onsdag 3 december 2014

Eskalering

I ett för Alliansen måhända oförmånligt läge kommer expeditionsministären Löfven att kalla till extraval den 22 mars.

På mitt politikområde har de rödgröna ännu inte riktigt behövt bekänna färg. Peter Hultqvist säger rätt saker och utstrålar desamma. Att han indirekt minskar FMs budget med 150 Mkr nästa år till följd av slopade rabatter på ungdomsarbetsgivaravgifter har inte riktigt trängt in. Inte heller att
Finansdepartementet avser att ta FXMs anslag och springa. Med följden att FM, inom ram, återfår ansvaret för exportstödet.

Visst, det är några ynka hundra miljoner, men som alla vet är FMs rörliga kostnader begränsade. Effekten på övningsverksamhet och incidentberedskap kommer att bli betydande.

Den nu sittande regeringen har haft begränsad tid. Det medges. Likväl har den på utgiftsområde 6 så här långt bara inneburit ytterligare sten på bördan. Retoriken till trots.

Extraval innebär med all sannolikhet ett stando. Försenad inriktningsproposition. Radioskugga över de föga valvinnande försvarsfrågorna. Och totalt förakt för en växande Nato-opinion.

Ja, nu blir det återigen Ni som avgör.

Allan Widman


44 kommentarer:

  1. Ja, Allan Widman. Nu får du chansen att profilera Folkpartiet som det försvarsvänligaste partiet med en sund syn på gemensam säkerhet. Lycka till! Jag lovar att göra mitt på gräsrotsnivån. /Anders

    SvaraRadera
  2. Jo Allan - Nu är det återigen VI som avgör. Alliansen, där jag har för mig att du ingick? misskötte försvaret bortom det förlåtliga. Börja Er/Din Golgatavandring alt Canossavandring samt gottgör det elände ni ställt till med. I annat fall så kommer ni med säkerhet att krympa än mer och vid gränsen 4.0% är ni borta för gott. Själv tanker jag rösta SD om inte Alliansen tar sitt förnuft till fånga vad det gäller Försvar och migrationspolitik. Med yxor som Wallmark, Widegren, Enström kvar... Jag tvivlar....

    SvaraRadera
  3. Det här borde få er alla inom alliansen och regeringen att tänka efter! Utan en hållbar budget och en ökande invandring blir det inga pengar över till försvaret. Det kan egentligen vem som helst räkna ut och det är den ensamt varande orsaken till landets allvarliga ekonomiska problem där enbart statsskulden ökar med en miljard kronor per dygn - det är synnerligen allvarligt! Det är här allt förstånd tryter i såväl Allians som Regering. Man behöver inte vara intolerant eller invandrarfientlig förstå attAlliansens och Regeringens försvarspolitik har misslyckats - med all respekt för ditt utmärkta jobb hålla FM så nära vattenytan som möjligt.
    Europa med sin ekonomiska politik är också orsak till förfallet inom försvarsgemenskapen NATO. Det håller inte med den invandringspolitik som kostar oerhörda summor pengar och som sliter sönder allt förstånd folket emellan.

    SvaraRadera
  4. Jag måste erkänna. Något jag aldrig, någonsin, under inga omständigheter trodde skulle hända.
    Jag ser endast två alternativa röstmöjlighetet i mars (förutom blankt då)
    1: C eller FP eller KD. Detta endast för att bli av med MP. Men detta betyder att jag väljer fram en allians som genom dimridåer ljuger om försvarssatsningar. Vill jag det? egentligen?
    2: SD. Detta alternativ skrämmer mig, men det är också det ENDA partiet som är i opposition.

    Om gammelpartierna fortsätter vägra anpassa politiken till det rådande säkerhetsläget, vad har vi för alternativ?

    Värna om borgelig eller rödgrönn inriktning är helt egalt om vi inte kan stå upp för dessa värden. Helt egalt om vi inte är beredda att försvara oss och de sammhälle vi bygger. Eller i vart klara vår egen försörjning under en kris....
    Och om inget händer inom detta område herr Widman, då är jag rädd att du och dina Allianskompisar gör strategiska misstag. Detta utfrysande av SD göder dem, föder dem och undergräver er egen trovärdighet.

    SvaraRadera
  5. Maan måste komma ihåg att Alliansregeringen trots allt bestod av fyra partier med olika synsätt och olika agendor. Jag har varit moderat sedan 1970 men kände att när det gällde försvarsfrågan så svek moderaterna med Reinfeldt och Borg i spetsen. Efter Mikael Odenberg hade vi inte en försvarsminister värd namnet. Man uppvisade ett total ointresse för försvarsfrågor och en total okunskap om Ryssland och upprustningen av deras krigsmakt.
    Den moderata hjärninfarkten medförde därför att jag kom att rösta på folkpartiet. Både de och kristdemokraterna visade upp en mycket bättre politik än moderaterna men fick för få röster för att påverka regeringspolitiken i sin helhet.
    Jag var definitivt inte ensam om att byta parti p.g.a. försvarsfrågan och moderaterna kommer att förlora ännu fler väljare om man inte öppnar ögonen och börjar arbeta för ett riktigt starkt försvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tyvärr ger inte ett partibyte inom Alliansen någon genomslag då man enligt uppgift redan gjort upp om gemensam valplattform. Att efter valet förhandla om politiken beroende på, inom alliansen, relativa storheter är ju att bryta vad man gemensamt gick till val på.

      J.K Nilsson

      Radera
  6. J.K Nilsson,

    Det finns mig veterligt ingen gemensam valplattform hos Alliansen.

    Allan Widman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det inte? Hur kunde man då i valrörelsen påstå att oppositionen, till skillnad ifrån alliansen, saknade en regeringstanke och var väljarna skyldiga att redovisa vilken politik man avsåg att föra och inte vänta på resultatet av en regeringsförhandling beroende på valresultatet?

      J.K Nilsson

      Radera
  7. Alliansens budgetförslag beslutades.
    Det innebär väl att den effekt du beskriver INTE blir av förhoppningvis eller är jag för optimistisk?

    För övrigt instämmer jag i din beskrivning av Hultqvist.
    Fortsätt att vara positiva för varandra så oberoende vad som händer blir slutresultatet bättre än motsatsen.

    Inom försvarspolitiken är blockpolitik INTE en framgångsfaktor.

    allt gott

    Jan-olov

    SvaraRadera
  8. Allan; glöm allt gammalt, föreslå en rejäl försvarsbudget med rejäl förankring i FM och UD och liknandes bedömningar av omvärldsläget.

    Journalister och politiska motståndare kommer att säga "men ni sa ju..." men svälj förtreten, lägg band på egot och svara "vi hade fel men nu vänder vi skutan på rätt köl".
    Se till att ge våra utmärkta plattformar (Gripen, Visby, Gotland, Archer, strv122 mfl) vapen, bemanna upp förbanden, och kalla in "nymuckade" på repetitionsutbildning.
    Börja sen (snabb)utreda personalfrågan. Kanske ett amerikanskt system där X antal års tjänstgöring berättigar till Y antal terminers betalda studier som nedtrappning/avslutning på jobbet som soldat.
    Men sätt igång nu!

    Robin, bekymrad medborgare och hemvärnsman

    SvaraRadera
  9. Kör på Allan, du verkar vara den enda som fattar läget....

    SvaraRadera
  10. @ Herr Widman.

    Jag har sedan länge hävdat att det måste till en kompetensprövning av något slag för att få hamna på valbar plats till riksdagen.
    Efter ha sett agerandet som är helt i nivå med femåringar i sandlådan dyker osökt tanken upp igen.

