onsdag 8 februari 2012

Ekonomisk balans

HMS Carlskrona ligger i docka. Enligt pålitliga uppgifter gäller det dock ingen ombyggnad utan enbart årlig översyn. Man kan ha olika syn på detta. Det kan beklagas att stridsstödfunktionerna inte utreras eller kan man, å andra sidan, glädjas åt att den svenska, kungliga flottan inom kort åter har handlingsfrihet med henne. Jag lutar åt det senare.

Samtidigt kommer signaler om att investeringarna i nya hangarer åt Hkp 14 i Kallinge hålls tillbaka. Överväganden görs om huruvida dessa verkligen är nödvändiga när Malmen nu vill göra plats åt Hkp 16? Jag vet bara att investeringarna i Linköping för några år sedan måste kostat skjortan. Gladeligen hade jag kunnat dinera på golvet i dessa spatiösa, hypermoderna och transparenta lokaler.

Därtill görs nu gällande att SWEDEC ska integreras i Ingenjörsregementet i samma stad. Förslaget dyker upp i BU 13. Ett stort antal befattningar dras in. Det verkar som den politiska flykten från Afghanistan nu får sin basorganisatoriska efterbörd. Eller finns det andra skäl?

Jag har tidigare skrivit om ett stort antal inställda övningar och GMU-utbildningar under andra halvan av 2011. Tecknen på att FM befinner sig "i ekonomisk balans" bara hopar sig...

Samtidigt fortsätter dock myndigheten att driva både NBF och PRIO vidare. I jämförelse är allt annat (förmågelyftet undantaget) kaffepengar.

Uppfattar att defaitismen sprider sig. Till och med bland bloggande kollegor. I nådens år 2012 tvivlas det på folkförankring, västerlandet och förmågan att skapa en bättre värld. Måtte det snart bli vår.


Allan Widman

42 kommentarer:

  1. Gustav Wasa sa...

    - Känns det inte som att Sea Gripen bara är så 2011?

    Låtom oss istället bygga också stridsflygplansmarknad och inte bara stridsflyg av nästa generation!

    Kanske skulle det till och med gå att i samma veva stärka demokratin och de mänskliga rättigheterna i länder, som nyligen störtat sina auktoritära regimer?

    JAS 39 Gripen är världens mest kostnadseffektiva moderna stridsflygplanskonstruktion. Flygtimpris och livscykelkostnad är låga. Självklart bär inte JAS 39 Gripen tyngst nyttolast, har inte längst räckvidd och ej heller stigprestanda i klass med de allra mest avancerade stridsflygplanskonstruktionerna från Ryssland och USA. Men mest sannolikt är det futilt att försöka konstruera en jämlike till F-22 eller F-35 med Gripens kostnadsbild. Sverige och majoriteten av alla andra potentiella kunder måste nog även fortsättningsvis matcha sina flygoperativa ambitioner med vad respektive stat kan avsätta av ekonomiska resurser.

    IAEA bildades som ett organ för att sprida kärnteknologi till stater som avsade sig kärnvapen. Jag kan tänka mig ett multinationellt program för att sprida stridsflygplansteknologi till stater, som avsäger sig dödsstraff, erkänner HBT(Q)-personers fulla medborgliga rättigheter samt skyddar rådgivning inom området reproduktiv hälsa från trakasserier på sitt territorium.

    - Finns det en bättre Gripen-kund för svenska staten än en oljeproducerande stat, som kan finansiera med kommersiella krediter?

    Det borde ligga i Israels intresse att delta, som en av parterna i ett multinationellt försvarsmaterielsamarbete med ett demokratiskt Libyen. Utan förtroendeskapande åtgärder mellan arabiska stater och Israel av lika stor omfattning som en gång Kol- och stålunionen blir det kanske inte fred i Mellersta Östern?

    - Good Bye Sea Gripen and Welcome Desert Gripen!

    SvaraRadera
  2. Shhhh! Vänligen stör ej. Skönmålning pågår.

    /mvh regeringskanskeliet

    SvaraRadera
  3. Så länge det inte ligger ett värde i det vi i FM producerar kommer vi alltid att uppnå ekonomisk balans genom att ställa in verksamheten. Regementet skulle ha utbildat GMU i slutet av 2011, sedan början 2012, för att nu eventuellt få en omgång 2013. Två års väntan, under tiden sitter majorer och överstelöjtnanter i vaktkuren, soldaterna är ju inte nog många.

