söndag 2 augusti 2009

En svensk veteranpolitik?

Under den senaste tiden har ett antal opinionsbildare i och utanför bloggosfären låtit påskina att alla svenska politiker struntar i våra soldater utomlands.

2005 på en semesterresa i USA besökte jag Pentagon och deras veteranavdelning. Efter hemkomsten interpellerade jag förre försvarsministern Mikael Odenberg angående omhändertagandet av våra soldater före, under och efter insats. Jag efterlyste en svensk veteranpolitik med ett samlat grepp om stödet både till soldaterna och deras anhöriga. Jag skrev artiklar och medverkade till att frågan kom upp på Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen.

2007 beslutade regeringen att uppdraget att utreda en svensk veteranpolitik skulle utföras av mig. Jag förordnades i juni 2007 och lämnade delbetänkande redan i oktober samma år.

Som ett led i utredningen besökte jag Afghanistan och vår trupp där. Slutbetänkandet från Veteransoldatutredningen levererades till Sten Tolgfors den 3 oktober 2008. Efter remissomgång har någon proposition ännu inte framlagts för riksdagen.

Som utredare föreslog jag att FM:s rehabiliteringsansvar, som tidigare varit maximalt fem år, skulle bli obegränsat i tid. Soldater som lider av psykiska besvär, som ej är så allvarliga att de klassas som arbetsskada (vilket kräver att man är oförmögen att arbeta) ska alltid garanteras hjälp från försvaret. En särskild familjepolicy skulle framarbetas av myndigheten och även anhöriga skulle ha en i lagen fastslagen rätt till stöd, hjälp och information. I enskilda fall också hjälp med psykiska besvär.

Vidare föreslogs förbättringar inom en lång rad av områden. Bland annat att soldater som skadats i strid skulle erhålla medalj. En svensk motsvarighet till Purple Heart. Från statsmakternas sida skulle en officiell medalj för särskilt berömvärda insatser utomlands instiftas. Alla förslag kan inte återges här, men intresserad kan läsa det drygt 400 sidor långa slutbetänkandet på www.sou.se. En sak ska dock understrykas; alla förslag som lämnats är oberoende av vilken personalförsörjning som framgent ska tillämpas i försvaret.

Min långa kamp för fungerande, svenska helikoptrar i Afghanistan är också ett utflöde av mitt engagmang för soldaters väl och ve.

Jag har i nära tre veckor befunnit mig i valkretsen. Men idag är jag åter i Stockholm. I morgon bitti i TV 4:s morgonsoffa bär jag det gula bandet, till stöd för de män och kvinnor som i Afghanistan, Kosovo och på Somalias redd sätter sin egen säkerhet på spel för andras.


Allan Widman

5 kommentarer:

  1. Det smärtar mig att det inte blivit någon proposition ännu eftersom jag tycker det mesta av utredningens innehåll är mycket bra och sådant som vi behöver i Sverige. Artiklarna i de senaste Officerstidningarna (Officersförbundets tidning) om den i Afghanistan allvarligt skadade och handikappade officeren som helt lämnats i sticket av Försvarsmakten berör mig och säkert många fler mycket illa. Man ska inte behöva försäkra upp sig privat på en monsterförsäkring för att kunna göra insats. Än mindre om något år när det handlar om att bli beordrad till insats. Det du gör är i högsta grad hedervärt.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg och det ska bli intressant att se på TV imorgon. Ett par saker som jag saknar i ditt inlägg (har inte hunnit titta på själva utredningen).

    * Hur stödjer vi bäst soldaterna som är ute på mission?
    * Hur stödjer vi familjer till soldater på mission?
    * Hur skyddas familjer vid t.ex. ett hot från extrema terrorister?

    Min syster är gift med en före detta Sergeant i RAF som varit i både Irak 2003 (Basra) och Afghanistan 2006. RAF har ett mycket väl utvecklat familjestöd, även om debatten är stark i England avseende ersättningar till skadade och dödade soldaters familjer. Bl.a. finns kontaktpersoner på hemmaförbandet som kommer och hjälper till om t.ex. en tung tvättmaskin behöver flyttas, eller om extra barnpassning krävs.

    Mina erfarenheter av de diskussioner som pågår inom officerskåren är att den ekonomiska ersättningen under en mission är oftast inte det kritiska, det är hur man tar hand om familjen.

    SvaraRadera
  3. Hmm. Länken ovanför är fel. Det ska vara www.sou.gov.se misstänker jag?

    SvaraRadera
  4. Allan, vilket nummer har utredningen?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  5. Hej

    hittade denna länk "The Need for Outreach in Preventing Suicide among Young Veterans" Och jag hoppas att pliktutredningen och den nya propen tar fasta på det här och de eventuella skador som våra unga män och kvinnor i framtiden kan tänkas ådra sig.

    http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1000035;jsessionid=99452F89489CBF166F96B470B5A35FC6

    "the risk of suicide among male soldiers less than 24 years of age was two to three times higher than among the general population and those who were currently serving. This study also showed that soldiers with short lengths of service (i.e., less than two years) were at increased risk of suicide compared to those with longer service periods"

    Mvh
    Tindra-Annette Broström, Sunne.

    SvaraRadera