    Ja Allan, det blir VI som får avgöra det en gång till. NI som är betalda för att utföra det VI har beslutat klarade visst inte av arbetsuppgiften.
    Mycket energi går just nu åt att redogöra för vem som har respektive inte har ansvar för den uppkomna situationen. Jag kan då konstatera att NI alla bär ansvar för klanteriet. Det hjälper inte att stå och hånle i rutan, spela chockad, agera som försmådd friare, titta ner i golvet som en rädd hundvalp och göra någon form av påhittad avbön, att helt oförstående skratta och påpeka att alla andra utom jag bär ansvar eller som flera politiker, av olika sorter påpekat, det är väljarnas fel. VI, valboskapen tittar, lyssnar, förundras och förändras!

    Vad detta kommer att kosta OSS är lite tidigt att svara på men billigt blir det inte. Kanske på sin plats att medlen tas inom ram för riksdags- och regeringsarbetet under de närmaste åren;-)
    (summan bara för själva valet beräknas till ca 250-300 miljoner, bara några ynka men ändå)

    Där jag arbetar får de som inte klarar av sina uppgifter sparken eller andra arbetsuppgifter. NI kommer nu att få ytterligare en chans att göra rätt. Nu får vi se om NI lyckas.
    Ser fram emot folkpartiets och dina skarpa förslag, med finansiering, angående försvaret. Blir det fuktiga fingret och fladdrande kappan igen eller kommer allianspiskan smygande i korridoren?
    Fram till valet gäller ju den budget du har gått till val på. Hur ska ni utnyttja detta. Den är ju så mycket bättre än regeringens, speciellt vad det gäller försvaret!?

    Teaterdirektören.

    P.S. Fortsätter det så här arbetar NI snart med sociala frågor allihopa:-)
    P.S. Om man visar förakt för en växande opinion så måste man väl i rättvisans namn och praxis visa samma förakt för alla andra växande opinioner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäste herr Teaterdirektör,
      Du har så rätt.

      Mig veterligen är politiker den enda sysselsättning där det utbetalas ersättning och slutförande av 9-årig grundskola inte är att grundkrav.

      Ovan borgar inte för väl övervägda beslut utan resulterar i den sandlådeverksamhet vi ser nu där röstoptimering är det viktigaste.

      Tragiskt, eller som du brukar säga "Suck!"

      Med vänlig hälsning
      Sweddo

      Radera
  11. Ni (Folkpartiet) skall få min röst även i nästa val. Hoppet är det sista som överger en.
    Men låter ni er kuvas mer av stats- och finansminister kandidater som uttrycker ord som särintresse för försvaret kommer ni aldrig få det mer.
    Då röstar jag hellre blankt.

    Hur har mekanismen uppstått som möjliggör att försvaret skall få 60% MINDRE än under kalla kriget? Hur kom ni eller socialdemokraterna fram till den låga siffran med en ekonomi som gått kraftigt uppåt de senaste 20 åren?

    Om ni vill satsa på försvaret, vilket jag hoppas och tror ni verkligen vill, varför går ni med på en ytterst blygsamt tillskott om +5,5 Mdr först 2023? Varför inte denna summa nu idag 2014?

    Om det nu är ett "Förkrigstillstånd i Europa" som du skriver till Peter Hultqvist varför yrkar ni inte för att använda beredskapskrediten?

    Varför yrkar ni inte på att Sveriges befolkning skall få folkomrösta om Nato samtidigt som val till Sveriges riksdag 22/3-2015?

    Tacksam för svar!

    MVH
    Tobias Levin

    SvaraRadera
  12. Ja nu är det ju din budget som är klubbad Widman. Så vilka satsningar vill du göra i närtid? Inga större vad det verkar, "retoriken till trots."

    SvaraRadera
  13. Widman satsa på försvars minister 2015.

    SvaraRadera
  14. Svensk politik skiljer sig från andra länders politik i två avseenden
    1) den håller inte en grundläggande gard mot okända militära provokationer eller aktioner som inträffar de närmaste överblickbara åren (5 till 10 år enligt försvarsberedningens definition)
    2) Trots att landet idag och med största sannolikhet inte heller inom hela mandatperioden har kapacitet att härbergera och integrera alla flyktingar som prognostiseras komma till landet de närmaste åren så läggs inga restriktioner på hur många vi bör ta mot som max.
    Bortsett från MP som de senaste veckorna bevisat sin oduglighet som politiker så brukar svensk politik anses som sansad. Jag börjar undra om vi blivit påtvingade ovanstående två skiljaktigheter av någon yttre makt för någon annan förklaring kan väl inte finnas?

    SvaraRadera
  15. Anonym,

    Det är min bedömning att Alliansbudgeten gav ca 200 Mkr mer till Försvaret än de rödgröna. Rabatterna på ungdomsarbetsgivaravgifterna blir kvar, liksom FXM. Om den senare myndigheten hade lagts ned hade FM inom ett år blivit totalt ett par hundra Mkr kortare. Ja, det kommer , som jag skrev före valet, alltid att bli bättre om vi kan hålla de rödgröna från makten.

    Allan Widman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt försvarsmaktens egna beräkningar så kvittar det i princip. "Retoriken till trots"...

      http://www.di.se/di/artiklar/2014/12/9/nya-orosmoln-over-forsvaret/?share=D5F0BBE3109E53FFFC0692D12A7C4F33

      Försvaret får ju gärna bli en valfråga. Men helst inte bli föremål för käbbel och prestige. Jobba istället tillsammans med Hultqvist för en bra överenskommelse i mars, så sänder svenska politiker för en gångs skull rätt signaler, till det egna folket och till omvärlden.

      /Stefan Backlund, inte längre anonym.

      Radera
    2. 200 miljoner är skitpengar I sammanhanget jämfört med de miljarder ni öser over massinvandringen. Men för vissa är ju inte Sverige värt att värna.... Val i mars och inte bara de rödgröna kommer att få en chock - medvetenheten sprider sig.

      Radera
  16. Tobbe T,

    Förslaget om Nato-folkomröstning är inte obegåvat, men sannolikt prematurt. Minns omröstningen om euron. Den har lagt en våt filt över europaintegrationen i tio år.

    När kriget står för dörren, inget mindre, kommer S och M att förstå nödvändigheten. Då, men inte förr, kommer nationen att vara redo.

    Allan Widman

    SvaraRadera
  17. Tack för svar. All heder åt dig för högt i tak och svar på tal!

    Är det din bedömning att Moderaterna fortfarande vankar av och an i Natofrågan trots en utåt positiv inställning?
    Vad består deras rädsla i? Att gå emot en opinion, som nu ändras för Nato?
    Eller tror det att Östersjöområdet kan bli än mer hett om Sverige går med?
    Vi kan inte låta Putin diktera vår säkerhetspolitiska lösning!

    SvaraRadera
  18. Att sent 2014 samla sig till att kräva en utredning om medlemskap imponerar inte. Att i åtta års tid vid regeringsmakten blankt avfärda den gör inte heller det.

    Allan Widman

    SvaraRadera
  19. Allan Widman.
    Inte du men flera försvars politiker är åt helvete inkompetenta. Desto mer man läser fattar man inte hur Leni Björklund mfl. Försvarsidioter har resonerat. Jag skräder orden eftersom en politiker får inte uppvisa sådan inkompetens som försvarshaveriet efter 2004 innebärit. En officiell ursäkt och erkännande att ni var inkompetenta.
    Massa insatta och belästa varnade för Rysslands upprustning i samband med 2004. Sedan fortsatte allt. Och nu klarar ni inte ens att rusta upp.
    Finns så mycket värdelöst skit materiel som används och bra fungerande materiel som var betydligt bättre skrotades i förtid.
    Allvarligt vad i helvete har ni hållit på med senaste åren?

