopp i maskin i avvaktan på en politiskt initierad och ledd utredning. Men inte bara av luftförsvaret och ledningssystemet! Samma systemfel går att finna i många andra sektorer av insatsorganisationen.
FM ledning har haft en förkärlek under många år att stryka förmågor som skapar respekt och förtroende för svensk försvarsförmåga. Tänk bara på artilleriet, ubåtsvapnets kräftgång, strilsystemets nedmontering, robotluftvärnet, etc. Allt detta och mycket mer har offrats på försvarsekonomins altare samtidigt som lekstugeföreståndarna i Enköping har fått fritt fram att gräva djupa hål i budgetpåsen utan varken styrning eller kontroll.
GRANSKA NU!
Att antalet flygtimmar har halverats beror ju på att antalet divisioner har halverats, således ingen negativ överraskngin.
SvaraRaderaOm du tycker att det är en dålig utveckling så har ju du möjlighet att påverka din regering som också är riksdagsmajoriteten. Men istället så blir det ännu färre piloter per division för att kunna säga att det inte skall avvecklas en division. Detta är enbart ett politisk beslut.
Vad jag vet så har Sverige köpt 266 st AIM-120 AMRAAM, varav 53 st är av C versionen (Lite av en överaskning för mig) Den statestiken finns på SIPRIs sida om arms trade: http://armstrade.sipri.org/arms_trade/trade_register.php Jag tror säkert att du har kunskap nog att generera ett utdrag genom att välja USA som säljare, Sverige som mottagare och vilka år som skall omfatta köpen av robotar. Svaret kommer i rich text format och ser ut så här när jag kopierat den:
Source: SIPRI Arms Transfers Database
Information generated: 16 April 2009
Supplier/ Year Year(s) No.
recipient (R) No. Weapon Weapon of order/ of delivered/
or licenser (L) ordered designation description licence deliveries produced Comments
USA
R: Sweden (213) AIM-120A AMRAAM BVRAAM 1994 1998 213 For JAS-39 combat aircraft
(53) AIM-120C AMRAAM BVRAAM 2004 2005 (53) Part of $53 m deal; AIM-120C-5 version
J.K Nilsson
Ett utskottsinitiativ om LFU under behandlingen av propositionen kanske?!
SvaraRadera