    SvaraRadera
  4. Snart kommer årsredovisningen. Oddsen är låga på rubriker som basunerar ut att Försvarsmakten gick X hundra miljoner kr plus – till priset av Flottans slutövning, Arméns brigadledningsövning och markstridsdagar och en del annan verksamhet...

    SvaraRadera
  5. Gustav Wasa sa...

    Nato har ytterligare en gång förlängt sin Air-Policing med stridsflygplan över Baltikum i fyra år till 2018.

    - Vore det inte en Win-Win situation att sälja uppiffade svenska överskotts-Gripar till Baltikum?

    Om vi säljer JAS Gripen till de baltiska staterna och de avlöser stridsflygplan, som intill dess verkat i enlighet med Nato:s gemensamma ansvar för "Air Policing", då är det Sverige som utifrån sina intill dess mer teoretiska solidaritetsdeklarationer signalerar att vi påtar oss ett utökat praktiskt och högst konkret säkerhetspolitiskt ansvar för närområdet på andra sidan Östersjön.

    - Har vi verkligen resurser och vilja för ett sådant åtagande?

    Alla JAS-affärer efter Sydafrika har varit stat-till-stat och försäljning eller uthyrning av försvarsmateriel innebär alltid försäkringar om fortsatta reservdelsleveranser i kris och krig.

    SvaraRadera
  6. "Samtidigt kommer signaler om att investeringarna i nya hangarer åt Hkp 14 i Kallinge hålls tillbaka. Överväganden görs om huruvida dessa verkligen är nödvändiga när Malmen nu vill göra plats åt Hkp 16?"

    Jag förstår inte vad du menar med det här stycket Allan, det är väl på grund av Hkp16 platsbehov på Malmen och Hkp14 flytt till Kallinge och Kallax som behovet av nya hangarer på Kallinge uppkommer?

    SvaraRadera
  7. Anonym,

    Jo, det är rätt, men övervägandena gäller väl rationaliteten i att låta fördelningen av helikoptrar över landet styra lokalinvesteringar för hundratals miljoner, istället för omvänt.

    Mvh

    Allan Widman

    SvaraRadera
  8. Allan, i klartext menar du alltså att man inte vill bygga nya hangarer på F17 för hkp14 därför att hkp-flottiljen skall ta emot hkp16?

    Skall man alltså bygga nya hangarer på Malmen för att ta emot hkp16?

    Eller vad menas?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  9. J.K Nilsson,

    Ingen aning vad övervägandena utmynnar i. Men uppfattar att rationaliteten tänks igenom utifrån redan gjorda investeringar och nödvändiga nya sådana.

    Mvh

    Allan Widman

    SvaraRadera
  10. Frågan är om det är värt att lägga minst en halv miljard på att bygga en ny hangar i Ronneby, när det redan finns plats för HKP 14 i befintliga redan betalda hangarer...

    SvaraRadera
  11. Allan, menar du att den bästa lösningen är att hangarera sjöoperativ hkp 14 i Linköping och be de sjöoperativa hkp-besättningarna med familjer flytta från Ronneby till Linköping? (som tidigare flyttat från Berga till Ronneby) Jag vet att det prövats tidigare vid nedläggnings- och flyttningskaruseller. Framgångsrikt och billigt?

    //Master & Commander

    SvaraRadera
  12. Det handlar fortfarande om 5! stycken sjöoperativa hkp14...
    Kan ju ha dessa 5 i en FOB Karlskrona/Ronneby
    är det nödvändigt med ny hangar för 100 miljoner per maskin?? (det sägs att ronneby får 9st hkp 14, men endast 5 är sjöperativa)
    Att säga att den är till för hkp15 också är en sanning med modifikation; hkp15 har redan en hangar och opererar från denna.

    //tankeställaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Det handlar om 5 sjöoperativa hkp14 och 8 st sjöoperativa hkp15. Till detta ska läggas ytterligare 3 markoperativa hkp14, som om jag förstått saken inte får plats i Linköping. 10 st ska väl till Luleå?

      Sen finns det väl chans/risk för att de 3 blir modifierade till sjöoperativ standard om flottan m.fl får som de vill. Annars finns nog behov av trupptransport för P7-förbanden och Flygbasjägarna i Ronneby som skulle kunna lösas med de 3 skroven, om de får fortsätta som markop.