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Försvarsbeslutet_2004

    SvaraRadera
  20. Widman,

    Vid flera av de presskonferenser Försvarsmakten arrangerade i anslutning till oktober månads underrättelseoperation i Stockholms skärgård, redogjorde myndighetens talesperson för att de gjorda observationerna av främmande undervattensverksamhet passade väl in i ett operativt mönster av likartade observationer gjorda i samma geografiska område under en flerårig tidsperiod.

    En översiktlig granskning av Försvarsmaktens årsredovisningar för åren 2009-2013, ger vid handen att myndigheten under denna period inte återrapporterat några som helst kränkningar – vare sig möjliga, sannolika eller konstaterade – av svenskt sjöterritorium utförda av främmande undervattensverksamhet. Däremot påstår sig myndigheten för vart och ett av åren ovan ha upprätthållit förmågan att hävda Sveriges territoriella integritet genom att upptäcka och avvisa kränkningar.

    Det kan möjligen vara av allmänt intresse att försvarsministern bereds möjlighet att i ett svar på en skriftlig fråga klarlägga i vilken omfattning beslut att belägga dessa observationer med sekretess har fattats inom Regeringskansliet eller av Försvarsmakten…

    SvaraRadera
  21. "I dag beslutade regeringen att aktivera en del av den vilande pliktlagstiftningen. Beslutet innebär att plikten som rör skyldigheten av fullgöra repetitionsutbildning aktiveras, övriga delar av värnplikten och civilplikten förblir vilande. Syftet med beslutet är att ge Försvarsmakten möjlighet att repetitionsutbilda den personal som är krigsplacerad men inte anställd i Försvarsmakten."

    En försvarsminister som går från ord till handling! Det har vi inte haft på länge!

    Nu får vi se vad FM orkar med:-)

    F.d. Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  22. I går och idag har det äntligen lossnat lite till i de insnöade sossehjärnorna, (men man ska inte begära för mycket av våra politiker, det har ju blivit en egen klass, och kommer sällan ur sin egen föreställningsvärld.

    Först ut var maria Wetterstrand, som genom egna erfarenheter från Finland kunde intyga att finnarna går till val på egna program,s edan räknar man röster,s edan bildar man regering (dvs finlands grundlag reglerar parlamentarisk (enkel) majoritet, tack Maria, århundradets insats,

    Sedan kom Peter Eriksson med en viktig uppföljare, och p´åpekade varför Sverige avviker, dvs vid grundlagsreformen under 60-talet, så antog alla att s inte kunde bilda majoritetsregering med VPK av säkerhetspolitiska skäl, vilket var sant, samtidigt som C, fp och M var tre stycken jämbördigt stora partier, (i vart fall inga småhundar)

    Ja, sedan klickade det nog till lite, sossarna har äntligen kommit på att åratal av förnekande av verkligeheten inneburit att man är och förblir ett 30 % parti, och får vara glad om detta går att behålla (titta på Finland, det kan gå ännu värre)

    Så nu kanske kanske det går att hoppas på en riktig revision av vår grundlag, RF, så att vi kan få bli en normal demokrati, och detta var M tidgiare för. Dvs att RF ska föeskriva enkel majoritet vid val av statsminister, hur svaört ska det vara, detta är självfallet v för, mp givetvis och naturligtvis sd, kd och fp bör vara för, eftersom nuvarande självskadebeteende inte är hållbart.

    Så om nu bara S biter i det sura äpplet och genast ställer sig positivt till en snabb grundlagsregform, så går detta genom extravalet att genomföra till valet 2022, åtminstone.

    Svårare än så blir det inte, och detta innebär att det kommer att kunna bildas fler än två politiska block.
    Centerpariet grå till val åp sin politik, fp på sin, kd på sin och m på sin, så tittar väljarha i utgoftsormåde 6 och jämför med S respektive mp, ser man att alliansen var vör sig lägger en högre slant än S eller att mp lägger 0, så kommer väljarna faktiskt kunna få lite inflytande över valet, dvs jämföra varke parti var för sig, och det är för i h-e budgeten pariterna går till val på, realpolitisk markering, reseten är ju bara lullull och tomt prat.

    Hur svårt ska det vara, se nu till att gå till val och glöm inte förklara vad demokrati är, varför det varit sim det varit, och varför S ändrat sig, så kan detta gå bra, tom för sd, som plötsligt kommer bli tvugna att lägga budget som är realistiskt, om man ska klara av att bli ett fjäre maktblick, för ändrar våra kära politiker i RF så är det troligt med följande scenario:

    VP + S ca 35 % tillsammans

    SD ca 18 %

    C+Fp ca 19 %

    MP+M tillsammans 23 %

    KD som den felande länken, som mycket väl ka växa ordentligt, om moderaterna fortsätter att vara ett tramsparti för gröna kvinnor i storrstäder med feministisk utrikespolitik.

    Det ser alltså hoppfullt ut, bara hålla tummarna att det trillar ner något, ur en kris kommer alltid ngt bra.
    S.W

    SvaraRadera
  23. För den som vill se sambanden över tid, när är det som vår grundlag går åt h-e...? (småpåvarnas diktatur :-)

    Jo, det råkar sammanfalla med att kalla kriget tar slut, Sovjet imploderar, flyktingdiskussionen tar fart, tex Bo Söderstens artikel om närande och tärande, samt att det är totalkris i Sverige inom sosseriet, dvs rosornas krig, S styr Sverige hela 80-talet och man avreglerar valutmarknaderna, och får lite problem med inflation och räntor, (och en gedigen bostadsbubbla), när detta brister, så blommar småpåvarna ut, och tro inget annat, det kommer fortsätta, om inte de etablerade partierna gör ngt nu, för annars kommer det att bli som i Knesset, vilket är ett stort elände för den judiska staten, minoritetsdiktat med stöd av galna skägg som slipper värnpllikten. Nä, med en majoritetsordning med tydliga politiska ställningstaganden i statsbudgeten, så kan Sverige bli normal igen, och annars dröjer det inte förrän vi har ett muslimsk parti, så kanske moderaterna kan återgå att bli tradmoderater...

    Studera summan i högra kolumnen, så kanske någon funderar på vilia utträngningseffekter som de etablerade partierna är föremjål för, att då förstärka minoritetsregeringarandet, vid beaktande av trenden,.är sas politiskt självmord, odh döden för den demokrati vi känner idag. Hu jeda oss.

