torsdag 24 september 2009

När det goda blir det bästas fiende...

Efter gårdagens spektakulära kupp mot värdedepån kan jag konstatera att de kriminella elementen i vårt land lyckas med det som tycks svårt för Försvarsmakten och FMV. De har tydligen lyckats få tag på både helikopter och en besättning utifrån.

Igår besökte jag F 17 i Ronneby. Jag fick då bekräftelse på att oron över den kommande flyttcirkusen redan påverkar flygtidsproduktionen. I Hästveda söker personalen i ökande utsträckning tjänstledigt för att arbeta utom myndigheten. Endast 80 procent av beställd flygtidsproduktion i Sverige kommer att levereras under budgetåret 2009. Hur stor kapacitet finns kvar när myndigheten slutligen lyckas stänga berget?

Med min mobil tog jag nu närmast nostalgiska fotografier av de inplastade 4:orna som står overksamma på flottiljen. Hörde att flera nationer och enskilda företag knackar på dörren och frågar om hur de kan anskaffa ett av världens mest pålitliga och flexibla helikoptersystem när vi nu ställer dem på soptippen. För dem en riktig fyndhörna.

Samtidigt stod det klart att Hkp 10 B aldrig kommer att uppfylla kraven för MEDEVAC enligt Natos normer. Det finns inga ställen att stuva läkarväskor på. Nato-båren, som med patient kommer att kräva minst fyra män för att lyfta i, sticker ut 40-50 cm i helikopterns öppning. Konsekvensen blir att Ksp-skytten inte får fritt spelrum. Rådet jag fick var: Glöm MEDEVAC och berätta för kollegorna i utskottet att CASEVAC är gott nog. Don't stay and play - load and go!

För några månader sedan fick min mor en hjärtinfarkt. Jag följde henne i ambulansen till UMAS i Malmö. När ambulanssjuksköterskan skulle ge ett dropp var ambulansen tvungen att stanna mitt på vägen. Efter att ha flugit Hkp 10 taktiskt undrar jag vilken avancerad vård som kan ges ombord? Det som inte gjorts innan patienten kommit ombord kan knappast göras i luften.

Det får mig inte bara att fundera över våra ambitioner att uppfylla Natos krav på MEDEVAC. Därtill tänker jag på vad 24,5 cm extra kabinhöjd på Hkp 14 skulle användas till?

Allan Widman

6 kommentarer:

  1. Av de 80 procenten du nämner ovan produceras 7 procent av Malmö och Sthlm ATCC till en kostnad av ca 26 milj kr/år (utan interoperabel/stridsteknisk förmåga) Om Försvarsmakten genomför de nedläggningar som aviserats kan jag bara gratulera Transportstyrelsen till kommande vinster. Försvarsmakten kommer dock att ha vissa begränsningar.

    SvaraRadera
  2. Allan, jag vet att du inte menade att vi borde stjäla helikoptrar och hyra in förare från f d Serbiska motståndsrörelser (eller vad de nu kom från). Det är dock en kul knorr!

    Här är en annan kul knorr: Radera hela det svenska försvarsetablisselemanget (jo, inklusive den politiska delen) och be vår tidigare östra landsdel att bygga upp allting från scratch efter eget huvud. Håken vet om inte samma borde ske med polisväsendet också.
    Jag vet inte hur mycket pengar som försvann från G4S men jag tycker att det var väl använda pengar. I ett enda svep blottades det kaputta svenska inrikes säkerhetstänkandet och för all del, även delar av Sveriges yttre säkerhet.

    SvaraRadera
  3. Allan,

    Söndagens inlägg på Wisemanbloggen om läget i strilsystemet (http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2009/09/gastinlagg-om-den-allvarliga.html) avslutas med en direkt uppmaning till dig och alla andra seriösa försvarspolitiker i vårt land att lägga på ett kol i stridsledningsfrågan. Det finns god anledning till det.

    Den 28:e okt är det slutmöte i FM styrgrupp för den s.k. realiserbarhetsprövningen av GLC/NOC steg II, dvs slutflytten till Enköping och nermonteringen av dagens strilsystem, enligt många utländska bedömare ett av världens mest tekniskt avancerade och personalsnåla. Den utredningsansvariga avdelningen i HKV planerar då att hävda att en centralisering till Enköping är den tekniskt, ekonomiskt och personellt bästa lösningen för framtiden, helt i strid med all den sakkunskap som har redovisats här, i andra media och FM-internt i ett stort antal utredningar, rapporter och presentationer för olika chefer.

    HKV PROD har samtidigt börjat planera för snabbast möjliga avveckling av stridsledningsanläggningen i södra Sverige (det s.k. GLC/NOC steg I), inte minst av omsorg om den civila kund (en superjätte inom IT-världen) som så snart som möjligt vill ta över anläggningen för en spottstyver. Dessutom räknar planerarna iskallt med att om steg I kommer till stånd så finns det ingen återvändo till dagens läge, särskilt p.g.a. den personalflykt som uppstår men också för att det är ekonomiskt omöjligt för FM att bygga en ny underjordsanläggning i framtiden. Då blir det lättare att argumentera för centraliseringen till Enköpingsåkern. Och skrivningen i senaste proppen om att nedläggning av berganläggningar ska bli föremål för regeringsbeslut betraktas alltjämt som ett irriterande men ofarligt debattinlägg som inte har med planeringen för GLC/NOC steg I att göra.

    Om det är detta våra folkvalda vill så går det bra att luta sig tillbaka och se på när ett halvsekel av multimiljardinvesteringar i personal, kompetens, teknik och anläggningar kollapsar under kaotiska former. Om inte så är det dags att agera.

    SvaraRadera
  4. Nån sa att regeringen är chef för försvarsmakten. Dags att visa ledarskap nu! Stoppa Stril-kollapsen och den vansinniga GLC (NBF)-miljardrullningen. FML och dess underlydande har visat sig inkompetenta och drivna av tvivelaktiga motiv. Dags att ta över rodret och få skutan på rätt köl! Genomdriv det som står i proppen! Vad återstår annars än förlorat förtroendet för de folkvalda? - FML är redan ett skämt. Ska man skratta eller gråta?

    SvaraRadera
  5. Ja du Widman,
    Natos normer för MEDEVAC är väl knappast de enda krav Hkp 10 B aldrig kommer att uppfylla.

    Är det inte lika gott att kontraktera Norrlandsflyg så att vi får en snar och kostnadseffektiv lösning på ambulanshelikopterbrisen i ISAF. Med sitt enkla men synnerligen funktionella flygunderhållskoncept kranar NF idag - utan större inskränkningar av starberedskapen - ut ca 1000 fh/år ur sina HEMS-utrustade S-76:or här hemma.

    Anta att de lyckas producera hälften så mycket under de svåra betingelser en afghanistaninsats innebär så är det ändå dubbelt så mycket som försvaret någonsin kan drömma om att få ur sina Super Pumor. Flexibelt och tillgängligt – eller hur? Det kan kanske diskuteras hur användbart det är, men det var väl aldrig gränssättande när det gällde sjöräddningen och försvarsledningen har väl tidigare aldrig backat för att ta en eller annan risk.

    Beträffande 24,5 cm så är väl inte det ett mått att förakta… :-o

    SvaraRadera
  6. Som vanligt ett raljerande från den folkvalde Allan.
    Hur vore det om du istället var konstruktiv och agerade inom de områden som du och dina kollegor själva har ställt till det inom, istället för att sparka nedåt.

    SvaraRadera