      Radera
  13. Allan

    Det finns "tomma" hangare (och berghangarer) i UPPSALA ... både för JAS, Hkp och SK60

    Eftersom Malmens flygplats (rullbanor skall upprustas) stänger i sommar blir flygskolans verksamhet tvungen att flytta. Ryktet säger att Ljungbyhed än en gång kommer att tas till heder för att husera grundläggande flygutbildning.

    Vem vet, det kanske blir permanentare än man tror ...

    ... och saknas det alternativ finns ju inte bara "flygtomma" hangarer på fler ställen än gamla F5 utan på en mängd olika gamla flottiljer. Huruvida hangarerna ägs av "staten" via Fortverket eller någon annan statlig myndighet är för mig obekant. Förvånar mig dock inte om vi får betala dyrt till någon driftig civil (kommunal?) entreprenör för att få husera i lokaler som vi byggt för FM behov och sedermera vid nedläggning sålt för en symbolisk krona ...

    Vänligen

    Peter Neppelberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter, allt som fortverket lämnar "köper" Vasallen och jag är inte så säker att det "Bara" är en symbolisk summa. I vissa fall så kan Vasallen sälja fastigheterna och i vissa fall så hyr dom ut. Målet är att omvandla de gamla fastigheterna till något som någon annan finner attraktivt så att de kan säljas med viss förtjänst.

      Den senast lämnade moderna hangaren är Byggnad 92 på Frösö park. Där har "Svenska Mässkonsult Nord AB" köpt JAS-hangaren för att bedriva mässverksamhet.

      J.K Nilsson

      Radera
    2. Det är häpnadsväckande hur staten ha kunnat slösat bort fastigheter som försvarsmakten rimligen borde ha betalt för länge sedan och nu Vasallen tjänar pengar på.
      Ett sätt att inhysa Gripenplan i, och dessutom skapa säkerhet skydda planen, vore att verkligen skapa ett nordiskt försvar där stålbetonghangarer i Norge och Danmark kunde utnyttjas i utbyte mot att upplåta övningsområden i Sverige.
      Att Gripen är ett fullgott stridsflygplan torde knappast någon tvivla på när vi ser hur amerikanska F-35 har utformats och redan är att betrakta för tungt.
      Att hänga på ytterligare vapen på dess vingar borde ifrågasättas och det faktum att det inre bombrummet bara tar två AMRAAM robotar och två normalstora JDAM-bomber är en ynkedom i jämförelse med Gripens lastförmåga. Dessutom kostar F-35 avsevärt mer än vad skjortan är värd och med en stealthförmåga som bara är rena rama skrytreklamen.

      Radera
  14. Det torde finnas en del tomma hangarer även i BODEN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tomma vet jag nog inte om dom är.

      J.K Nilsson

      Radera
  15. Relativt nya HKP10 hangaren på Såtenäs står också tom stor del av tiden

    SvaraRadera
  16. Master&Commander,

    Du har en mycket tung poäng där.

    Allan Widman

    SvaraRadera
  17. @Allan

    Bra att du lyfter upp viktiga frågor. Det borde fler av dina kollegor i försvarsutskottet göra!

    Jag håller dock inte med dig i allt denna gång och har skrivit ett längre inlägg på bloggen, framför allt om basering av helikoptrar men även lite om HMS Carlskrona.

    http://navyskipper.blogspot.com/2012/02/hms-carlskrona-och-helikopterhangarer.html

    SvaraRadera
  18. Gustav Wasa sa...

    Beslutsunderlagen håller generellt sett en allt för låg nivå. Samtidigt är det naturligtvis beslutsfattarnas eget fel att så är fallet.

    Det är ett stående skämt att ett regemente läggs ner året efter att en ny matsal invigts och en flygflottilj efter att det fått nya JAS-hangarer. Ovanstående debatt om helikopterhangarer illustrerar väl att det lillejulsmässiga beslutsfattande fortgår oanfrätt.

    Nybyggnation av sådana på F 17 i Kallinge har förmodligen hanterats formellt sett fullständigt korrekt, först i de försvarsförvaltande myndigheterna, därefter i departementen (Fö och Fi) för att slutligen bli föremål för samordning i Statsrådsberedningen.

    Det är först nu när spaden ska i marken till en kostnad av några hundra friska miljoner, samtidigt som något tusental försvarsanställda helst ska friställas, som en konsekvensanalys och omfallsplanering flyter upp.

    - Kommer HKP 14 någonsin att ta det egenutvecklade taktiska ledningssystemet (TMS) i bruk?

    - Kommer HKP 14 någonsin att få en lätt torped och sjunkbomber för ubåtsjakt?