    KD mp POP Fi Övr SUM
    1970 1,8 0,0 2,3 2,3
    1973 1,8 0,0 2,3 2,3
    1976 1,4 0,0 1,8 1,8
    1979 1,4 0,0 2,2 2,2
    1982 1,9 1,7 3,9 3,9
    1985 3,6 1,5 2,0 5,6
    1988 2,9 5,5 3,6 12,1
    1991 7,1 3,4 6,7 4,4 21,6
    1994 4,1 5,0 1,2 2,2 12,6
    1998 11,8 4,5 0,4 2,6 19,2
    2002 9,2 4,6 1,9 2,4 18,1
    2006 6,6 5,2 2,9 0,68 5,7 20,4
    2010 5,6 7,3 5,7 0,4 1,4 20,1
    2014 4,6 6,9 12,9 3,12 4,1 28,5
    2015 4,5 7,2 16 2,1 2,5 30,2
    2018 4,3 6,5 18,7 2,5 2,9 32,4

    pop = populär dvs SD eller två SD (ett proisraeliskt och ett proryskt eller pronlantsosse samt tidigare NyD,

    SvaraRadera
  24. alliansens "framtid'

    All m fp C KD
    1970 49,5 11,5 16,2 19,9 1,8
    1973 50,6 14,3 9,4 25,1 1,8
    1976 52,1 15,6 11,0 24,1 1,4
    1979 50,4 20,3 10,6 18,1 1,4
    1982 46,9 23,6 5,9 15,5 1,9
    1985 48,0 21,3 14,2 8,8 3,6
    1988 44,7 18,3 12,2 11,3 2,9
    1991 46,7 21,9 9,1 8,5 7,1
    1994 41,3 22,4 7,2 7,7 4,1
    1998 44,5 22,9 4,7 5,1 11,8
    2002 44,0 15,3 13,4 6,2 9,2
    2006 48,2 26,2 7,5 7,9 6,6
    2010 49,3 30,1 7,1 6,6 5,6
    2014 39,4 23,3 5,4 6,1 4,6
    2015 38,8 21,4 6,8 6,1 4,5
    2018 34,6 18,5 6,6 5,2 4,3

    Stadigt mot 1/3 av valmanskåren, även om det inte bli klarlagt (fullkomnat) förrän 2018, så finns det inte en sportmmässa att alliansen kan vinna på att gå till val på samma budget, efter 8 år. Nu kan ju S och mp lägga egna budgetar, dvs mp gå till val på en grön politik, och Birger kommer bistå med rätt råd, ,medan sossarna lan återgå till att vara sossar, och sedan är det bara att vänta på att kd imploderar av syrebrist, och att väljarna tröttnar på Lööf, som en mer bichig kopia på nya m, så fattar inte alliansen det nya landskapet 2018, vilket man får försvarerets skull hoppas att de inte gör, så förlroar de, och sedan kanske de vaknar 2022, om nu inte fp vaknar till redan 2015 och 2018, och inser att man inte kan växa om alla ska gro i samma jordmån, den urvattande rosa feminstgröna hbtqia-reaktionära urbanliberalismen.

    Postmodernismens sista triumfögonblick, inför förestående bistra ekonomiska tider, och realpolitikens återkomst. S.W

    SvaraRadera
  25. prognos 2018 för rödgräna gänget, om det finns något då.

    Det är väl inte så svårt att se vad som hände 2006, när nya m la sig i mitten, och började ligga med gröna socialliberaler i mitten, det röd-gröna blocket finns inte mer, och om det inte går att få 50% i en demokrati, och man är sosse, så måste man tänka, och det är det som inte sossarna har klarat av, eftersom man är tyngt av sitt arv, ser man inte den bistra verkligheten.

    vp S mp rödröra grödröra
    1970 4,8 45,3 50,1 50,1
    1973 5,3 43,6 48,9 48,9
    1976 4,8 42,8 47,5 47,5
    1979 5,6 43,2 48,9 48,9
    1982 5,6 45,6 1,7 51,2 52,8
    1985 5,4 44,7 1,5 50,1 51,6
    1988 5,8 43,2 5,5 49,1 54,6
    1991 4,5 37,7 3,4 42,2 45,6
    1994 6,2 45,3 5,0 51,4 56,4
    1998 12,0 36,4 4,5 48,4 52,9
    2002 8,4 39,9 4,6 48,2 52,9
    2006 5,9 35,0 5,2 40,9 46,1
    2010 5,6 30,7 7,3 36,3 43,6
    2014 5,7 31,0 6,9 36,7 43,6
    2015 7,3 28 7,2 35,3 42,5
    2018 7,3 30 6,5 37,3 43,8

    Man får ändå inte till 50 % och det får inte alliansen heller med de gröna, och detta är paradoxalt nog bra för de gräna, som kan återgå till att vara gröna på ritkigt, och slipper sugas upp som den som alla vill ligga med, det urvattnar partiet, och drar till sig charlataner, enkannerligen fler än två. S.W

    SvaraRadera
  26. Njae, visserligen har S panik, men det beror ju inte bara på S, utan på förklaringsfaktorer som har att göra med att "operationsplanen" för både S och M inte gick som det tänkt sig, gudskelov, tack vare att M lagt sig till vänster om mp i migration och försvar, för att göra det omöjligt för mp att rösta bort alliansen och Fredrik, så exploderade SD och mp imploderade,och det kommer ta tid för m att begripa att de missbedömde opinionsmätningarna grovt :-)

    Reinfeldt kunde bara avgå, jämlikgt den doktrin han försökt skapa med "största minoritetsblocket" ska regera. När sedan bägge blocken la sig på samma nivå för att röka bort SD så uppstod en knivig situation för SD och de gjorde demokratiskt rätt, utifrån sina värderingar.

    Nu vet alla att landet inte går att regera utan SD och etter värre kommer det att bli, och eftersom politik går ut på makt, och formen styr innehållet (i en demokrati) så måste politiken ändra formen, först försökte man sig på den bisarra idén att ändra RO, så att det ska bli ännu enklare att regera i minoritet.

    Men nu börjar några dra öronen åt sig, eftersom det "utfrysningskampanjen mot SD riskerar att göra SD ännu större, och att der räcker med 25 % för SD så är det ngn annan som blir utmobbad :-) och det hade varit en dag att minnas (av skadeglädje)

    Så, S har alltid klarar sig, för att VP hållit sig på sin kant, och figurerat/skakat och dallrat runt 4,2 %. Det var åren efter Sovjektallet, som det tog skruv, med Gudruns feminism, som VP gick som en raket, och sedan kopierades feminismen av de andra, vem minns inte "Ulvskogs "feministas", och sedan tog m upp de rosa ballongerna, och sedan behövde Gudrun ännu starkare feministiskt retorik, genom att plocka in klassfrågor, hbtq, de handikappade, romerna, alkoholisterna och alla utstötta marginalfigurer i samhållet, som uppenbarligen hade det för dåligt, på den vite hetrosexuelle mannens bekostnad.

    Den där retoriken har tyvärr inget innehåll, ingen kan tala om vad det innebär, i statsbudgeten, mer bidrag eller tvångsplacering av vita hetrosexuella kvinliga akademiker till Sveriges bolagsstyrelser?

    Det har inte brunnit i huvudet på S, men Alliansen ligger efter, i vart fall de partier som kan göra ngt åt Reinfleldts demokratifälla. Att bilda en allians, efter valet, är inte fel, att tala om det, är inte heller fel, men att gå till val före ett val, med samma budget, är fel fel fel.

    Naturligtvis går varje borgligt parti till val på sina egna budgetar, coh tar matchen med S i debatten, eftersom S också har en egen budget, när våra begåvde journalsiter inser att demokrati går ut p att varje parti driver sina frågor, att man räknar röster, och att varje parti efter valet måste ge och tag (det kallas för att kompromissa) så har man inte alls svikit, man har inga andra val i en demokrait som är parlamentarisk, såvitt vi nu inte ska införa tvåpartisystem, dvs enmans valkretsar....

    Valet 1994 gick åt pepparn för borgarna på grund av krisen, som de lite oförtjänt fick skulden för, krisen var skapad av internationella faktorer, och sossarnas ränte- och lånefest under 80-talet. Det var framför allt att NyD imploderae, som ledde till S 90-talsseger, samt att C tog sitt ansvar när det var förkylt.

