söndag 30 mars 2014

Vad väntar vi på?

Det har berättats för mig att det finns tre fordonslavettage till tung kustrobot i behåll. Något på museum, annat i Bergslagen. Placerade på Gotland och i ständig rörelse i de låga, men tättvuxna, gotländska tallskogarna, skulle de utgöra en verklig tröskel mot varje potentiell angripare.

Man kan med fog ställa sig frågan varför vår Överbefälhavare inte redan kommenderat ut dessa show-stoppers på vår mest strategiska ö? Vore det eskalerande? Vore det provokativt? Vore det budgetöverskridande? Nej, knappast.

Min bedömning är att vår Försvarsmyndighet mera blivit en svaghet, snarare än en tillgång. Inte ens de enklaste och billigaste åtgärder till vårt försvar tycks längre försvarbara. Kajen i Slite är ett annat exempel. Att borra hål för nedläggning av materiel som skulle kunna göra kajen obrukbar tycks vara alltför komplicerat.

Jag vet att jag framstår som magsur, men det kan vara bråttom nu. Skulle hata att jag inte fick detta skrivet innan det var för sent.

Idag skriver SVT att Gripen 39 C/D slaktas för att kunna hålla sina bröder i luften. Välkänt faktum. Vad PRIO och export gör mot vår egen förmåga har jag länge försökt uppmärksamma - utan större framgång.

Ja, det var dystert, men dessvärre rättvist.

88 kommentarer:

  1. Vi väntar på att det skall visa sig att Putin trots allt har samma värderingar och mål som vi upplysta svenskar...

    SvaraRadera
  2. Det jag inte förstår, Allan, som du kanske kan förklara? Du är en riksdagsman som deltar I Alliansen.... men du verkar ha noll att saga till om. Du och det parti du företräder har bidragit till en situation som du sen klagar over.... Är du en del av oppositionen????

    SvaraRadera
  3. Allan! Vem är det Du frågar? Du sitter i regeringsställning! Du är invald i Sveriges riksdag! Du ingår i försvarsutskottet! Du har en tillgång till maktens korridorer vi övriga bara kan drömma om! Likväl ställer du en sådan fråga som du är fullständigt okunnig i detta? Förtjänar vi detta? Varför har du inte ett svar istället?

    SvaraRadera
  4. Vänner,

    Tror att de tillkortakommanden jag vill överbrygga snarare ligger på myndighetsnivå än på den politiska. Verkstaden tillhör ÖB och föreläsningssalarna är våra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket skitsnack! Du och dina polare I alliansen har totalsabbat försvaret. Att skylla på ÖB är bara för patetiskt. Vad kan ÖB göra? Ingenting. För lite pengar och dessutom fel använt. Fel använt för att du och andra inkompetenta personer har beslutat det. Det är inte ÖB som har beslutat att fokus ska vara på internationella operationer istället för att försvara Sverige. Det är du, Allan, som ska ta skulden för situationen. Skäms!

      Budgeterade pengar som man vill använda får inte användas eftersom en utgift over 200 miljoner kräver regeringsbeslut. Inga beslut kommer.... Du och alliansen får ta och packa ihop efter valet - Ni kommer aldrig tillbaka! Jag vet att det gang som kommer efter er är värre men vi kommer att rösta bort dem med. Det finns andra alternativ idag.

      Huvudproblemet idag är att vi har totalt inkompetenta politiker. En turistvärdinna som leder Försvarsutskottet? Vilket dåligt skämt!

      Radera
    2. Fast vilka krigsförband vi ska ha ligger helt och hållet på regeringens bord. Det bestäms nämligen av riksdag och regering, inte av myndigheten.

      Så hur mycket du än vill Allan så hamnar bollen tillbaka på er planhalva.

      Frågan lyder alltså, när kommer regeringen fatta beslut om att det ska finnas ett krigsförband med kustrobotar på Gotland?

      Radera
    3. Var har du varit Allan, sista veckan? Lagt ner nåt förband? Eller sparat in mer pengar åt de nya moderaterna? Det är ni som Allians-politiker som är de som under de senaste åtta åren inte ordnat upp försvaret till det bättre. Ni har snarare förvärrat.

      Faktum är att jag för första gången i mitt liv, kommer rösta rött. Tack vare såna som dig. Ni, gamla försvarsnedläggare, har ju era pensioner när ni blir utröstade så ni har det bra ändå. Hoppas det känns bra, Allan!

      Radera
  5. Som vanligt en massa prat av en av de medskyldiga till den system kollaps vi är i. Ta ditt ansvar nu och se verkligen till att ändra det ni ställt till med. Du är ju med i alliansklubben, eller är det bara M som bestämmer. Hur svårt kan det vara, agera!! Börja med att ta bort Rb5.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Tror nog realisten syftade på RB5 = FM Org 18 = -500 mkr på personalkostnader.

      Jag håller isf med. Detta beslut måste hävas snarast!

      Radera
    2. Ja det tvångsparande som ni nu tvingar FM göra, så att vi direkt får en ännu sämre förmåga.

      Radera
  7. Du har helt rätt Allan, något måste göras helst nyss.

    Men det är lite mer komplext än att bara samla ihop fordon som stått oanvända i 10 år och lasta robotar och köra till Gotland. Det man BORDE göra är att uppdra åt SAAB att ta fram en ny robotbil med integrerad eldledning. En sådan kan idag rymmas på en bärbar PC.

    Problemet med de bilar du nämner är att de bara är bärare och saknar eldledning, den satt i en annan bil. Desssutom var robotarna av typen M3 och de som i dag finns i förråden är av typen MkII vilket innebär kompatibilitetsproblem.

    Jag roade mig för något år sedan att med att forska i var all materiel tog vägen och kom fram till detta: http://navyskipper.blogspot.se/2012/01/var-tog-materielen-vagen-del-1-ka.html

    Det som saknas för att få verkan är sensorer för målinmätning. Men även här finns materiel i försvarsmakten som aldrig har nyttjats, nämligen ArtE 740 som enligt uppgift står i ett förråd på Muskö och samlar damm. Dessa hade varit perfekt på Gotland. Har även skrivit om detta tidigare: http://navyskipper.blogspot.se/2012/06/var-finns-amfibiebrigadernas-arte-740.html

    Att RBS-15 på Gotland är ett måste och att det skulle skapa tröskeleffekt är vi helt överens om. Det skrev jag redan då du nämnde det förra gången: http://navyskipper.blogspot.se/2013/10/kustroborbatteri-pa-gotland.html

    Men det duger inte med gamla fordon. Bygg nya med nya PC-baserad eldledning. Det kan omöjligt kosta några större pengar. Tekniken finns och lastbilar är ju redan (nästan iaf) upphandlade från M.A.N i "lastbilsaffären". Ta fem ur den matchen och skicka till SAAB för integrering av eldledning och lavetter så är saken klar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skipper... tror du verkligen att han kommer att dra ur tummen? Knappast. Den sitter där den sitter.

      Radera
    2. Verkligheten är att du inte ens behöver skicka lastbilar till saab för att få till det. Robotlavetterna och eldledningen bör placeras och byggas på container alternativt rullflak. Standardisera gränssnitten mellan systems komponenter så mycket som möjligt. Genom att undvika "special"-lösningar i den mån det går reducerar man komplexiteten och underlättar att köpa COTS (commercial- off- the shelf) .

      Jag vill minnas att man förr inom armen arbetade mycket med rullflaks lösningar för transporter och logistik. Försvaret hade betydligt fler rullflak än lastbilar att bära dem, för att man hade avtal med civila åkerier att deras lastbilar skulle rekvireras i händelse av krig. Det är den formen smarta modulära lösningar vi behöver, inte extremt specialiserade lösningar.

      Förövrigt borde även tex luftvärn gå att placeras på rullflak eller container.

      Betänk vilket bekymmer fienden får att hitta och bekämpa systemet om det han letar efter är och ser ut som en vanlig Container. Är det en container med ett sjörobotsystem eller en container med fryst fisk som står där i hamnen?