    Självklart var det oerhört innovativt av Sverige att satsa på en (1) enhetshelikopter för både mark- och sjöoperativt bruk. Trötta Nato-stater mäktade bara med att beställa de respektive versionerna TTT och NFH av NH90.

    Om vi inte uppnår sjömilitär helikopterförmåga, så är vi i vartfall närmast garanterade fullgod allmänmilitär helikopterhangarförmåga.

    SvaraRadera
  19. @Gutav Wasa

    Ledningssystem, sensorer och vapen till Hkp14 är en förutsättning, annars kan samtliga helikoptrar tillföras Armén och sjöoperativ helikopterförmåga avvecklas för gott. Det alternativet vill nog inge se, varken politiker eller FML.

    SvaraRadera
  20. Skipper:
    När i tiden tror du att det kommer att finnas allt det?

    Nu ska det sparas pengar och man drar ner på projekt; är torpeder beställda? Finns det utbildade sensor operatörer?

    Man vet ju faktiskt inte ens när man får helikoptern levererad och flyggodkänd, inte heller när man kan gå nästa utbildning för piloter och tekniker, kanske i vår, kanske nästa vår...

    poängen är: Är det verkligen så bråttom att man måste börja gräva på ett projekt som kostar lika mycket om inte mer än de som man ska dra ner på... Hade "ekonomin varit i balans" skulle det inte heller funnits några tveksamheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nu en tydlig leveransplan som ser bra ut. Fullt ut sjöoperativa skall dessa vara senast 2020, men helikoptrarna börjar levereras redan under 2014 till 3.hkpskv för att påbörja vht.

      Det finns inget i dag som tyder på att piloter och tekniker inte skulle kunna erhålla utbildning inom rimlig tid.

      Jag förstår ditt resonemang runt en ekonomisk aspekt. Men jag väljer att se detta ur ett säkerhetspolitiskt och förmågeperspektiv. Man måste välja väg. Det går inte att investera i helikoptrar och sedan strunta i infrastrukturen runt omkring. Precis på samma sätt som att man inte kan köpa ledningssystem och sensorer, men inga vapen.

      Allt måste hänga ihop. Det har det också gjort i denna fråga rörande hangarer. Därför blir det helt fel att backa ur den planteringen nu när helikoptrarna äntligen skall levereras.

      Radera
  21. SAAB söker nu provingenjörer för TMS till Hkp14. Med andra ord så bör man kommit en bit på vägen.

    http://www.saabgroup.com/About-Saab/CareersatSaab/Vacancies1/Provingenjor-for-TMS-Tactical-Mission-System-inom-Taktiska-System/

    SvaraRadera
  22. Gustav Wasa sa...

    Tidskrift i Sjöväsendet nr 3/2008 har en artikel av ledamöterna Broström och Westin. På sidan 211 står det:

    "Med nuvarande kännedom om förseningar och andra trånga sektorer i utvecklingen av HKP 14 kan en kvalificerad gissning vara, att med beslut i närtid om anskaffning ett ubåtsjaktvapen, kan ett komplett operativt ubåtsjakthelikoptersystem finnas omkring år 2020."

    Ovanstående skrevs för fyra år sedan och någon beställning av ett ubåtsjaktvapen har ännu inte lagts.

    Därmed torde nu tidpunkten för målgång med en sjöoperativ version av HKP 14 vara 2024.

    SvaraRadera
  23. @Widman
    "Därtill görs nu gällande att SWEDEC ska integreras i Ingenjörsregementet i samma stad. Förslaget dyker upp i BU 13. Ett stort antal befattningar dras in. Det verkar som den politiska flykten från Afghanistan nu får sin basorganisatoriska efterbörd. Eller finns det andra skäl?"

    Hur menar du med näst sista meningen? Jag förstår inte kopplingen. Relaterar det till de två meningarna direkt innan eller till FM minskade basorganisation i stort?

    SvaraRadera
  24. CS,

    Jag noterade att inte ett enda inslag på årets Rikskonferens i Sälen avhandlade den svenska insatsen i Afghanistan. Däremot uttalade ÖB att han gära använde anslaget för internationella insatser till att bygga på IO 14 här hemma.

    När vi är på väg från internationellt till nationellt är det inte säkert att counter-IED och minröjning i före detta konfliktområden prioriteras lika högt. Men jag kan ha fel.