    Valet 1998 var en katastrof för Persson, och synd att inte CB kunde ta tillbaka, det var väl där som mp på allvar började finna sin rioll som absolut vågmästare. Valet 2002 förlorades på att moderaterna inte lärt sig retoriken, varpå man lyckades gå till val som en allians, med ett och samma program, vilket blev en succé, men det berodde inte bara på Reinfledt och Borg, det berodde på S monumentala klåperi, och på att Timbro lyckades ta över Centerpartiet och att fp och kd låt sig gå med, dvs hamna i skuggan av M som snodde syret i mitten. S.W

    SvaraRadera
  27. Nu är det nya tider, och vi har fått med oss SD i båten, detta har en orsak och orsaken stavas Reinfledt, genom att öppna dörren på vid gavel som var mps nyliberala knasidé, och lägga ner försvaret, så blev det enligt vakumteorin utrymme för nya idéer.

    Om nu bara alliansen finns kvar som "begrepp" men inte politiskt block inför valet 2018 kommer det går bra, jisses, i alla andra västeuropeiska länder bildar man ju en allians efter valet, mellan de partier som kan kompromissa, och inget säger att Alliansen skulle bli mindre av att fp, och KD går till vale med egna budgetar och ett eget program, och sedan säger att man har för avsikt att "ligga" med moderaterna och C, efter valet, om man får ihop ett block och kan komma överens, och om inte, måste man ligga med mp (och ta konsekvensen valet därpå, eller ligga med SD eller ligga med S, men då är det ingen broglig allians, utan en mitten allians.

    Konslevensen av att inte införa en normal demokratisk parlamentaristisk ordning i Sverige är förödande, Ruin, DN och tom alla experter i Göteborg, borde väl kunna ta bladet från munnen, och förklara för våra illa bildade politiker, hur grundlagarna är konstruerade i andra länder, och förklara för våra journalister, att det är nu eller aldrig, och att Löfven kan bli historisk, som den sosse, som insåg att Sverige för tid och evighet inte längre är ett land som kan styras demokratisk av ett (1) parti från kansliet för VU på Sveavägen. S.W

    SvaraRadera
  28. Sverige kan alltså åter bli ett demokratiskt mönsterland OM:

    1. våra journalsiter brjar sätta sig in i konstituionella spörsmål, och man måste börja 1970, annars begriper man inte dagens soppa

    2. förändringen som inträffade 2014, och bakgrunden 2002
    (denn ändring är ju i själva verket en av orsakerna till att det bliit kaos.

    3. Tillsätt omgående en grundlagsrevisionskommitté (GRULKOIII) det blir den tredje i modern tid, städa bort bestämmelserna om hur Sverige ska regeras av allt mindre och allt mer obegåvade minoritetsregeringar.

    4. Budgetordningen är näst viktigast, (efter regeln att 51% av rösterna tillsätter statsminister och budget). Det gäller att tydligt fastställa

    I finansiering, dvs skatter, dvs utgiftstak, för att sedan ge sig hän med vad pengarna ska fördelas till. Om tex S vinner omröstningen över alliansen, med höjda skatter, så ska detta inte innebära att inte alliansen inte kan påverka utgiftsområdena i utskotten, och omvänt, om alliansen + SD vinner frågan om skatterna, (de sänkta), så ska det gå att påverka anslagen i i utskottten.

    5. Eftersom vi aldrig mer kommer få stabila majoritetsregeringar, så ligger makten i utskotten, så ÄR det. Tar vi nu utgiftsområde nr 6, så böjrar det bli vajigt, eftersom vi i vår RO samtidigt har ett politikområde som stipulerar "totalförsvar" Det viktiga är att tydligare fastställa våra utgiftsområden i statsbudgeten, och se budgetpropen som det underlag som partierna går till val på. Detta med idéprobgram, visioner och "berättelser" är bara trams, inget väljarna går på (kanske 18-åringarna), men det är inte säkert, i vart fall hänger de inte på DN:s ledarsida eller på Rapport och Aktuellt. RO ska innehålla en fast reglering av politikens områden, som mallar mot utskotten, och det är utskotten som är den stabila demokratiska kärnan, och inte departementen med 4000 tjänstemän varav säkert 500 - 1000 är politiska tillsättningar med partigängare.

    6. Sedan måste det tillbaka en investeringsdel i statsbudgeten, så att utskotten kan investera och planera för en tid som är längre än ett (1) år, och detta gäller i synnerhet försvaret och bostäder, samt naturligtvis infrastruktur, tex järnväg, annars blir allt privatiserat/utsålt.

    7. Om nu bara S, fp och KD begriper att man går till val p sin egen politik, kör kopy pasete på statsbudgeten, och förklarar sina prioriteringar, och får balans avs utgifterna, så kommer ju M sitta där i mitten, och vilja sänka skatterna
    mest av alla, och ta mot flest migranter, och svara god dag yxskaft i försvarsfrågor, i sammanhanget är förbifart Stockholm en fjuttfråga. M har ingen politik alls för hur människor ska får arbete, mer än att rasera kollektivavtalen och lönenivåerna, och längre lön ger mindre skatt och mindre fördelningspolitik, vård och omsorg ger sig ändå, det finns inte pengar för alla behov, så det blir privata tilläggsförsäkringar, och avskaffade landsting, och sedan är det skolan kvar...Den går inte att lösa med kommuner som huvdudmän, privata skolföretag och ett segregerat samhälle, det finns inga lärare, och problemen de samma som för personalförstärkningen till försvaret, människor röstar med fötterna, när politiken inte klarar av att se verkligheten.

    Slutsats: Gärna en allians, men först ett val med egen politik, nya M har nått vägs ände, och kommer bara att sänka övriga småborgare, Sd ökar, och då avgörs Sveriges kommande regeringar på vilken utrikespolitisk hållning som SD kommer fram till, och där verkar det vara sjövilt. Putinister, gråkappor, Israelvännerna (men man vet inte vilken falang i Knesset), ädelsvenskarna, de socialkonservativa, heilarna (antiisraelerna), natoförespråkarna, EU-vännerna, Så SD kommer att växa, om de andra partierna inte ser problemen, och falla samman pga inre strider, och även detta måste man ta höjd för, i en tid som är på ekonomisk tillbakagång. S.W

    SvaraRadera
  29. Natoopinion enl SOM (och Sifo)

    B = balans dvs Nej - Ja

    Ja B Nej Vet ej
    1994 15 -33 48 37
    1995 17 -29 46 37
    1996 21 -24 45 34
    1997 24 -14 38 38

    1998 22 -21 43 35
    1999 19 -28 47 34
    2000 24 -21 45 31
    2001 22 -27 49 29

    2002 23 -18 41 36
    2003 22 -22 44 34
    2004 20 -27 47 33
    2005 22 -24 46 32

    2006 22 -24 46 32
    2007 19 -25 44 37
    2008 24 -17 41 35
    2009 22 -20 42 36

    2010 18 -29 47 35
    2011 19 -25 44 37
    2012 17 -28 45 38
    2013 29 -5 34 37

    Sifo-13 32 -8 40 28
    Sifo-14 31 -19 50 19

    Notera att Som inte publicerat opinionen för 2014, och att det inträffat en rekyl, dvs andelen osäkra minskar och andelen nej, har ökat signifikant, och detta kommer påverka extravalet, och därmed Nato och därmed försvarsdebatten. S.W