      Radera
    3. Ett exempel på denna form av systemtänkande är Underrättelseenhet 23. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Giraffe_AFB-radar.jpg

      Radera
    4. Om vi nu för en gång i raden avsiktligt förtränger den organisatioriska delen av förbandet och bara koncentrerar oss på tekniken.

      Som skipper säger så funkar inte robotbärarna och tillgängliga robotar tillsammans så då får det bli handpåläggning på antingen robot eller robotbärare. Gissa vilket alternativ som kommer att vara kostnadsdrivande....

      För det andra, vilken är statusen på nuvarande Rb15? Kommer förbandet att hinna bli operativt innan robotarna faller helt och hållet för ålderstrecket? Vilken är relationen mellan kostnad och nytta av förbandet baserat på ett antal olika handlingsalternativ?

      Som Skipper också skriver så saknas lednings- och inmätningsförmåga just nu. En enstaka radar gör ingen inmätning, tillgängligheten är inte 100%, alltså måste vi få ut fler sensorer men hur ska vi sammanställa denna information? Ska vi använda demonstratorförbandet med ASC890? I så fall krävs en länk16 integration men denna möjliggör ett samordnat ytmålsanfall ifrån både robotförbandet och JAS39.

      Containerkonceptet är intressant men stupar på att lastbilar inte finns tillgängliga innan förfogandelagar blir giltiga, alltså inte innan beslut om mobilisering. Dessutom tror jag att det är folkrättsligt tvivelaktigt att blanda militärt legitima mål med civila. Containerlösningen innebär också att vi måste välja en standard, det har mer än en gång körts fast i att det finns minst två standarder i containervärlden.

      Utvecklingsarbetet behöver inte bli omfattande men det gäller att hålla tungan i rätt mun för just nu så är det både tekniska och organisatioriska lösa delar som måste fogas samman.

      J.K Nilsson

      Radera
    5. J K,

      "För det andra, vilken är statusen på nuvarande Rb15? Kommer förbandet att hinna bli operativt innan robotarna faller helt och hållet för ålderstrecket? "

      Leverantören skjuter Mk3 från lastbilarna. Varför skulle vi inte skaffa några av den moderna sorten med +200km räckvidd?

      Andra nationer underhåller sina robotar och kan använda dessa länge. Varför låter Sverige sitt bestånd förfalla? Kolla på Finland som har uppgraderat sina robotar i omgångar för att hålla liv i systemet.

      Om ett nytt (återupplivat) tungt KA robotsystem blir operativt? Finns det någon som har handlingskraft att ta beslut och driva projektet? Kolla Visby som behöver "halvtidsmodifieras" redan innan flottan fått plattformen... :-(

      Radera
    6. Hela syftet vore ju att primärt nyttja befintlig robotstock så länge de kan hållas vid liv. Ersättare är under framtagande, och då bör givetvis även den nya roboten kunna nyttjas från land, till sjöss och i luften.

      Men det kommer att ta många år innan den nya roboten blir operativ, så Allans förslag ör i grunden relevant.

      Men då krävs nya robotbilar med ny eldledning och sensorer för målinmätning. Allt annat är orimligt.

      Radera
    7. Skaffa nya robotar och du får skaffa ny underhållsutrustning men det är klart, vi kanske kan poola den med Polen och Tyskland? Men hur lång leveranstid har vi på nya robotar? Finns det obsolesenceproblem som gör att tillverkaren måste kvalificera nya detaljer?

      Underhåll ja, allting går att underhålla, det gäller bara att inse att det kostar rätt så mycket att se till att nytillverkning av föråldrade detaljer i enlighet med ovanstående resonemang.

      Sedan fyra år tillbaka pågår ett program för livstidsförlängning av flygvapnets Rb15 http://news.cision.com/saab/r/saab-extends-the-time-period-for-the-swedish-air-force-s-anti-ship-missile,c472165 Men vad innebär det? En gångtidsförlängning innebär att man uppnått den planerade livslängden och åtgärder utöver det tidigare planerade underhållet måste sättas in. Så varför låter Sverige sitt bestånd förfalla? Vi har uppnått robotarnas tekniska livslängd, hur mycket är vi beredd att satsa?

      J.K Nilsson

      Radera
    8. JK: hur många mk2 finns i förråd? hur många fartyg har vi kvar som kan skuta dessa - jämfört med hur det en gång såg ut?

      Självklart kostar det att underhålla ett system. Oftast mår tex bilen eller tänderna bra av kontinuerligt underhåll i mindre mängder. Annars når man en punkt där det blir väldigt dyrt.

      "Det är dyrt att vara fattig" (eller snål...)

      Visst det är begränsad räckvidd osv jämfört med nyare system. Men vad finns det för alternativ för att "höja guarden" sett över de närmaste fem åren.

      Vilka nya robotar refererar du leveranstid på? nyproducerade mk2? mk3?

      Radera
    9. Jag syftar på Mk3, som trots allt har några år på nacken som design. Teknikutvecklingen tar sina offer. Mk2 tror jag blir för dyr att nyproducera.

      Rb15 använder lufttryck för vissa funktioner, tryckkärlet är designat utifrån förväntad livslängd - varje tillsyn av roboten innebär tömning och påfyllning av luft, luftkvalitet, för hög kvalitet innebär höga kostnader för underhållsutrustning och lägre krav innebär på sikt att tryckkärlet oxiderar inifrån. Det här tryckkärlet har alltså en förväntad livslängd och när man vill gångtidsförlänga så får man välja att acceptera risker med oxiderade tryckkärl eller starta upp nytillverkning. Samma problematik finns i målsökaren, styrsystemet, bränslesystemet men turligt nog inte motorn.

      Det handlar alltså inte om bristande periodiskt underhåll utan om att dom stora och dyra komponenterna har nått sina förrådshållningslivslängder.

      Men att skaka fram en fungerande förband som har både utbildad personal och levererad materiel tror jag tar längre tid än fem år. Möjligtvis att det finns utbildningsförmåga efter tre år men att slutföra serieleverans och utprovning tar mer tid än så.

      J.K Nilsson

      Radera
  8. Skipper,

    Lågt hängande frukter. Jättebra med utveckling på SAAB, men här och nu? Har vi helt och hållet glömt att vårt försvar ägnat sig åt utvecklingsförmåga, eller möjligen förmåga till utvecklingsförmåga, i snart 25 år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA ,det är för sorgligt!! Vi måste nu plocka ALLA lågt hängande frukter, och att få ett operativt markbaserat RBS-15 system är en sådan.

      Men det krävs viss handpåläggning från SAAB vare sig vi vill eller inte.

      En annan lågt hängande frukt är att skicka in korvetterna Göteborg och Kalmar på den sedan länge planerade HTM. Varvet kan starta imorgon, men beslutet har legat på regeringens bord i ett år utan att något beslut fattas.... Det är en ännu lägre hängande frukt som jag ser det.

      Det finns mycket som kan göras på både regeringsnivå och FM-nivå.

      Radera
    2. Här och nu skulle vår regering kunna prioritera om den välskötta ekonomin och ge försvaret möjlighet att öva, fylla förråd och rekrytera personal. Detta hör givetvis ihop med krav på att arbeta effektivt. Medan det akuta som kan genomföras snabbt görs kan vi analysera och beställa nästa steg.

      Under den kommande rustningen kan vi även försöka komma ihåg att vi kan råka vinna genom att fienden kollapsar sin ekonomi och att det inte innebär att historien är slut...

      Radera
  9. Står lavettaget på museum finns det knappast någon anställd soldat som vet hur det fungerar. Även om det inte var så länge sedan det användes har antagligen all kompetens försvunnit ut ur FM. Det finns inget förband som har möjlighet att bemanna det. Det finns heller inte någon logistik som kan försörja förbandet om det hade funnits. Antagligen är även all ammunition destruerad till en skyhög summa. Om ÖB vill placera ett tungt kustrobotförband på Gotland får du nog räkna med att det tar 5-10 år till innan det förbandet är operativt.


