måndag 15 mars 2010

Sveket

Kanske är det så att just helikoptrarna lockat fram den svenska statens sämsta sidor. Här finns ett tydligt operativt behov. Under alla tider har vi vetat att dådkraften hos soldater står i direkt relation till möjlighten att få ett medicinskt kompetent omhändertagande i nära anslutning till skada. Det handlar därför om moral; att kunna ge det bästa till den som vågar sitt liv.

Trots detta har det snart gått tid motsvarande ett världskrig utan att Sverige lyckats etablera en helikopterinsats i Afghanistan; vårt i särklass mest riskfyllda operationsområde.

Två gånger har en i detta avseende enig riksdag uppmanat Försvarsmakten att pröva "alternativa möjligheter". T.ex. att betala annan nation (Norge) för att förlänga sin insats eller att hyra in helikoptrar kommersiellt (med eller utan besättning). Myndighetens svar är att man försökt/inte ser folkrättsliga möjlighter till ett joint venture av det slag som Kanada, USA eller FN gjort i just Afghanistan. Vi fortsätter istället att hoppas på Hkp 10 B.

Yes, Helikopterutredningen under J.O. Lind fortsätter sitt arbete. Kanske är den tidigare slutsatsen; att den betalda och väl beprövade Vertolen skulle avvisas, lika sannolik som att vi nu ska satsa på ytterligare en ny, medeltung helikopter.

Innan vi ger oss in på ett sådant äventyr i mångmiljardklassen (jag avfärdar inte på något sätt detta) måste vi dock ta ställning till Hkp 14. Den skulle vara slutlevererad 2008, men förväntas nu bli operativt fullt ut 2020. Att den myndighet som under ett decennium hävdat att vi klarar maximalt två helikoptrar ska kunna hantera fem medeltunga system (10 A, B och D samt 14 och nyanskaffning) framstår som väl ambitiöst.

2001 satt försvarsministern Björn von Sydow och funderade på ett beprövat amerikanskt alternativ och en framtida europeisk utveckling. Idag vet vi att han valde fel. Vad som ledde honom fel i denna värld av "juste retour" är nästan lika känt.

Att fela är mänskligt, men jag är inte beredd att förlåta dem som vägrar att erkänna misstagen och inte agerar för att lindra deras konsekvenser. Nu kommer USA till PRT MES med, enligt uppgift, 48 helikoptrar. Detta är naturligtvis fantastiskt, men gör inte Sveriges prestation det minsta bättre. Bara genom erkännande av vårt tillkortakommande kan vi göra bättre.


Allan Widman

4 kommentarer:

  1. Har inte svenska tekniker varit i Norge en tid för utbildning på Bell 412 och för mission i Afghanistan sedan en tid?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  2. J.K Nilsson,

    Tror bestämt att vi skickat 3 tekniker och en stabsofficer dit.

    Mvh


    Allan Widman

    SvaraRadera
  3. Självklart ska svenska statens inte obetydliga investering i goda flygförare och tekniker till helikoptervapnet utnyttjas!

    Varje vecka som utbildad personal inte får utöva sin profession praktiskt innebär att startsträckan fram till operativ effekt blir allt längre. Därför är det en ren vinst också för framtida svensk nationell och internationell förmåga att svensk personal tack vare norska statens benägna bistånd får förbereda sig på en skarp insats inom ISAF i Afghanistan när de nu återstiftar bekantskapen med den helikopter- och sjukvårdsmateriel, som under perioden 1994-2004 i Sverige benämndes HKP 11.

    Lika självklart borde det vara att varje svensk flygförare och flygtekniker, som under 2010 inte kan tilldelas flygtid eller annan skarp uppgift som gagnar dennes professionella kompetens skall kunna beviljas tjänstledighet med full lön om denne kan fixa flygtid på egen hand någonstans i världen.

    Det är bättre att en svensk helikopterpilot på svenska statens bekostnad flyger turister på Hawaii i ett år än att denne på hemmaplan kraftfullt avvaktar ankomsten av den svenska särlösningen HKP 14 till sin flottilj.

    SvaraRadera
  4. HKP14 var en risk söm föll ut med råge. Den skulle i princip vara underhållsfri och kunna klättra i trän...
    Det blev precis tvärt om. 60 mektimmar per flygtimme. Flygtimmar som inte duger till nått och en höjd ribba när det gäller flygtimkostnad.

    Då får man ta fram omfallsplanen. I det här fallet är den inte så dålig.

    Med en insats på 3 Miljoner SEK för service och tillsyn kan HKP4 systemet vara igång igen med 12 helikoptrar (och ytterligare en på FMV T&E som redan snurrar och går nästan varje dag.

    Detta inom 4-6 veckor för de första och alla i drift inom 36 veckor.

    Så ni som håller på att tappa sugen, SÄG IFRÅN, det finns så många tappade redan....

    ZY

    SvaraRadera