    SvaraRadera
  30. Natoopinion, sammanställning

    JA B NEJ Vet ej

    SOM-max 29 -20 49 38
    SOM-min 15 -19 34 29

    Män-13 42 2 40 18
    Män-14 36 -15 51 12

    Q-13 22 -18 40 38
    Q-14 26 -22 48 26

    94-97 19 -25 44 37

    98 - 01 22 -24 46 32

    02 - 05 22 -23 45 34

    06 - 09 22 -22 43 35

    10 - 13 21 -22 43 37

    SOM-snitt 21 -23 44 35

    2012 17 -28 45 38

    2013 29 -5 34 37
    Sifo-13 32 -8 40 28

    Sifo-14 31 -19 50 19

    Ser man det så här, noterar att det skiljer lite mellan SOM och Sifo 2013 avs osäkra och nej, samt att trenden fortsätter starkt 2014, dvs osäkra minskar och och nej ökar, så ser vi något ganska självklart, att valmanskåren tidigare inte ansåg sig ta ställning i fråga, eftersom det var en ickefråga, eftersom vi levde i den bästa av världar, eftersom vår regering med M i spetsen inte såg några problem, och var det Svenskt lullull och ankdam. Nu är det skarpt läge, och människor tar ställning, då förefaller nejsidan att öka, och om nej ökar, behöver det inte vara dåligt för fp, som ju varit tydliga från start, men det kan bli dåligt för m (och c) som sas suttit och dragit valsar.

    Vi kan med säkerhet säga redan nu, att statistiken talar för att ingen tänkande person i alliansen vill föreslå en folkis, och att frågan om att utreda nato är tämligen okontroversiell, i vart fall kommer det att vara negativt för s att lägga locket på, om de är så att man har opinionen med sig. Det bir ju sjukt roligt om S svänger, och M inte vill utreda :-)

    Slutsats: Försvaret kommer i fokus, och natofrågan är mer eller mindre en ickefråga, eftersom det enligt nymoderat röstmaximeringsmaxim är en fråga man inte kan vinna, och då droppar man den. S.W

    SvaraRadera
  31. Lägger vi slutligen in en hypotetisk rad med JA och NEJ där andelen osäkra väljare fördelats ut på Ja och Nej, efter den den relativa fördelningen Ja och Nej, så ser man ett ungefärligt mönster även här, och ingen utredning i världen ändrar detta, det sitter i modersmjölken, en utredning, Bertelman 2, som sakliga argument om säkerhetspolitk är det enda raka och demokratiskt riktiga, så att valmanskåren börjar inse vad det är för soppa våra politiker försatt medborgarna i, mans kulle kunna tro att våra politiker inte längre uppfattar medborgarna som sina uppdragsgivare, utan att att det är en lekstuga för sina kompisar och sin internationella karriär. Det är alltså, nr nu inte mp är med i sossebåten, vilket ett stukat mp är mycket glada för, fullt möjligt att utreda nato, det är tom en plikt, ty eftersom vi redan vet svaret vid en folkis, så blir det ingen folkis, och då blir konskekvensen att Sverige ska rusta upp sitt försvar, och om detta ska ske nu, så måste något annat politikområden minska, och det är bara bistånd och migration och skattehöjningar som är framkomliga. utöver frågan om investeringar i statsbudgeten, i fädrens sår för framtids segrar.
    Ja = ja enligt SOM
    Nej= nej enligt SOM
    ? = Vet ej

    JA? = Ja + osäkra fördelade som ja och nej
    NEJ?= Nej + osäkra fördelade som ja och nej

    Ja Nej ? JA? NEJ?
    1994 15 48 37 24 76
    1995 17 46 37 27 73
    1996 21 45 34 32 68
    1997 24 38 38 39 61

    1998 22 43 35 34 66
    1999 19 47 34 29 71
    2000 24 45 31 35 65
    2001 22 49 29 31 69

    2002 23 41 36 36 64
    2003 22 44 34 33 67
    2004 20 47 33 30 70
    2005 22 46 32 32 68

    2006 22 46 32 32 68
    2007 19 44 37 30 70
    2008 24 41 35 37 63
    2009 22 42 36 34 66

    2010 18 47 35 28 72
    2011 19 44 37 30 70
    2012 17 45 38 27 73
    2013 29 34 37 46 54

    Sifo-13 32 40 28 44 56
    Sifo-14 31 50 19 38 62

    SOM-snitt 21 44 34,9 32 68
    SOM-max 29 49 38 43 73
    SOM-min 15 34 29 24 54

    Sifo
    Män-13 42 40 18 51 49
    Män-14 36 51 12 41 58

    Q-13 22 40 38 35 65
    Q-14 26 48 26 35 65

    SOM-snitt valperioder
    94-97 19 44 37 30 70
    98 - 01 22 46 32 32 68
    02 - 05 22 45 34 33 67
    06 - 09 22 43 35 33 67
    10 - 13 21 43 37 33 67

    SOM-snitt tot 21 44 35 32 68

    SOM-Sifo
    2012 - 2014
    2012 17 45 38 27 73
    2013 29 34 37 46 54
    Sifo-13 32 40 28 44 56
    Sifo-14 31 50 19 38 62

    snitt 12-14 27 42 31 39 61

    Detta är siffror, och kan i ngn mån påverkas av Annies och spindoktorernas "berättelser", men i slutändan så pågår opinionsbildning på fler ställen än i debattprogrammen. S.W

    SvaraRadera
  32. Ttittar man på saken nyktert, och tittar på genus, så var nog inte Rajrajs analus från 2002 /2003 så dum, nato är ingen valvinnare, och det går inte att fatta beslut utan Finland. Nu sitter vi med skägget i brevlådan, och s och mp har en lycklig skilsmässa bakom sig. Naturligtvis vill inte mp återinföra värnplikten, och inte heller öka försvarsutgifterna, så där får de fortsätta ligga med nya M.

    och flörtar de in sig där, så får de problem med SD, och vi kan nog anta att S kommer sluta med nyfacistiska anklagelser, men få duktigt med problem med SD avs Palestina, men alltså inte med nationellt försvar, så detta blir spännande för fp, som är ett försvarsvänligt parti, med balanserad utrikespolitk (om nu bara fru Olsson inser inrikespolitikens primat, att hon inte bara kan flaxa runt och tala om orättvisorna i longtbortistan, det den finns en hemmaarena att utgår från.
    Sedan ser alla fram mot

    1. konstitutionell debatt om demokrati

    2. EU-debatt, (vart är vi på väg med alla flyktingar)

    3. Säkerhetspolitik och utrikespolitk

    4. Försvarsdebatt, inkl nato inkl totalförsvar

    Med kunniga pålästa journalister och kunniga experter och "kunniga" politiker, så kan det bli bra. Nya moderaterna har sas stakat ut vägen, och därmed ser det riktigt bra ut, ska bli intressant att se hur de ska övertyga feministiska storstadsakakademiker och livsstilsmänniskor, som kan tänka lika bra som lantisar, hur det ska gå ihop, först rusta ner och hålla tyst, sedan komma och pladdara om nato, utan att veta vad det innebär konkret. Det blir ändå upprustning, och då är frågan tillbaka på värnplikt, hur ska nya m får råd med ett civilförsvar och beredskap, och hur ska berättelsen om fred och frihet gå ihop, om det inte finns något gemensamt alls att försvara, om nu dessutom EU-projektet inte går så bra, och ekonomin backar, och räntorna stiger, kort sagt, orostider, är ballongkoderaterna då ngn att hålla i handen? Nato löser ju inte direkt beredskap, civilförsvar, försörjning, trygghet, om det visar sig att världen inte är så god, som den borde vara, och uppenbarligen har inte Sveriges expeditionsstyrla skapat en bättre världsordning, Libyen är numera nästa Piratnäste med fullt drag med flyktingsmuggling, och ingen tar sig över Atlanten, vägen från eländet bär mot Norden, av självklara skäl, varje vettig människa har en plikt mot sina barn att ta sig till den plats, där det finns bäst förutsättningar, så allt kokar ner på en hjärtefråga. Eu kommer inte att hjälpa Sverige, tvärt om. S.W

    SvaraRadera
  33. Exemplifierar med våra grannar i öst, som har ett liknande parlamenteriskt system, men med 200 ledamöter, och inget kvittningssystem, och en tradition och konstitution, att skapa stabila majoritetsregeringar, så traditionen finns i Finland, och det är bara att åka över och studera...