    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chefen för avvecklade TKRBBAT Övlt Tommy Erlandsson finns fortfarande kvar i FM.

      Radera
    2. Vad bra. Han ställer säkert upp som plutonchef.

      /M

      Radera
    3. Övriga finnas även dem gripbara - en del - inte alla är kvar i FM. Många "häckar" här: https://www.facebook.com/groups/2254611196/

      /KA2

      Radera
  10. ROE (Rules of Engagement)? Vad finns som kan ge eller verifiera måldata, helst optiskt? För ingen tror väl att det ges eldtillstånd om risk finns att sänka en färja, kanske en oljetanker? Om Ry antyder till svenska regeringen att det finns civil trafik kring Gotland....

    Många påpekar att FM är system av system. Dra då konsekvenserna av detta och inse att syftet med några lavetter enbart är att se bra ut politiskt innan valet. Gott nog för somliga...

    SvaraRadera
  11. Allan - Du måste sluta bête dig som om du är schizofren - Du är med I den här regeringen. Alliansen, du vet? Du kan inte bade företräda alliansen och vara I opposition.

    SvaraRadera
  12. Allan.

    Har funderat lite mer på det du skriver och din förväntning att FM själva ska fatta sådana beslut. Men är det ens möjligt?

    Det var regeringen som i samband med FB-00 tog ett beslut att avveckla tungt kustrobotbatteri.

    Det var regeringen som tog beslutet att lämna Gotland.

    Det är regeringen som anvisar Försvarsmakten var och vilka förband som ska finnas, det framgår bland annat regleringsbrevet.

    Det är regeringen som kraftfullt har markerat att en enda extra GSS/K eller OFF/K utöver vad som beslutat inte är acceptabelt. Det framgår tydligt i RB5.

    Att Försvarsmakten själva skulle häva ovanstående politiska beslut och sätta upp nya förband på nya platser är väl ändå att förvänta sig för mycket.

    De lågt hängande frukterna är i detta fallet för er politiker och framför allt för regeringen att plocka..

    SvaraRadera
  13. Jag instämmer helt med Allan Widman.

    Myndigheten och FML försvarsmakten har yttrande och meddelandefrihet.
    De kan föreslå omedelbara åtgårder och åtgärder på sikt.
    Det enda försvsarsmakten med ÖB och C Led lyckats föreslå är IO2014 och en konsekvensanalys PERP baserad på prolongerad ekonomi.
    Tyvärr har försvarsmakten inte offentligt publicerat något dokument på förstärkning utöver IO2014.
    IO2014 är inget försvar mot Väpnat angrepp.

    Den politiska nivån ber om konkreta förslag och inga konkreta förslag kommer från försvarsmakten.

    Naturligtvis skall vi förbandsätta allt nu vi har sparat som MME materiella mobliseringsenheter ty risken för escalering även i närområdet är dessvärre inte obefintlig-tvärtom.

    Kn Jan-olov Holm hemvärnsbefäl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den politiska nivån har fått ett mycket konkret förslag från Försvarsmakten. Nämligen att tillföra fem miljarder kronor per år för att uppnå redan beslutade mål. Svaret blev att minska lönekostnaderna med 500 miljoner om året med därvid åtföljande nedgång i operativ effekt.

      Radera
    2. Det jag efterlyser är inte en finansiering av IO2014.
      Det jag efterlyser är en Ny förstorad Krigsorganisation med vidhäftad prislapp som kan lösa strategisk Typfall 6 Väpnat angrepp.

      mvh/jan-olov

      Radera
  14. Kanske kan hyra nåt från nåt annat land (tex USA) tills vi har ett eget koncept?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryssarna har ju potenta kustrobotsystem. Vi skulle kanske låta dem ställa upp några system på Gotland. Eller inte.

      Radera
  15. Herr Widman.

    Förstår jag dig rätt att du menar att vi skall ha den ordningen att regeringen beslutar och FM gör som den vill eller tycker är bäst även om det är 360 grader emot regeringsbesluten!
    Då hade vi nog haft det nu så efterfrågade luftvärnet installerat på våra korvetter!

    Det ligger en del ärenden på regeringens bord sedan länge och en hel del pengar har under de senaste åren fått gå tillbaka på grund av bristen på beslut av din regering. Skall FM strunta i dessa saknade beslut och genomföra förbättringarna i alla fall?

    Du tycker inte det liknar lite "sent skall syndaren vakna" över de senaste, närmast desperata utfästelserna från vissa folkvalda i din regering?
    Man kan ju börja undra vad ni politiker "i sann demokratisk och parlamentarisk anda" tillräknar försvarsberedningen för betydelse när ni redan långt innan den presenteras kör över dess analyser och svar?
    Jag har dock en viss förståelse för beteendet;-)

    Sett lite lätt historiskt så finns det väl några saker att begrunda både inom regering, folkpartiet och personligen?

    Vi skall nog inte vare sig leta efter fallfrukt eller hoppas för mycket på de kart som ännu inte är mogna.
    Vi skall nog försöka odla långsiktigt och få en så god skörd det någonsin går. Där ingår även en viss beskärning!

    Vill också påminna om att org14 inte är någon organisation för försvar av landet utan en insatsorganisation i första hand avsedd för missioner på annat håll.
    Om nu någon tror att org18 är ett steg i riktning mot ett flexiblare, tillgängligare, floskel o.s.v. försvar av landet vill jag gärna ta del av den analysen.

    Avslutningsvis undrar jag var jag kan läsa om de protester, avvikande meningar m.m. som Fp gjort med anledning av Rb5. (Riksdagsbeslut nr 5)

    Att vår FML inte vågar säga sanningen och påpeka idiotin får väl ses som ett resultat av anställningsformen, lojalitet med långivande bank m.m.
    Historiskt har vi dessutom sett hur rakryggade tjänstemän och även förtroendevalda behandlats.

    Jag noterar också att "det kan vara bråttom nu". Menar du att "överskådlig tid" redan har gått ut?

    Lite ödmjuk politisk självrannsakan vore kanske på sin plats innan man öser galla över "ett särintresse"?

    Jag ställde frågan om ubåtsbyggandet för flera år sedan på den här bloggen och fick en hel del svar om att allt redan var klart. Kanske dags att ställa frågan igen för nu har väl verkligheten kommit ikapp?

    Lite "gnäll" med anledning av inlägget från;
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regeringsbeslut nr 5 och inget annat. Skickar med en ursäkt till riksdagen!

      Teaterdirektören.

      Radera
    2. "... 360 grader emot regeringsbesluten..."

      Senast jag kollade blir det tillbaka till ursprungskurs... !?

      Radera
    3. Du har helt rätt. Visst är det så.

      Teaterdirektören.

      Radera
  16. Allan borde, som försvarspolitiker, förstå att

    a) förmåga kräver mer än prylar, den kräver resurser o investeringar i form av DOTPLMF (doktrin, organisation, träning/övning, personal, ledarskap/ledning, materielsystem, faciliteter).

    b) prylar kan aldrig bli bättre, eller ge mer effekt, än hur de används - oavsett tekniska prestanda. Utan övade förband - ingen förmåga. Förbandets personal måste utbildas o övas. För det måste instruktörer finnas och utbildas. Personalen måste avdelas ur finansierade ramar och rekryteras.

    c) förmåga och operativt relevanta materielsystem byggs upp av integrerade delförmågor inom und/info (jmf sensorer), ledning, verkan, rörelse, skydd och uthållighet. Integration är utveckling (förbands-, funktions- och materielutveckling), kostar pengar, tar tid och är föremål för svensk lagstiftning och rigorösa systemsäkerhetsbestämmelser för skydd av människor, materiel och miljö.

    d) när ÖB öppet redovisat att redan nuvarande uppgift är underfinansierad med mer än 10% av behovet, samt att förmågan att upparbeta förstärkningar av anslaget är begränsat till ca 8% av behovet, så finns det inte utrymme att, inom det mandat (svagt) och de uppgifter som tilldelats från regeringen, föreslå ytterligare åtaganden. Initiativet måste komma från dem som har tagit taktpinnen, håller i pengarna, och har valt att centralstyra Försvarsmakten.

