måndag 28 mars 2011
Värdet av vetskap?
Vetande har många aspekter. Ibland vet man inget. Och inget är enklare för en politiker än att spekulera; det är riskfritt och lämnar utrymme både för kreativitet och uppvisningar i deduktiv förmåga. Värre är att veta och inte kunna få ge besked. Inte minst på försvars- och säkerhetsområdet är detta en allmän åkomma. Information om priser, leveransförseningar, nedläggningar och insatsbeslut ges villigt, med tillägget att sekretess gäller. Pyramidaliskt enerverande! Likväl vänjer man sig. Trots att det är få upplysningar som man på allvar tror skulle skada rikets säkerhet om de kom ut. På försvars- och säkerhetsområdet har den djupa staten i detta en given fördel. Ibland är det kommersiell sekretess. Vid nästa tillfälle gäller det våra förbindelser med utlandet. Någon gång skojar en tjänsteman på departementet till det och använder båda lagrummen på en gång. För säkerhets skull... Just nu finns det goda nyheter att förtälja, men det får trots allt anstå lite till. De senaste dagarna har massmedia vilt spekulerat i att insatser i Libyen bara är aktuella som ett led i marknadsföringen av JAS 39 Gripen. På denna punkt vill jag - om än spekulativt - göra en tydlig dementi. Industrin har knappast något intresse av dyrbara insatser utomlands. Varje krona som spenderas på operativ nytta är en krona mindre till våra kostbara utvecklingsavdelningars strävan att åstadkomma något helt unikt. Allan Widman
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
I besittning av sådan vetskap kan det rent av vara bestickande att gaffla även om kniviga spörsmål...
SvaraRaderaSimplicio,
SvaraRaderaVetskapen är i sig inget märkvärdigt när den följer av en ställning. Att gaffla om den är heller inte särskilt knivigt. Mitt inlägg var mer av en ursäkt för tystnad.
Mvh
Allan Widman
Låt oss gissa lite vad en folkpartist i försvarsutskottet har att snart glädjas över...
SvaraRaderaNatomedlemskap...nix!
operativa hkp 4...nix!
restriktivare exportregler...nja?
visby med rb 15...nja?
E/F underlag för beslut...nix!
Regeringsbeslut StriC...möjligt?
Stridsvagnar på Gotland...nix!
Min gissning blir nog restriktivare export med MR krav vid försäljning. Detta är dock en fråga för EKN och i slutändan partierna så detta borde inte behöva väntas på vilket ger att din goda nyheter rör nåt av de andra alternativen.
Kan det vara det utlovade regeringsbeslutet rörande GLC, NOC och StriC som är på G?!
// Diane
Diane,
SvaraRaderaObservera pluralformen. Det är inte bara en god nyhet.
Stridsvagnar på Gotland är - åtminstone sett från politisk beslutshorisont - omhändertaget.
E/F underlag lär nog dröja, liksom RBS 15 skott ombord på Visbykorvetterna. Nato-medlemskap kan väl dröja ytterligare något...
Mvh
Allan Widman
Ursäkta, är du säker på att det är utvecklingsavdelningarna som är kostsamma, eller är det kundens önskelista som kostar?
SvaraRaderaSjälv skulle jag helst vilja köra sprillans BMW, men med min plånbok får jag nöja mig med begagnad Volvo. Skulle dock inte falla mig in att racka ner på BMW:s "kostsamma utvecklingsavdelning". Det är faktiskt skillnad på bil och bil.
Du får det du kan, och vill, betala för - som på vilken marknad som helst. Kravbilden och priset på "off-the-shelf" produkter sätts oftast av dem som har råd och lägger stora beställningar - de som betalar utvecklingen. Sverige är knappast den största och mest tongivande kunden numera. Den vägen har ni politiker själva valt. Så sluta gnäll och lär er leva på marginalen i en perifer utpost i Europas nordöstra hörn. Nästa geniala politiska materielförsörjningsdirektiv får väl bli "i första hand begagnat off-the-shelf"? Det är i alla fall mitt direktiv, som mindre bemedlad köpare av motorfordon.
Ungern, Tjeckien och Thailand anskaffar nyrenoverade begagnade stridsflygplan på mycket förmånliga villkor. Så förmånliga är villkoren att de därtill har råd att köpa amerikanska och israeliska sensorer och vapen och årligen producera ett ansenligt antal flygtimmar per till sig levererat exemplar.
SvaraRaderaDet är knappast fråga om världens mest kapabla stridsflygplan alla kategorier. Men de är nog precis så pass kvalificerade, som dessa små- och medelstora stater klarar av att bestycka och hålla i luften.
Sverige anskaffar inte i första hand operativ förmåga med stridsflygplan. Vi anskaffar på snart sagt alla områden först och främst försvarsmaterielutvecklingsförmåga.
Och självfallet är det ett politiskt medvetet, om än ej uttalat, val att så förfara.
dödsfiender
SvaraRaderaAxvargalla,
SvaraRaderaJag rackar inte ner på industrins utvecklingsavdelningar, även om de förvisso är kostsamma. Industrin ska tjäna pengar och behöver inte skämmas för det. Likväl tror jag att den kommersiella logiken handlar om att man hellre ser att resurser förbrukas i den egna butiken än på annat håll. Detta sagt för att bemöta dem som påstår att Gripen skickas till Libyen av marknadsföringsskäl.
Om det funnes en stark lobby för insatser utomlands med vårt stridsflyg hade det kanske också blivit något mer än en insats vart femtionde år.
Mvh
Allan Widman
Som matematikintresserad logiker dristar jag mig till följande sammanställning:
SvaraRaderaÄrende: Natomedlemskap
Allan: "Nato-medlemskap kan väl dröja ytterligare något..."
Operativa hkp 4
(Verkar slutligen avgjort, till 4:ornas och kanske Allans nackdel...)
Visby med rb 15
"RBS 15 skott ombord på Visbykorvetterna - lär nog dröja."
E/F underlag för beslut
"E/F underlag lär nog dröja."
Stridsvagnar på Gotland
"Stridsvagnar på Gotland är - åtminstone sett från politisk beslutshorisont - omhändertaget."
Allan igen: "Observera pluralformen. Det är inte bara en god nyhet."
Hmm.
Restriktivare exportregler tror jag på, men inte i dagarna. Nix igen, alltså.
Däremot har vi sett regeringen ta befälet över EU-styrkan EAW, som nu skickas till Libyen med sina Gripen.
Detta är troligen en av Allans "vet-men-får-inte-säga-något-än"-punkter 28 mars.
Den återstående glädjande nyheten verkar då vara Regeringsbeslut StriC, som läcktes till media i går.
Kul! Go Hästveda!