    Allan Widman

    SvaraRadera
  25. Det skulle inte förvåna mig om du har rätt men då gör man nog ett allvarligt misstag. Behovet av ammunitionsröjningsförband både internationellt och nationelllt (även nu i fredstid) är mycket omfattande och vi har egentligen aldrig lyckats tillgodose det fulla behovet. De få ammunitionsröjningsförband som FM har haft i Afghanistan på senare år är inte ens i närheten av vad som behövts och utifrån hur tidigare insatser sett ut så är vi inte ens i närheten av samma numerär. Den som tror att framtida konflikter inte kommer omfatta IED, minor och oexploderad ammunition får nog tänka om.

    Därmed inte sagt att jag protesterar mot en integrering av SWEDEC i Ing 2. Det finns säkerligen rationaliseringsvinster.

    SvaraRadera
  26. Jag tycker det är bra med alla funderingar kring hangarer och helikoptrar. Vi måste alltid se så att våra skattepengar används på rätt sätt. Men frågan är inte bara en ekonomisk utan även en ren operativ sådan också.

    I vårt land är miljöbalken en av de hårdare områdena man kan stöta sig med och det gör man snabbt med en flygverksamhet.

    På varje flygplats i Sverige begränsas verksamheten för att miljö och allmänhet skall skyddas. Praktiskt innebär det att man med ett miljötillstånd styr antal start och landningar samt i vilket tidsfönster dessa får ske i.

    På många flygplatser i landet är man nära sina maxtak när det gäller flygrörelser och tiderna när man får lov att starta och landa är ofta inte de man behöver för sin verksamhet.

    Om man vill ändra på dessa styrningar måste man söka nya tillstånd vilket är en flerårig process med extremt många fallgropar. Vilket kan sluta med att man kan få inskränkningar i stället för utökningar.

    För att Försvarsmakten skall kunna få ut full operativ effekt av sina flygsystem och kunna träna under så olika tider på dygnet och året som möjligt, behövs vissa nuvarande flygplatser.

    Det nyaste och mest flexibla miljötillståndet för helikoptrar i Sverige finns just nu i Kallinge. Anledningen är att man flyttar bort all verksamhet från samhället och bygger ny infrastruktur i norra banänden.

    Att välja bort en ny infrastruktur är samtidigt att välja bort operativ effekt sett ur ett insatsperspektiv.

    Att driftsätta "gamla" flottiljer mm är knappast en framkomlig väg, även om de har gamla bergrum och hangarer. Det känns smakfullt vid en första tanke...men verkligheten återvänder alltid till ett tillstånd och Miljöbalken.

    För att nyttja våra dyra nya helikoptrar så som Riksdagen beslutar, måste man bygga nya hangarer i Kallinge. Annars får man samma effekt som om man stänger av tunnelbanan i Stockholm två dagar i veckan, året om. Man har ett fint transportnät, men får inte lov att använda det...ineffektivt eller hur?

    SvaraRadera
  27. Ja där ser man...
    Norge överväger att införa kvinnlig värnplikt. Detta för att kunna ta ut de blankaste mynten ur hela sin befolkning.
    Själva inför vi "öppen dörr" för att nyttja försvaret som socialt experiment...

    Fattas bara att Northug vinner Vasaloppet också...

    Farbveckan -86

    SvaraRadera
  28. Det är inte så att man dröjer med beslut om ny hangar i Ronneby för att man överväger att lägga ner en flygflottilj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det ju så att vi är som Pavlovs hundar i det här fallet. Vi har lärt oss att när man inte vill infrastrukturlyfta så har man en baktanke med det, däremot ser jag andra tecken nu på man inte har den baktanken.

      J.K Nilsson

      Radera
  29. Gustav Wasa sa...

    Valet mellan stridsflygförmåga och stridsflygindustriförmåga har oftast varit enkelt, inte alls så problematiskt som i till exempel Israel. Inget talar för att det ändrats därvidlag varken här eller där.

    Däremot så är det inte längre lika lätt för oss att fortsätta välja ubåtsindustriförmåga framför ubåtsförmåga. Den i Sverige verksamma ubåtsindustrin är alltmer svårflörtad och loyal med koncerngemensamma intressen.

    Pooling-n'-Sharing av operativ ubåtsförmåga mellan Sverige och Tyskland kan vara vad som krävs för att låsa upp befintliga industriella låsningar.

    ÖB har tidigare uttryckt som sin mening att nedläggning av en flygflottilj skulle spara pengar. Hittills har inte det inre kabinettet anslutit sig till den uppfattningen.