    Allan kan ju köpa en begagnad flygoverall och ta på sig för att posera i ett stridsflygplan som flyttas från flygvapenmuseet till Gotland. Det räcker dock inte för att stärka svensk luftförsvarsförmåga eller göra Allan till en operativt relevant pilot.

    Det är väl denna typ av brist på kunskap, kompetens och ödmjukhet inför myndighetens sakkunskap om verkligheten som förklarar varför vårt försvar ser ut som det gör idag? Om det vore så enkelt som våra politiker verka tro, så skulle säkert anslagen räcka. Med sådant ledarskap behöver vi inte ta hänsyn till några yttre hot från öster.

    Det finns det en profession som ni finansierar för att förklara hur militärmakt fungerar och vad som krävs för att investeringar ska ge pang för pengarna. De är ett allmänintresse. Ert lojala instrument för att utöva politik. Inte era motståndare. Era underlydande. Visa ansvar och ledarskap istället för att skylla tillkortakommanden på underställdas oförmåga. Deras förmåga, eller oförmåga, att lösa sitt uppdrag är chefens, bl.a. ditt, ansvar.¨

    Din kritik mot FM och ÖB klingar ihåligt när han numera inte gör mer än vad han blir tillsagd. Så som ni ville ha det då bristen på förtroende från regeringens sida varit uppenbar. Ni har tagit befälet. Dags att utöva det också och inte bara välja att ta ansvar när det passar.

    Du får folkets feedback på ditt ledarskap under utvärderingen i höst.

    SvaraRadera
  17. PS. Du får nog acceptera och förhålla dig till det faktum att huvuddelen av oss utanför politiken har svårt att betrakta dig som annat än en del av regeringsmakten. Du företräder folkpartiet som ingår i regeringen. Därmed utövar du i rollen som förvarspolitisk företrädare regeringsmakt och får räkna med att ställas till ansvar för regeringens politik. Om du personligen har en annan uppfattning om din betydelse är i sammanhanget ointressant. Du förväntas inte uttala dig som person utan som politisk företrädare för ditt parti och dess politik. Som person är du ointressant för det stora flertalet. Som folkvald representant med ansvar att delta i beredning av beslut inom försvar har du allmänhetens öra, men också dess kritiska öga. Vi struntar högaktningsfullt i hur det går till i korridorerna i riksdagshus och regeringskansli. Vi bryr oss bara om resultat från våra folkvalda representanter. När ord, handling och resultat inte klingar i takt, så leder det till missnöje. Gilla läget.

    SvaraRadera
  18. Du skall ha en eloge för att du tar en offentlig debatt på din blogg. Det är ruskigt svagt av dina Allianskollegor i Försvarsberedningen såsom Widegren och Forssell att inte våga detta samtidigt som man kastar ur sig rena lögner och fabriceringar.

    Istället för att hänga ut ÖB (även om jag tycker han har fel)som vill genomföra IO14 som ni politiker drivit på de senaste åren så borde du gå till angrepp på de alliansmedlemmar som vill fortsätta på den inslagna vägen.
    Att regeringsmedlemmar och ledamöter i försvarsberedningen går ut med lögnaktiga bilder av verkligheten borde få dig att rakryggat ta avstånd från dessa, alliansmedlemmar eller ej.

    Sen kan man fråga sig om ett eller ett par batteri av RBS-15 på Gotland gör ett försvar av Sverige?
    Vore det inte bättre om du och folkpartiet verkade för en ORDENTLIG revidering av vårt försvar och förmåga?
    Vad är i dina ögon, ett rimligt försvarsanslag?
    Som i dag Moderatlåga 1,2% av bnp och sjunkande?
    Som EU-snittet dvs 1,7% av bnp?
    Som Nato-snittet dvs 2,5% av bnp?
    Den senare siffran är som du vet ungefär Sveriges kalla kriget anslag men skulle i dagens ekonomi betyda en 100% ökning mot idag!

    Hur kommer det sig att vi klarade av att hålla denna kalla kriget nivå under 50-60-70-80-talet men ändå inte gjorde avkall på skola, vård och omsorg?
    Vore det inte möjligt att som Dagens Industri hävdar höja statens skuldsättning något under en tid? Vi har väl Europas näst lägsta statsskuld och en marginell höjning från 35% till 37% av bnp till förmån för ett fungerade försvar är väl ett litet pris att betala?

    SvaraRadera
  19. Det renderar ändå Allan Widman en viss heder att han, trots de allvarliga angreppen på honom och alliansens politik och i sammanhanget kanske inte alltid de bästa ordvalen, ändå låter dessa inlägg stå kvar här. Hade det varit fråga om vissa andra regeringsföreträdares bloggspalt så hade nog en inlägg försvunnit ganska så snabbt.

    SvaraRadera
  20. Så, det går bra för en politiker att kritisera ÖB öppet men när ÖB försöker att öppet berätta om situationen i försvaret så tvingas han till tystnad!
    Om du undrar varför ÖB inte placerat ut dessa imaginära pjäser på Gotland så har väl du som ledamot i försvarsutskottet möjlighet att utan större omsvep få en föredragning av ÖB.
    Jag undrar om detta är en ny taktik från Alliansen, nedvärdera FM för att dölja er egen inkompetens.
    Jag tycker att du Widman passerat skammens gräns och borde avgå, du bör lämna försvarsutskottet med omedelbar verkan.

    SvaraRadera
  21. Allan!

    Även om jag är fruktansvärt besviken över sakers tillstånd inom detta utgiftsområde (det är väl så de som verkligen bestämmer ser på saken?) så ska du har cred och kudos över att du tar debatten. Du förtjänar givetvis inte att ta all skit för regeringens tillkortakommanden. Men med det inte sagt att jag är oförstående över att vi behöver alla dessa riksdagspolitiker och utskott och allt vad det heter om allt ändå bestämms av en gruppering bestående av <10 personer varav några inte ens är folkvalda.. DÄR har vi besparingar att ta hem?

    SvaraRadera
  22. Vi skall komma ihåg att Försvarsmaktsledningen kontinuerligt matar politikerna med information och beslutsunderlag. Inte ens Widegren och Enström fattar beslut/uttalar viljeinriktningar utan beslutsunderlag. Undantaget kan möjligen vara den s k genomförandegruppen.

    Så länge FML förmedlar bilden av att IO14 är tillräcklig kommer naturligtivs inte heller politikerna att fatta beslut i annan riktning, särskilt inte om det är mer kostsamma förslag...
    FML är, av de uttalanden som når medier, tämligen nöjda med tillvaron, med små avvikelser - och det är ju givetvis det billigaste för regeringen. Tyvärr är nog FML alltför bakbundet av tidigare utfästelser, gjorda under den strategiska blackouten, i rädsla för att FM helt skulle avvecklas.

    När FML uttalar sig, lyssnar politikerna, skulle jag vilja påstå.

    Patrik Lander
    FA/kn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen krävs det att du förstår beslutsunderlaget. Att Widegren förstår och kan sätta in materialet I ett sammanhang är uteslutet. Dessutom var Allan med I den s k "genomförandegruppen" - ett gang som stallde till en enorm skada för Försvarsmakten. Allans piruetter ser jag mer som ett billigt taskspel för personer han tror är idioter. Sanningen är den motsatta.

      Radera
    2. Patrik, det är korrekt uppfattat!
      Men det förhåller sig inte bara så, Göranson et consortes är själva arkitekterna bakom försvarsreformen och IO14. Ingen kan väl på allvar tro att denna genomgripande förändring skulle vara sprungen ur tankar och visioner från våra fåkunniga, svårt förvirrade och asteniska försvarspolitiker. Nej, ominriktningspropositionen författades på Jakobsgatan utifrån detaljerat underlag från försvarsmaktens högkvarter och reformeringens primus motor utgjordes av ingen mindre än ledningsstabens dåvarande chef…

      Radera
  23. "Vad väntar vi på?"