    SocD = Socialdemokraterna
    VF= vänsterförbundet
    Marginal = så många mandat som fattas för att få 100 mandat i Riksdagen, eftersom Åland har ett fast mandat, så får därmed det andra "blocken" 99, så man måste kunna räkna till 100 i Finland, för att bilda regering :-)

    SocD VF Marginal
    1991 48 19 33
    1995 63 22 15
    1999 51 20 29
    2003 53 19 28
    2007 45 17 38
    2011 42 14 44
    2015 47 15 38

    Snitt 50 18 32

    Dvs i snitt saknar alltid vänsterblocket ca 32 mandat för att bilda regering eller ca 15 % av rösterna.

    Visserligen valde Finland, som Sverige, att gå med EU, men gick i fällan med Euron, så den övergripande säkerhetspolitiska frågan för Finland är ExFIN, dvs hur de ska krångla sig ur Europrojektet, kanske kan vi skapa en dubbel valuta, så att vi får en samsvensk/finsk valuta, låt oss kalla den Riksmark, så EU frågan och finsk tappad ekonomi, och beroende av Ryssland är inga små frågor, och är delvis avhängigt hur våra Svenska politiker agerar (NU) Alltså, vi kan anta att samlingspartiet och sossarna och mp och Sv fp varit för EU väl mycket, vilket nu rekylerar, varpå samlingspartiet tonar ner EU och nato, och sossarna sannolikt byter fot lite, för att kunna ligga med C och parera sannfinländarna, som annars kommer fortsätta gå som tåget, och naturligtvis har Svensk inrikespolitik blivit så skruvad, att det finns en och annan ädelsvensk, som håller tummarna för sannfinländarna, bara namnet skapar stor lycka, när man tänker på våra tragiska centerpartister :-) S.W

    SvaraRadera
  34. Nästa block till rakning

    C= centerpartiet, (som ej kidnappats av hbtq-högern)
    SF= Sannfinländarna, snitsig förkortning
    Marg = så många mandat "mitten" måste ha för att komma till 100.

    C SF Marg
    1991 55 0 45
    1995 44 1 55
    1999 48 1 51
    2003 55 3 42
    2007 51 5 44
    2011 35 39 26
    2015 45 38 17

    Snitt 48 12 40

    Mittblocket går alltså stadigt fram pga SF och är nu starkast, dvs de grund politiken tvingas gravitera kring, så om C och SF börjar ligga med varandra, så saknas ca 17 mandat + / - 3 mandat, och då måste de övriga fundera på en strategi, samtidigt som Sverige håller val månaden före, och här påverkar Löfvén en del avs utrikespolitik och EU, alltså hur partikamraterna på andra sidan resonerar, och kanske kan hjälpa honom att bryta upp idiotalliansen. (dess nuvarande nymoderata form)

    Visst prognosen för 2015 bygger på lite "antagna" prediktioner, där kommer "sannolikt" Botten Ada att precisera lite mer hårda paket inför valen.

    Kanske blir den inte 17 mandat utan 20 - 21 som fattas för en regering med C+SF, men sossarna och de övriga bävar, med all rätt, för Putins vresighet och för vad storstadsfeminsiterna och EU ställt till med,

    inkl eländet att man sålde Nokia till Microsoft, de är vad det handlar om, att köpa upp realt kapital, för K Anka-pengar, och sedan införa guldmyntfot, det kan i vart fall knäcka Euron. Så det är lätt att räkna ut att mittblocket i Finland intar en skeptisk inställning till EU, Euron och sannolikt Nato, varför det kommer att tassas runt mitten, och därmed är väl vår natoutredning nästan klar? Om inte Finalnd ska gå med i nato, och Sverige inte ska nålla en folkis, och S är mot, så blir det inget Nato, och då måste Sverige och Finland samarbeta i försvarsfrågor, och nöten att knäcka är samband och ledning för stridsplattformar och robotar, löser man det med ett gemensamt industriprojekt, så bidrar Sverige till att hålla liv i Finlands högteknologiska industri, och då kan saker och ting gå bra, på bägge sidor om sjön.S.W

    SvaraRadera
  35. Nå, hur ser det ut för högern?

    KD=kristdemokraterna, i ngt annan tappning
    SAM=samlingspartiet, dvs moderaterna, ej nya moderaterna, vilket innebär att det är ordning på politiken i Finland, visst har man sneglat, men inte blivit tossiga.


    KD SAM Marg
    1991 8 40 52
    1995 7 39 54
    1999 10 46 44
    2003 7 40 53
    2007 7 50 43
    2011 6 44 50
    2015 5 35 60

    Snitt 7 42 51

    Ja, trenden säger att man får svårt att bilda en högerregering som är för EO och för Nato, så Samlingspartiet kan mycket väl tappa mer, Stubb och Co kommer i vart fall inte vilja liga mer med MP, kan man tro, så då återstår C, dvs en perfekt match/chans, Om C blir så stora som det kan bli, så kan de förhandla med höger, vänster och med hoppetossorna mp och SvFp, dvs tre olika kompisar att ligga med, utöver SF.
    S.W

    SvaraRadera
  36. grönlib=grönsaksliberalerna
    SFP = Sv Folkpartiet (försvarvänliga och natovänliga)
    Öv = företrädesvis landsbygdspartiet som numera är SF

    Tot = hoppetossorna, de som grundblocken vill ligga med

    Åland = Åland, fast mandat, med egna villkor.

    grönlib SFP Öv Tot Åland
    1991 10 11 8 29 1
    1995 9 11 3 23 1
    1999 11 11 1 23 1
    2003 14 8 0 22 1
    2007 15 9 0 24 1
    2011 10 9 0 19 1
    2015 7 7 0 14 1
    Snitt 11 9 2 22 -

    Nu det intressanta, hoppetossorna minskar (på ngn annans bekostnad) dvs det kostar på att ligga runt, och det blir nog ganska tydligt, att i Sverige så ökar hoppetosssorna, dit för övrigt SD räknas, men inte SD, som placerats i mittblicket i finsk politik.

    Eftersom Sverige inte länge har ett centerparti, utan ett hbtq/Timbroparti från Stureplan, (som man som Svensk skäms över inför sina grannar),

    så spåras skillnaderna avs aktuell trend, genom formen, dvs på grundlagarna, dvs Svensk politik befinner sig i konstitutionell kris, och värre blir det när Gudrun kommer med rosa ballonger och ska tala Putin till rätta (hon för säkert audiens, bara för att driva med Sverige),, med Finlands demokrati står sig stark, vid kris, (och nu behöver de lösa sin ekonomi, och sin försvarsindustri.

    Finaldn har ett solitt mittblock, som allt graviterar kring, och hoppetossorna minskar, och SF har till skillnad från SD en mer stabil utrikespolitisk hållning och kommer inte att behöva interna maktstrider.