    Det vore inte förvånande om ÖB inom kort skulle ställa den politiska statsledningen inför valet mellan ett maximalistiskt förmågelyft JAS 39E/F och nedläggning av antingen Kallinge eller Kallax.

    SvaraRadera
  30. Gustav Wasa sa...

    Det blev fel i ovanstående slutkläm. Skall vara:

    Det vore inte förvånande om ÖB inom kort skulle ställa den politiska statsledningen inför valet mellan ett maximalistiskt förmågelyft JAS 39E/F finansierat genom nedläggning av en flygflottilj och alternativet att JAS 39 Gripen inte vidareutvecklas alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det vore inte förvånande om ÖB inom kort skulle ställa den politiska statsledningen inför valet mellan ett maximalistiskt förmågelyft JAS 39E/F finansierat genom nedläggning av en flygflottilj och alternativet att JAS 39 Gripen inte vidareutvecklas alls." Nej inte alls- frågan är väl inte om utan när!
      Och med tanke på icke besluten om nya helikopter hangarer i Kallinge är det inte konstigt att man börjar fila på konspirationsteorierna- här är ytterligare ved på brasan:
      http://www.bltsydostran.se/nyheter/solvesborg/forsvaret-hotar-lamna-lanet(3147454).gm

      Som vanligt är folk i allmänhet positiva till att bli av med den militära närvaron..
      I andra länder jag besökt hyser man respekt och förtroende för sitt lands militära personal. I Sverige är det fritt fram för spott och spe- på gatan så ock i media.
      Imorgon är en ny dag med nya utspel och dumheter- konstigt att man inte upphör att förvånas!

      /En längst ut men ändå längst ner

      Radera
  31. Vore bra om Allan Widman talade ur skägget nån gång istället för i gåtor. Bli tydligare med vad du tycker men det kanske finns risk att argumenten inte håller?

    SvaraRadera
  32. Anonym,

    Hela livet är en balansgång. Jag vet vad jag tycker, men om det blir alltför tydligt riskerar jag att marginaliseras. Du får tolka bäst Du vill.

    Allan Widman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Partipiskan viner även inom riksdagens ickesocialistika block. Bloggägaren har i otaliga inlägg propagerat för en luftförsvarsutredning. Hur många tror att han röstade för en sådan när frågan väl kom till omröstning i kammaren - hand upp!

      Radera
  33. Enligt preliminära uppgifter lämnar förbandsverksamheten tillbaka ca 450 miljoner kronor av 2011 års anslag. Även utlandsstyrkan återlämnar flera miljoner. Det visar att ledning och styrning av ekonomi inte låter sig göras kortsiktigt med "gasa&bromsa-metoden". Dessutom skall omdaningen av försvarslogistiken frigöra ytterligare 700 miljoner till förbandsverksamheten.

    Det jag främst undrar är hur skall försvarsmakten med sin lilla produktionsapparat lyckas förbruka 1.15 miljarder till?? Då menar jag på verklig förbandsverksamhet, övningar, utbildningar, skarpskjutningar mm. INTE Gerber och Gore-Tex till alla. (materiel är annat anslag). Nu för tiden är ju all personal arbetstidsplanerad... Tidigare (när ett regemente ansvarade för 4 bataljoner men FOMS:ade ½-1/år) kunde man med vettig arbetstidsplanerning och personalplanering till bibehållet stridsvärde öva förbanden under nästan 6 månader (Oktober till April)...
    Ni som med eftertryck hävdat att förbandsanslagen skall ha mer pengar, håll i hatten för snart kommer det bli åka av. Kom då inte och klaga på att ni är utarbetade, att arbetsgivaren förlägger semester och att ni inte hinner med era administrativa åtaganden... ;-)

    SvaraRadera
  34. Joe:

    Utan att förespråka det alternativet kan man konstatera att 1150 mkr motsvarar ca 30 000 flygtimmar JAS 39 Gripen, istället för de 14 000(?) som nu får flygas. Hur man sedan ska producera dem är precis som du skriver en annan fråga.

    Vår sista försvarsmaktsövning, Orkan, 1993 kostade 350 mkr i dåtidens penningvärde för att öva drygt 20 000 man. Det var motsvarande 1 % av den dåtida försvarsbudgeten. Man skulle kunna tycka att något liknande vore en lämplig investering oavsett budgeten går jämnt upp eller renderar i överskott på 400 mkr.

    SvaraRadera