    Du skriver om dig själv i första person pluralis och Widegren nyttjar tredje person singularis.

    Är det ingen politiker i Alliansen som törs nyttja första person singularis?

    SvaraRadera
  24. Vad väntar vi på?
    Kanske lite ansvar för Sverige inte vore så dumt?
    Eller varför inte lite försvarsvilja?
    Eller varför inte lite mer försvar helt enkelt?
    Lite mer pengar vore väl bra till försvaret och vad vi verkligen använder dem till.
    Undrar vilka mål Prio kan bekämpa?
    Vilket förband ingår konsulterna i ?
    På vilket sätt försvaras Gotland i Mali, Aden viken och Afghanistan?
    Undrar om jag värnpliktigt artilleri befäl på 80 talet med 110 dygn i fält var hemskt mycket sämre än yrkes soldater i Boden på artilleriregementet med 110-x fältdygn?
    Värnplikten var dyrare sa Tolgfors och försvarsekonomerna
    trots att jag inte hade någon lön men det hoppas jag de yrkesanställda har i Boden men billigare är det väl knappast?
    Köpte vi inte 204 Jas ?Vem har förskringrat dem?
    Var är alla Haubits 77 artilleripjäser vi hade?Alla grk?Strix granaterna? Vem skall jag polisanmäla för skattebrott?
    Vem är det som förstört landningsbanorna på Sveriges vägnät?

    Jag är säker på att Sverker Göransson, Cecilia Widegren, Karin Enström Anders Borg och Fredrik Reinfeldt inom kort kommer att sätta upp ett PSYOPS förband och då jäklar får Ryssen se upp ty då kommer det svenska särintresset att exporteras in i beslutande funktioner i Kreml och demontering av det ryska krigsmakten ske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strix uppnår väll max förrådstid nu i dagarna så det är ju normalt att de avvecklas eller underhålls i den mån och ekonomi som finns, det sker med en mängd ammunitionseffekter.

      J.K Nilsson

      Radera
  25. Hahaha du är som alla andra politiker ,svara ICKE på kritik och svidande frågor ...samt okunnig.
    Du fick mig att tro något annat där ett tag men men.
    Jag spänner ögonen i dig Allan,
    skärp dig!
    // Joners

    SvaraRadera
  26. Widman går nu over en gräns där han i princip begär ÖB avgång. Det är svårt att ta detta seriöst. Men jag tror ÖB kommer att gå med naturlig avgång liksom Widman och hans alliansregering få gå med naturlighet efter en efterlängtad valförlust i höst.

    SvaraRadera
  27. Ja, jag får mycket skit, men tål det.

    Nu finns det mycket att svara på. Låt mig inleda med att efterlysa det lagrum som förbjuder FM att föranstalta om åtgärder för landets försvar inom given budget? Tror inte att ett sådant existerar.

    Jag har inga invändningar mot att uppfattas som en representant för regeringen. Däremot avser jag att, precis som alla andra, utnyttja den yttrandefrihet som grundlagen även ger mig.

    Det är lätt att tro att en riksdagsledamot utövar makt vid voteringsknapparna. Men det är inte där de verkliga avgörandena står. Det som blir besvärligt för kollegor och FM i media är det enda som biter.

    Oavsett om det handlar om Hästveda, veteraner, stridsvagnar på Gotland eller skriftliga krigsplaceringsordrar till IO 14. Därför kan inte bara jag, utan många parlamentariska kollegor påverka utan att det först samordnats i ett regeringskansli.

    Det är i denna anda som mina inlägg ska förstås. Bara om jag debatterar och går an - i media och offentlighet - kan något uträttas.

    Naturligtvis är jag dessutom okunnig, ansvarslös och feg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du på fullt allvar Allan att Försvarsmakten ska frångå de instruktioner man fått från regering och riksdag?

      Radera
  28. Inte för att jag vet vilka instruktioner Du har i åtanke, men såvitt jag vet kan FM självt föranstalta om åtgärder för landets försvar. Tror jag själv var med och skrev in detta som en skyldighet för myndigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Regleringsbrev" kallas det. En skriftlig instruktion från regeringen till myndigheten Försvarsmakten som reglerar den verksamhet som ska ske under året. Där listas till exempel vilka krigsförband som ska finnas, samt anges klart och tydligt att riksdagsbeslut fattade utifrån propositioner ("försvarsbeslut") ska följas.

      Jag finner det svårt att tro att du inte känner till dessa.

      Radera
    2. Nja, visst skulle man kunna tänka sig att stuva om i amfibiebataljonen och tillföra Rb15 som ett system vid sidan av Rb17 men beslutsvägarna för det är allt annat än smidiga om det inte finns politisk välsignelse för det.

      Först ska ju Försvarsmakten studera "långräckviddig sjömålsbekämpning inom ramen för Amfibiebataljonen/Artilleriregementet" och därefter skriva TOEM som sedan omställtes i TTEM. Efter att det tekniska är gjort så ska man leta upp vilken personal som inte ska göra det dom är satta att göra, d.v.s t.ex. ombeväpna 92 Artbat till tung kustrob och bara använda 12 Archer i Försvarsmakten.

      När FMV sedan omsätter TTEM i materielanskaffning, ja robotbilarna är inte längre i Försvarsmakten, så lär det kosta mer än 200 miljoner och då blir det regeringsärende som i vanlig ordning fattas i brådrasket?

      J.K Nilsson

      Radera
  29. Vill dessutom tillägga att jag under dagen haft problem med IT. Därför inte kunnat vara lika snabb i diskussionen.

    SvaraRadera
  30. Ja du Allan,
    Jag uppskattar engagemanget och glöden. Jag skönjer vissa brister i beredningen av förslaget och kostnadsmedvetenheten. Det jag har lärt mig är att inget är gratis. Det tar en tid innan man accepterar detta då tidigare erfarenhetsramar är svårtillämpliga. Regeringen om man anser det finns brådskande behov av information och åtgärdsförändringar rekomenders att uppdraga åt FM att redovisa förstärkningsförslag som omedelbart i avvaktan på Flrsvarsbesluter kan förstärka Rikets försvar. Exvis fråga vad en förstärkning av ekonomin med, 5%, 10%, 15% i vårbudgeten skulle kunna innebära. Den svaga finansiella ställningen är här och nu och även små justeringar bedöms som plågsamma och påverkar hela budgetens balans.

    SvaraRadera
  31. Jag är inte säker på att det rådande allvaret nått ut. Alla på den här bloggen synes överens om att Putin inte tänker som vi. När han uppnått en förmåga är hans första tanke hur han ska kunna utnyttja den för utökad makt. Därav den ryska påsken, Ukraina och den 28e oktober.

    Problemet kommer inte att försvinna och det enda Putin möjligen förstår är förmåga att stoppa honom. Min poäng är att vi i vart fall har medlen och förmågan att göra detta svårare och utan att industri och myndighet vare sig behöver vänta eller erhålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla herr Widman.

      Gå in och säg att din blogg blivit kapad eller ge mig en rimlig förklaring till dina inlägg och kommentarer. Jag vägrar, som den stora humanist och romantiker jag är, att tro att det är så här illa ställt!

      Vad har hänt?
      Är allvarligt orolig!

      Teaterdirektören.

      Radera
    2. Det finns inga snabba enkla lösningar nu, det finns inte många genvägar att ta. Det är genom er oansvariga försvarspolitik vi har hamnat där vi är. Det kommer ta oss år av hårt arbete att försöka återta någon slags förmåga.

      Visa mig protokollen där du/ditt parti har reserverat er mot gångna försvarsbeslut, allt annat är bara ett populistiskt försök att ta några billiga politiska poäng och undfly ansvar. Vi sitter rejält i skiten och förhoppningsvis kommer någon mer kompetent med ryggrad att städa upp den i höst.

