onsdag 18 mars 2009

Idag väntar vi på regeringens inriktningsproposition. Även om innehållet till viss del redan är känt kommer försvarsdiskussionens vågor att gå höga den kommande tiden. Beredningen i försvarsutskottet kommer att pågå under ett par månaders tid.

Senare under våren väntas också en ny proposition angående signalspaningen. Den uppgörelse som nåddes inom de fyra regeringspartierna i höstas ska nu materialiseras.

Sammanfattningsvis talar mycket för en tämligen intensiv tid för oss som är engagerade i försvars- och säkerhetspolitiken. Detta är också det främsta skälet till att jag idag startar min blogg. Namnet på bloggen kommer att presenteras under eftermiddagen, med vidhängande förklaringar.

Min legendariske föregångare som försvarspolitisk talesman för det liberala partiet, Hans Lindblad, summerade delar av sin karriär i boken "Jag var för snäll". Lindblad, som kanske bättre än någon annan, förmådde blottlägga brister och inkompetens önskade att han varit än mer fordrande. Det är ett misstag som jag hoppas undvika på denna blogg.

Politikens uppgift är nämligen inte att stryka medhårs och ständigt ösa beröm över allt och alla. Vi riksdagsledamöter uppbär arvode för att ställa de svåra och ibland obehagliga frågorna. Vi ska vaka över skattebetalarnas intresse av "bang for the buck". Försvarsförmåga är och förblir stridsdugliga insatsförband och inget annat. Industri, försvarsbyråkrati och grundorganisation kan i bästa fall vara medel för att uppnå sådana förband, men får aldrig bli målet för verksamheten.

Allan Widman

Försvarspolitisk talesman för Folkpartiet Liberalerna

4 kommentarer:

  1. Intet nytt under solen...

    I proppens avsnitt 7.1 lägger regeringen stor vikt vid att försvarets förmåga gällande ekonomistyrning skall förbättras. Det är säkert befogat.

    Regeringen berör dock inte med en rad behovet att förbåttra försvaret förmåga till riskstyrning.

    Vad avser Du göra åt det Widman?

    // Karl N Ström

    SvaraRadera
  2. Hejsan.

    Hur anser du att ditt försvar för FRA-Lagen underlättar Svenskt Försvar, speciellt då denna lag inte ger några som helst utrikesstrategiska fördelar?

    Mvh
    Jonathan

    SvaraRadera
  3. Karl,

    Riskstyrning är naturligtvis en del av en förbättrad ekonomistyrning. Jag har under minst fyra år följt Statskontorets rapporter om NBFG-utvecklingen. Den präglades nästan helt av att Statskontoret ansåg riskerna som stora, men det gick inte att ta miste på Försvarsmaktens förvissning om framgång. Jag vet inte hur mycket som investerades (och fortfarande investeras) i NBF, men ställt i relation till operativ effekt tror jag att framgången nog är ganska blygsam.

    Mvh


    Allan W

    SvaraRadera
  4. Hej Allan.

    Är det inte dags för en översyn av proportionerna? Det är förvisso skönt med en försvarspolitik för en gång skull, ett fall framåt om inte annat.

    Idag arbetar över 3600 personer i FMLog. 1500 personer arbetar på FMV och 750 arbetar på Fortverket. Fortverket förvaltar över 8000 byggnader och 7700 (!) befästningar. Vi har 10 000 yrkesofficerare varav 1200 arbetar på högkvarteret. Det måste nu, bli räfst och rättning i totalförsvarets proportioner. Av medlen till dessa skrivbordskrigare och förrådsmän borde vi rimligtvis kunna anställa soldater eller köpa lvsystem till våra hittills värdelösa visbykorvetter...

    Vad ämnar göras åt proportionerna?

    SvaraRadera