    I Sverige har vi inte stabilitet, perioden 91 - 1998 var ok, sedan har det varit vajigt, i synnerhet inom S sedan person blev PR-konsult och lämnat efter sig ett hemligt äktenskap med mp.

    Mycket beror på att S varit i koma, (konstitutionellt) och legat för mycket med mp, kanske brat Perssons omdöme eftersom Maria W var både snygg och smart, och det är inte vanligt bland sosseeliten, vilket bl.a Stig Malm uttryckt diplomatiskt korrekt. S.W

    SvaraRadera
  37. Sammanställning i "teoretiska" icke existerande block inför det Finska valet

    Vänster = Socialdemokraterna + Vänsterförbundet
    Mitt = Centern + SF
    Höger = Samlingspartiet + KD
    hoppor = Hoppetossorna, dvs Svenska fp och miljöpartiet
    (även om bägge har en dragning åt EU, så är det inte helt enkelt att ligga med varandra i andra frågor, tex försvar och ekonomiska orioriteringar.

    Vänster Mitt Höger hoppor
    1991 67 55 48 22
    1995 85 45 46 21
    1999 71 49 56 23
    2003 72 58 47 23
    2007 62 56 57 25
    2011 56 74 50 20
    2015 62 83 40 15

    Snitt 68 60 49 21

    Sammanfattning
    Vänstern återhämtar sig sakta, efter alla turer med EU och ansvarstagande, kanske går man upp mot 65 och tom 70, beroende på vägval om EU och ekonomi.

    Mitten med SD brakar på, och är ett stadigt maktblock som de andra inte kan ignorera, Mitten+vänster gör enkelt hoppetossrna maktlösa.

    Högerflygeln går bakåt, liksom hoppetossrna, och sedan är det mest fantasin som sätter gränser, för vem siom ligger med vem, och just nu går det att misstänka att den Finska väljaren vill att Riksdagen skaffar lite stabila ligg, att kila stadigt brukar löna sig, när det är svåra tider, och man måste kunna lita på sina partners, och värdesätta vad man har, inte vad man kan få av en utopisk berättelse. Läget i Finland ser stabilt ut, och med lite tur kanske några opinionsbuiodare i Sverige åker över och ställer de rätta frågorna, hur är er konstutution skriven, som inte leder till Sveriges aktuella kaos, Finladns ställer upp, eftersom de nog i hög grad ogillat att först S och sedan m slängt till med ett säkerhetspolitiskt vakum kring Östersjön, och enligt vakumteorin upptas detta alltid, utan att någon begriper hur det gick till, förrän det är försent. Är S riktigt snlla, kanske tom MW kan hålla lite i handen och visa vägen, åsikterna till trots, har hon skinn på näsan och en hel del kunskaper, och de hon saknar sitter PE på, avs RF och kanske detta radarpar ta inte bara mp ur krisen, utan även S, och då räddar mp kanske inte partigängarna på RK, som blir av med sina visitkort, men väl ordningen i Sverige 2018. Migrationspolitiken kommer ändå inte mp kunna råda över mer, pga att det inte går ihop, idealismen med väljarna dom. S.W

    SvaraRadera

  38. V-m = vänstermarginal, (hur många mandat saknas för att få ligga stabilt på regeringskansliet.

    M-m = mittmarginal, för att ligga åt vänster el höger

    H-m = högermarinal för att få kila stadigt

    Övriga = hoppetossrna+övriga+Åland, dvs här ges ingen marginal, eftersom detta inte är ett "matktblock", så det gäller att summera till 100, för att se lite om hoppetossorna räcker för att att ligga med något av gravitationsblocken, och fär närvarande ser det ut som att det är mitten som är starkast, och där vill nog inte hoppetossrna ligga in sig, i vart fall inte Sv Fp, så det går att räkna ut att det blir en massa funderande inom S, för att återta forna storhetstider, och då ska de fundera på fortsatt liggande med högerflygeln eller med mitten, men det fina men finsk politik är att inget är klart förrän den feta tanten sjunger, så även om C ser sig anfrätta från både höger och vänster, så kan man tänka att man inte vågar ta till brösttoner som i Sverige, utan att det helt enkelt ganska naturligt blir så att när valet är klart, och rösterna räknade, så kan alla ligga med alla, även om det finns osannolika konstellationer, som i princip inte ligger med varandra, men det vet väljarna.

    V-m M-m H-m Övriga
    1991 33 45 52 29
    1995 15 55 54 23
    1999 29 51 44 23
    2003 28 42 53 22
    2007 38 44 43 24
    2011 44 26 50 19
    2015 38 17 60 14

    Snitt 32 40 51 22

    Jo, mitten graviterar lite, och om C+SF först ligger in sig, så behöver de mellan 15 och 25 mandat för att ligga trekant på regeringskansliet, och då kan hoppetossrna räcka, eller så blir det trekant med S, och och S och C lägger grund för ett ligg, utan SF, så uppstår nya varianter, ungeför så som politik ska fungera, varje oparti går till val på sina frågor, väljarna väljer, man räknar röster, och nu är det upp till talmannen att få ihop en hållbar konstellarion, som träder i folkets (uopdragsgivarens) tjänst, och inte partigängarnas eller de som betalar partigängarnas PR-byråer, det är inte så svårt att förklara för en väljare, de förstår, problemet är att våra Svenska politiker inte förstår, demokratisk fundamenta, och att skylla på alliansen går inte heller, det blev en nödvändig konstruktion för att komma åt den stora elefanten S, som börjde ligga med mp, som visade sig vara väldigt lättfotad i valet 98 och 2002, och på den vägen är det, tack vare mp har vi fått in SD och nu är fan lös, även om det finns ljuspunkter även med SD, tex försvar, så är det i grunden inte bra, att partiet behövs, för det gör det inte, om de etablerade partierna höjt blicken. men så är de inte heller längre statsmän, utan ombudsmän och teaterapor. S.W

    SvaraRadera
  39. Så återstår att redovisa totalen, om det är rätt räknat


    S VF C SF KD Sam Grön SFP Öv Ål
    1991 48 19 55 0 8 40 10 11 8 1
    1995 63 22 44 1 7 39 9 11 3 1
    1999 51 20 48 1 10 46 11 11 1 1
    2003 53 19 55 3 7 40 14 8 0 1
    2007 45 17 51 5 7 50 15 9 0 1
    2011 42 14 35 39 6 44 10 9 0 1
    2015 47 15 45 38 5 35 7 7 0 1

    Snitt 50 18 48 12 7 42 11 9 2 -

    Det ska alltså bli 200 som ligger runt först i en yster dans, sedan efter ett tag, när det dejtats lite, så fördjupas intresset lite mellan vissa par, och när de känner sig mogna, så bjuder man in till en trekant eller fyrkant, och sedan knallar man in på regeringskansliet och förfinar liggandet under fyra år, ett gansla bra system, och det är dags för S att inse vart vi är på väg, och dags för m att inse att man dansade en sommar, efter Lundgrens katatrofval 2002 och efter Görans magplask 2006, moderaterna kommer aldrig mer att kunna blir större än S och småborgarna ligger och dallrar på gärdesgården, och SD bara växer, och minorietsregeringar är värdelöst, eftersom det inte ligger i väljarnas intresse, att partier inte behäver kompromissa, och då blir det utrymme för extrempolitik i mitten, som driver trams officellt, och har en en annan särintresseagenda i båfe det ena och det andra, inget väljarna premierar långsiktigt. S.W

    SvaraRadera