      Men för att diskutera sak fråga:
      Skipper har nämnt det tidigare, Robotlavetter och robotar i sig räcker inte (även om de ser snygga ut på bild som bevis att man faktiskt har gjort något). Det behövs mer delar för att att ett robotförband skall fungera organisatoriskt. Vem skall bemanna dem?
      Vem skall försörja dem med allt de behöver? Vem skall hitta målen?
      Vem skall skydda dem från att bli bekämpade?
      Vem skall ta besluten om, när vad som skall bekämpas?
      Vem skall upprätta sambandet för att allt detta skall fungera?

      Som du ser är det inte bara att köra ute ett robotbestyckad lastbil till Gotland, även om naturligtvis vapenbäraren är en viktigt komponent i systemet.

      Radera
  32. Oavsett sakfrågan, all heder till dig Allan somlämnar kommentarsfältet öppet och tar debatten. Det vet jag ingen annan Försvarspolitiker som gör.

    Keep it up!

    SvaraRadera
  33. Skipper,

    Det är få som diskuterar i sak. Den egenskapen hedrar Dig.

    SvaraRadera
  34. Teaterdirektören,

    Ledsen för att Du behöver vara mer tydlig än så....

    SvaraRadera
  35. När jag nu kan läsa igenom samtliga inlägg förstår jag att det uppfattats som att jag är särskilt kritisk mot ÖB. Så är det inte. Även han är en produkt av sitt sammanhang. Mängder av särintressen omflyglar honom. Träffar honom ofta och imponeras av hans vilja att göra gott, inte minst för våra veteransoldater.

    Vi har en bra ÖB och jag vill nu att han visar sin fulla potential.

    SvaraRadera
  36. Om du hade någon ryggrad så skulle du tvinga ditt parti att slå näven I bordet med orden "nu räcker det" med address till nymoderaterna - om det inte lyckades så skulle du avgå med orden "att denna vanvettiga försvarspolitik kan jag inte ställa mig bakom". Men det gör du inte. Istället leker du opposition på ett patetiskt sätt. Sitter du I Riksdagen enbart för att lyfta arvode?

    SvaraRadera
  37. Gustav Wasa sa...

    Ett antal statsråd levererar:

    - Utrikesministern vill ha tio (10) nya ubåtar,
    - Finansministern vill bevilja en inte obetydlig satsning på försvaret och idag vill
    - Försvarsministern tidigarelägga en satsning på luftvärn.

    Försvarsberedningen kan i sin försvarspolitiska rapport fånga upp dessa förslag, som alla torde vara väl förankrade i svenska statsbärande kretsar.

    SvaraRadera
  38. Jag tycker att Allan Widman gör ett mycket bra arbete.
    Det tar ett tag att övetyga resten av regeringslaget riksdagsgrupperna och försvarsberedningen där det dock ingår flera bra politiker enligt min mening.Jag misstänker starkt att det sett värre ut utan Widman på regeringsflanken.

    Instämmer också i oavsett regleringsbrevet lydelse så har FML/ÖB fortsatt yttrande och meddelandefrihet.Den skall han använda och påtala när behoven ändras och det är ju glasklart att de har gjort det. Så det ena utesluter inte det andra.

    Så vad väntar du på ÖB?IO2014 duger inte till försvar mot väpnat angrepp i nuvarande omvärldsläge eller ännu mindre i befarat kommande omvärldsläge.

    Det är din förbaskade skyldighet/ansvar att påtala behoven.

    Så länge du inte gör det har du inte mitt förtroende och du utsatter landet för en latent risk att inte kunna försvaras mot väpnat angrepp.


    Kn jan-Olov Holm Hemvärnsbefäl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att både du och Allan ställer orimliga krav. Allans är dessutom djupt oansvariga utifrån rollen som politiker. Vald av folket för att bl.a. ansvara för vår långsiktiga trygghet och säkerhet. Istället för att själv ta sin del av ansvaret för den situation som vi står inför idag, så skuldbeläggs den underställda som man aktivt valt att inte lyssna på, eller tro på, i tid. Ofta med antydningar om att ÖB inte lojalt försöker ta ansvar för rikets militära försvar, utan styrs av omkringliggande särintressen. Med sådana uppdragsgivare skulle jag avgå direkt.

      Låt mig berätta en liten saga om brandförsvaret i den fiktiva staden Skaraborg:

      Tänk om kommunens politiker valt att bortse från räddningschefens varningar om att brandrisken ökar när vädret börjar bli torrt och varmt, och att räddningstjänstens resurser är otillräckliga för en större brand. Att vakanser gör att bemanningen inte räcker dygnet runt. Att det saknas utrustning och att den som finns är otillräcklig, gammal och dyr att underhålla. "Han försöker bara slåss för sin egen budget såklart", tisslas och tasslas det i kommunhuset. "Här har inte brunnit på många, många år, så vi kan nog spara några kronor till på brandkåren. De sista slantarna för den nya idrottsarenan kan vi alltid ta från räddningstjänsten!".

      "Men, jag behöver upprusta brandbilarna", säger räddningschefen uppgivet. "Just nu klarar vi bara en liten brand på en plats i staden. Vi har inga resurser för att jobba förebyggande mot bränder. Det tar tid att upprusta vårt brandförsvar. Jag måste rekrytera personalen. De behöver utbildas och övas. Jag har idag varken resurser för att locka, utbilda eller öva personal. Vi sliter med småbränder hela dagen, förutom den administration som tidigare personalbesparingar har lagt på kvarvarande personal."

      Det tisslas och tasslas i kommunhuset hos ledande politiker. "Fan, vad han gnäller. Han vill säkert bara roffa åt sig till sitt särintresse. Han gillar säkert bränder och att åka i blanka fina brandbilar. Sicken typ.". Till sist kommer ett pressmeddelande: "Vi satsar på brandförsvaret i Skaraborg! Räddningstjänsten får upprusta hälften av alla brandbilar och byta ut hälften av alla utslitna brandslangar!"

      Dagen efter får han veta att "satsningen" kompenseras med ännu större besparingar på personalsidan. "Vem behöver personal, när man varken har pengar för övning eller materiel åt dem...", tänker han aningen bittert.

      Räddningschefen suckar och sliter sitt hår. Efter tre månaders sjukskrivning för att återfå sin sans och balans, så inser han till sist att kommunpolitikerna inte är ett dugg intressade av hans professionella bedömningar. De "tror" inte på bränder längre. De tycker inte om bränder, och verkar tro att satsningar på brandförsvar betyder att man VILL att det ska brinna, inte tvärtom. De tycker inte att de har råd med brandförsvar längre. De anser att mer populära utgifter måste prioriteras, t.ex. sänkta dagisavgifter, nya idrottsarenor, mm. Sådant som vinner röster i nästa val, snarare än sådant som väljarna tycker är obehagligt och tråkigt. Uppgivet inser han att hans enda alternativ är att göra vad han får mandat och resurser att göra. Varken mer eller mindre. Att bry sig leder bara till själsliga plågor och ytterligare sjukskrivning. Låt det bara vara ett jobb. Låt dem som bestämmer och kontrollerar budgeten bestämma och ta ansvar för besluten. Hans begränsade handlingsfrihet tillåter inget annat.

      (forts)

      Radera
    2. (forts)

      Så en dag inträffar det otänkbara. Ingen ville det. Ingen förutsåg det. Det börjar brinna i utkanten av staden. Man inser att om ingen stävjar branden i sin linda, så kan den spridas och i värsta fall drabba även mer centrala delar av staden. Helt plötsligt börjar folket bli intresserade av brandförsvaret. Media inser att artiklar om brandförsvar har nyhetsvärde och kan sälja. Politikerna inser att media skriver om brandförsvar, folket ställer frågor och nu är det dags att plocka poäng på brandförsvarsfrågor. "Vi behöver nog återupprätta brandstationen i östra stadsdelen" säger många. Den lade man ned för många år sedan när brandrisken bedömdes mycket låg.

      Räddningschefen ser vartåt det lutar och inser att nu är det fara å färde. Bäst vad det är så ska han inte bara hålla det kvarvarande rucklet till brandstation i city igång, utan också försöka upprusta, bemanna och driva ytterligare en brandstation inom samma budget. Även om han fick en förstärkt budget så inser han att det är ett projekt som kommer ta många år innan det finns en fungerande brandstation på plats. Branden kommer antingen ha slukat staden eller självslocknat långt innan han har någon möjlighet att göra skillnad. Ett nytt hus ska byggas. Personal ska rekryteras. Nya instruktörer måste rekryteras och utbildas först. Materiel och fordon upphandlas. Enligt konstens alla konkurrensregler. De nya brandmännen ska utrustas, utbildas, tränas och övas för att nå full färdighet. Om något händer så blir brandstationen ändå inte klar i tid. Om inget händer, så kommer behovet vara glömt, och ingen fråga efter den när den är klar. Han minns hur det var förra gången ett stort brandlarm gick. Så fort media slutade skriva om den branden så försvann intresset lika snabbt igen. "Om jag hade fått uppdrag och resurser att upprusta brandstationen i Östra för fem år sedan när jag började varna för den ökade brandrisken, så hade vi haft någon verksamhet igång och någon möjlighet att förebygga större bränder, men nu...glöm det. Händer det, så händer det och det ligger bortom min makt att förändra läget. Min makt att ta ansvar har förnekats mig när det fortfarande var relevant att fatta beslut om åtgärder. Nu är det för sent för att lösa några större bränder på kort sikt. Det kan gå på längre sikt att förbättra läget, men några sådana långsiktiga frågor diskuteras inte överhuvudtaget i dagsläget – bara behov av att släcka stora bränder med en stor brandkår som inte längre finns. Den är bortprioriterad och bortsparad. Mina få brandmän behöver inte detta. Särskilt inte när det på kort sikt är meningslösa slag i luften för att rädda ansiktet på ansvarslösa kommunpolitiker."

      Tja, kanske finns det någon relevant lärdom i den lilla historien. Kanske inte. Men, tänk om alla föräldrar bara gjorde det som barnen tyckte var roligt. Struntade i alla tråkiga måsten som tvätt, städning och annat. Så funkar familjen "Sverige" idag. Bara sådan som media och allmänheten uppmärksammar förtjänar politisk uppmärksamhet och (sken av) politiskt ansvar. Sådana föräldrar kan jag vara utan. Särskilt om de sedan försöker projicera sitt ansvar och skulden på barnen när familjen står på en gigantisk hög med smutstvätt och vrålar efter rena kläder. Svensk politik har havererat, likt vår försvarsförmåga. Svenska politiker förstår inte varför gapet till väljarna blir större och större? Var är vår tids stora statsmän som sätter en ära i uppdraget, oavsett om det uppskattas eller inte? Varför ska högre krav ställas på ÖB än på dagens karriärpolitiker?

      Radera
  39. Allan, du säger att vi inte förstår allvaret. Problemet är att du förstår allvaret alldeles för sent. Du tror att först när det redan blivit allvarligt så behöver man reagera?

    Många av oss sakkunniga inom försvar, krigsvetenskap historisk och aktuell omvärldsutveckling, förstod allvaret för flera år sedan, men oss har man valt att avfärda som "invasionsförsvarskramare" som inte begripit det nya insatsförsvaret, eller som utslag av "rysskräck", eller "svartmålande" alarmister. När vår mest sakkunniga uttalade sig så avfärdades han som företrädande ett "särintresse". Det var väl bekvämast så, för att bevara de utmålade cirklarna orubbade.

    Möjligheten att lyssna och ta till sig sakkunniga fakta och bedömningar har funnit i många år. Wiseman gjorde det otänkbara och förde debatten till det offentliga redan 2008. Så allvarligt sågs behovet av handling för en officer uppfostrad att hålla debatten internt. Många följde. Redan det en kraftig signal om allvaret.

    Det hände ingenting av värde för svensk försvarsförmåga. Snarare tvärtom. Georgien och andra lackmustest inföll ett efter annat. Inget hände. Kungliga krigsvetenskapsakademien (!) gjorde ett professionellt försök att lyfta debatten till den nivå där den behöver föras. Ingen lyssnade. FOI varnade. Ingen lyssnade.

    Nu när det faktiskt har blivit allvarligt, då lyssnar man helt plötsligt. Men nu är det alldeles för sent. Det är inte ansvarsfullt av en statsledning (regering och riksdag) att tillåta sig att inte förekomma hot mot vårt lands oberoende, suveränitet och politiska handlingsfrihet att utforma vår framtid. Det är underkänt!

    Att komma 5-10 år för sent och kräva åtgärder, för att man aktivt valt att inte höra, det duger inte. Jag kan förlåta affärsdrivande media för att inte uppmärksamma behovet. Jag kan förlåta allmänheten för att inte intressera sig. Jag har svårt att förlåta dem vi valt att leda och ta ansvar för vårt samhälles långsiktiga trygghet och tillväxt. Det duger inte att uppmärksamma allvaret när det är för sent att agera. Det är inte att ta ansvar.

    Om du lagt en bråkdel av din energi på de viktiga sakfrågorna, istället för käpphästar grundat i vad du tror och tycker om Försvarsmakten och dess styre, så kunde allvaret ha varit mindre idag. Om du ägnat en bråkdel av din energi åt att jobba för att utveckla myndigheten Försvarsmakten så att den fungerar och levererar, istället för att gnälla och ha åsikter om detaljfrågor i FM myndighetsutövning på egen hand, så kunde allvaret varit mindre. Istället för att klaga på helikopterfrågan (symptomet) så kunde du försökt göra något åt själva sjukdomen. Du har åsikter om enskilda myndighetsbeslut, men inte om myndighetens beslutsfattande. Varför fungerar det inte bättre än det gör? Hur kan den politiska ledningen skapa förutsättningar för en verksamhet som fungerar bättre?

    Är det den politiska ledningens uppgift att överpröva den sakkunniga myndighetens bedömningar av materielbehov? På vilka sakliga grunder? Med vilken kompetens och med vilket beslutsunderlag? Är det den politiska ledningens uppgift att ha åsikter om vilken flygmotor stridsflygplanet bör ha eller hur många flygplan som behövs? Ska inte ni ställa uppgifter och resurser för att därefter förvänta er a) klartecken i guld, eller b) dialog om uppgift och resurser om de inte går ihop. HUR myndigheten löser uppgiften bör väl vara det som motiverar myndighetens existens? Den finns för att lösa uppgiften mer effektivt än om det lämnas till politiska lekmän att handlägga? ATT den löser uppgiften är väl ert behov, och om inte, VARFÖR gör den inte det? Men, ni verkar tro att ni kan göra det bättre själva? Så, lägg ner myndigheten och gör det själva istället. Då både tar, och tar, ni ansvaret. Hedervärt. Nu tar ni själva ansvaret från myndighetschefen, men lägger det tillbaka på myndighetschefen om det blir fel. Skamligt.

    Du kallar det väl politik förmodar jag.

    SvaraRadera
  40. Du komplimerar Skipper för att diskutera i sak, men är verkligen Skippers sakfrågor, detaljkunskaper och perspektiv en försvarspolitikers sakfrågor, detaljkunskaper och perspektiv? Isåfall behövs väl inte Skipper? Eller du?

    Är det det jobb att hitta materielsystemlösningar för svensk försvarsförmåga? Är det ditt jobb och din kompetens att peka ut Gotland som ett prioriterat område för satsningar på förband och materiel i syfte att bäst försvara Sverige? Har inte ni gett det uppdraget till ÖB bl.a. för att göra avvägningar och helhetsbedömningar utifrån flera komplexa uppgifter åtföljda av begränsade resurser och hårda krav på kostnadseffektivitet inom en komplex och speciell verksamhet.

    Vad är ditt jobb? Vilket är Skippers jobb? Varför har vi en ÖB? Varför har vi en militär försvarsmakt? Vilken är vår försvarsidé, vårt försvarskoncept, i händelse av olika typer av hot mot vårt samhälle? Vilken roll ska det militära försvaret spela i detta koncept? Vilken roll spelar det militära försvaret i olika skeden av en hotutveckling? Vad tror ÖB om detta och möjligheterna att bidra effektivt till ett sådant försvarskoncept? Vad tror han att det kostar? Hur kan jag arbeta för att realisera ett försvar för vårt samhälle? Ska det kunna verka såväl förebyggande före, som motverkande under, och återuppbyggande efter, en kris? Hur kan jag opinionsbilda för att realisera en ansvarfull och långsiktigt relevant förmåga att skydda vårt samhälle och dess värden, trots att intresset är lågt? Hur kan jag öka intresset för denna viktiga fråga?

    För mig är det exempel på viktiga sakfrågor för en försvarspolitiker. Det är inte Skippers frågor. Eller ÖBs. Bara dina.

    SvaraRadera
  41. Gustav Wasa sa...

    Jag tror att varje tänkbar statsbärande regeringsbildare i höst med glädje skulle kunna tänka sig att utnämna Sverker Göransson som sin försvarsminister. Och då självklart en lika opolitisk sådan som statsråden Hammarskjöld far och son var på sin tid och de fem opolitiska justitieministrar Sverige haft bara sedan 1920, senast Sven Romanus 1976-79 och Carl-Axel Petri 1981-82.

    En i Försvarsdepartementet och försvarsmyndigheterna mer erfaren kandidat som statssekreterare till Svecke än Dan Ohlsson går därtill inte att hitta.

    Hela det svenska försvarsetablissemanget skulle med glädje ledas av dessa två kända och väl beprövade beslutsfattare nästa mandatperiod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara det är Sverker 1.0 och inte Sverker 2.0 då.

      Radera
  42. Ja vi har ju nu sett hur framtida konflikter kan inledas. Mot vad och när skall robotarna skjutas?

    SvaraRadera
  43. Efter Georgienkriget i augusti 2008 tror jag att mitt parti, tämligen tidigt och tydligt, varnat för den politiska utvecklingen i Ryssland. Vi kunde givetvis gjort mer, men återupptagen nationell försvarsplanering, förbandsreserv och förhandsgrupperat Strv komp på Gotland var våra förslag. Vad andra bidrog med är inte upp till mig att avgöra.

    Dock minns jag ännu väl hur Borås Tidning ringde upp och frågade om det rimliga i en förbandsreserv som torde kosta minst 100 Mkr om året? Jag svarade att Bikupans värdegrundsarbete kostat 113 Mkr och att jag nog ansåg att en förbandsreserv var "mer pang för pengarna".

    Nu tävlar alla om innovativa förslag på svensk, nationellt förmågelyft. Jag konstaterar att ett Nato-medlemskap sannolikt är värt nära nog ett fördubblat försvarsanslag. Därtill tycks dessa förslag, oavsett om de handlar om fler ubåtar, rymdbaserade vapensystem eller nya ytstridsfartyg, ligga väl långt bort i tiden.

    Just nu imponerar det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inbördeskrig I alliansen? Utspel av nymoderaterna som inte förankrade med övriga allianspartier... Ser ganska oseriöst ut.

      Radera
  44. Gustav Wasa sa...

    Alla svenska riksdagspartier bejakar nordiskt försvarssamarbete, men villkoret för de flesta är att det är utan säkerhetspolitisk bindning. Det vill säga samarbetet ska kunna brytas ensidigt, med omedelbar verkan och utan närmare motivering av vardera samarbetande nordisk stat.

    Ett exempel som av den nu sittande försvarsberedningen ansetts lämpligt för denna typ av samarbete är nordisk incidentberedskap. Och en sådan lösning skulle onekligen skapa ett beredskapsbehov i var och ett av de samabetande länderna för just det fall att den nordiska incidentberedskapen utan avisering och momentant upphörde. Jag tror nu inte att detta är vad försvarsberedningen avsåg när de för ett år sedan lanserade "luftpastejen" nordisk incidentberedskap.

    - Allt nordiskt försvarssamarbete är därmed inte futilt.

    Finländska och svenska soldater ska nog inte integreras i en och samma pluton. Men finländska och svenska plutoner bör kunna använda samma övningar i samma gemensamt utvecklade simulatorer och skjuta skarpt på samma övningsfält.

    Det blir förvisso ordentligt krångligt att harmonisera arbetarskyddsregler och militära säkerhetsbestämmelser i övrigt mellan Finland och Sverige, men det är nog priset för att vi inte kan harmonisera och traktatsfästa vår säkerhetspolitik och likväl vill ha nordiskt försvarssamarbete?

    SvaraRadera
  45. Vilket massivt rundsnack om detaljer.

    Problemet i hela samhället är bankernas ohejdade utlåning av krediter, som de själva kallar pengar, och som växer exponentiellt och säkras upp via skatteintäkter.

    SvaraRadera
  46. Gustav Wasa sa...

    Oaktat om det finns en plan B förberedd i Schweiz (se länk nedan) för det fall folkomröstningen går Gripen-finansieringen emot eller ej, så bör självfallet AB Sverige ha en idé om hur vi ska hålla liv i den schweiziske kunden intill dess, som den brasilianske kunden är klappad och klar. Något som erfarenhetsmässigt kan ta ett par år.

    Det handlar nog primärt om att visa massivt förtroende för Schweiz som trovärdig försvarsindustriell partner, d v s en form av kärleksbombning.

    Säkerhetspolitiskt finns inte mycket att göra. Schweiz neutralitet låter sig inte böjas i krumbukter på av oss praktiserat militärt alliansfritt manér. Att bjuda in Schweiz som observatör till NORDEFCO bedömer jag som kontraproduktivt alldeles oavsett om denna konstellation fungerar mer eller mindre bra.

    Sverige bör innan midsommar 2014 göra som Finland redan gjort och beställa ett antal PC-12:or. Liksom US Special Forces bör vi också beställa och använda oss av egna PC-6:or. Alltihop utomordentligt levererat av Pilatus i St. Gallen. Betalning vid leverans om 1-3 år.

    http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/uppgifterna-som-kan-falla-gripen-i-schweiz_3430224.svd

    SvaraRadera
  47. En uppgradering som borde gå att genomföra snabbt är att se till att få de nya Visby-korvetterna får ett kvalificerat luftvärn snarast, det som otroligt dumt nog togs bort av finansdepartementet!

    SvaraRadera
  48. Förvånar mig att Du som försvarspolitiker inte kommenterar nya budgeten och dess minskning av försvarsanslaget!

    SvaraRadera
  49. Vad vi väntar på? Att Alliansen får sparken på grund av inkompetens i kommande val - det väntar vi på.

    SvaraRadera
  50. Allt har sin tid. Ni kan förfäras över det som händer nu, men det är bara på sikt som något kan uträttas.

    SvaraRadera
  51. Gustav Wasa sa...

    Både i Moskva och Stockholm är en misslyckad (failed) regim, en som inte förmår sitta kvar. Det statsbärande idealet är gemensamt.

    Skillnaden är att Moskvaregimens politiska opposition i allt väsentligt är lokaliserad utanför den ryska statens gränser, men Stockholms politiska opposition befinner sig innanför staten Sveriges gränser. Därav följer skilda hotbilder.

    Den ryska statsmakten är livrädd för allt, som på minsta sätt utmanar dess territorium, men den svenska statsmakten upplever att inget kan hota dess existens genom att hota dess yttre geografiska gränser.

    Den ryska statsmakten anser sig förvalta en evig och helig kultur.

    Den svenska statsmakten anser sig vara kulturellt världsledande. Sverige är hemvist för ett självreproducerande populärmusikaliskt under sedan ABBA och har världshegemonisk dominans inom design, mat och mode genom bl a IKEA och H&M.

    Sverige är definitivt en nettoproducent av mjuk makt med mjukvara. Eftersom Sverige också är en nettoexportör av stridsflyg, stridsfordon och ubåtar torde vi kunna räknas in som världsledande i specialkategorin mjuk makt utövad med hårdvara.

    SvaraRadera