tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post8182694168429013441..comments2024-01-29T10:01:43.752-08:00Comments on Strilaren II: Varför är vi inte där?Allan Widmanhttp://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-64403123439254705182009-12-17T14:09:23.630-08:002009-12-17T14:09:23.630-08:00Anställd,
Till skillnad från USA erbjuder Frankri...Anställd,<br /><br />Till skillnad från USA erbjuder Frankrike generösa motköp. På Hkp 14 är SAAB underleverantör till NHI avseende det taktiska ledningssystemet (TMS). Om vi skulle nyttja den rätt till skadestånd vid dröjsmål / fel i godset som alla vet är uppenbart och ställa in betalningarna kommer detta direkt leda till att NHI ställer in betalningarna till SAAB. Det är så det fungerar.<br /><br /><br />Mvh<br /><br /><br />Allan WidmanAllan Widmanhttps://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-22183852946558252652009-12-16T07:59:37.986-08:002009-12-16T07:59:37.986-08:00Den helikopterkapacitet med Black Hawk, som USA ha...Den helikopterkapacitet med Black Hawk, som USA har stationerad på Marmal för att i första hand täcka upp nattetid då tyskarna vanligtvis inte flyger sina helikoptrar, styrs från Bagram utanför Kabul.<br /><br />När Bagram ger klartecken för en oplanerad räddningsoperation med sin helikopterresurs på Marmal, så kan de behöva ställa in annan planerad verksamhet.<br /><br />Amerikansk operationssäkerhet dikterar att mycket få ens av de högre amerikanska officerarna vet allt om vad som är i görningen. <br /><br />Om en insats med amerikanska specialstyrkor mot en upprorsmakare redan pågår någonstans inom RC North:s operationsområde, så kan de amerikanska Black Hawkarna på Marmal behöva hållas kvar på marken som back-up. Deras verkan kan i detta läge gå före vårt skydd.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-61043192040586989792009-12-16T03:10:50.093-08:002009-12-16T03:10:50.093-08:00Jag håller med om att vi såklart ska ha en hög niv...Jag håller med om att vi såklart ska ha en hög nivå på medicinsk förmåga - oaktat om det handlar om att snabbt kunna få människor under vård eller om det handlar om tillgång till kvalificierad vård. Men - blir det totala antalet helikoptrar större för att vi skickar dit några? Att vårt inflytande ökar så att vi på sikt kan åstadkomma ett större antal håller jag med om - men blir det så även på kort sikt?<br />Vad gäller prioriteringar - menar du att det syns tendenser till att prioritera egna framför andra länders skadade i de räddningsoperationer som nu sker och att det därför är bra att ha svenska helikoptrar där - så att vi kan prioritera svenska liv?<br />Att nationer tenderar tänka i någorlunda egoistiska banor under stor press håller jag med om - om man nu väljer att se världen ur realismens glasögon. Men är skadeutfallet så högt eller riskerar det bli så högt så att de tendenserna blir en realitet?AAhttps://www.blogger.com/profile/11749705129503429510noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-80125750532291291142009-12-15T08:51:19.264-08:002009-12-15T08:51:19.264-08:00mycket av den materiel som FMVFörsvaret beställer ...mycket av den materiel som FMVFörsvaret beställer för nyanskaffning eller modifiering, hur tänker man ?? <br /><br />Ett privat företag med lite självaktning vid beställning mm nyttjar klausulen <br />"VITESFÖRELÄGGANDE" varför kan inte FMV mm nyttja detta ? Är inte det beställda klart i utsatt tid får leverantören ett vitesföreläggande för tex varje månad det försenats . Då kanske modifieringar av våra Hkp10B skulle vart klara i tid? <br />OAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-91254360866122454892009-12-15T08:11:21.980-08:002009-12-15T08:11:21.980-08:00Jaktess,
ISAF bygger naturligtvis på samarbete oc...Jaktess,<br /><br />ISAF bygger naturligtvis på samarbete och solidaritet. Svenska helikoptrar har betydelse på följande sätt:<br /><br />1. Varje tillförd helikopter ökar möjligheterna att en skadat soldat - svensk eller inte- snabbt kommer till sjukhus. Det innebär att fler liv och lemmar räddas.<br /><br />2. Dessutom skulle ett svenskt bidrag till den dyra och efterfrågade resurs ge oss ett större inflytande över hur helikoptrar används. Beredskapshållning, prioriteringar etc.<br /><br />3. Erfarenheten visar också att vid stora skadefall tenderar länder att tänka i snävare banor. Detta kan kritiseras, men knappast tänkas bort.<br /><br />Att framhålla betydelsen av helikoptrar är inte ett sätt att spela på känslor, i så fall finns det nog enklare och betydligt billigare alternativ. Det handlar om att förhålla sig till en verklighet, vilket vi nu vid flera tillfällen fått uppleva.<br /><br /><br />Mvh<br /><br /><br />Allan WidmanAllan Widmanhttps://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-19369537837352816862009-12-15T05:41:50.494-08:002009-12-15T05:41:50.494-08:00All utsänd trupp i internationella insatser har go...All utsänd trupp i internationella insatser har god nytta av taktisk luftrörlighet med helikopter. Alldeles särskilt så i väglös terräng och när ansvarsområdet är särdeles stort.<br /><br />Men helikoptrar är dyra, så ingen truppbidragande stat skickar ut extra helikopterkapacitet bara för säkerhets skull eller för att andra stater saknar egen operativ förmåga.<br /><br />- Hur många stater hörsammade Sveriges vädjan om helikopterbidrag till NBG 08? <br /><br />FN, Irland, Kanada, USA med flera hyr och köper postsovjetiska helikoptrar för att de inte har tillräckligt många egna för att det ska räcka till de internationella insatser, som de tagit på sig.<br /><br />Om Sverige som Tyskland, Nederländerna och Storbritannien hade leasat israeliska taktiska UAV:er till sitt PRT, så hade vi inte behövt helikopter för spaningsändamål. Om vi hade lyckats rekrytera läkare till vårt PRT inkl dess FKF:er, så hade behovet av ambulanshelikopter varit mindre.<br /><br />Tyskland och Norge gör alltjämt berömvärda helikopterinsatser inom ISAF i Norra Afghanistan. Men de är på upphällningen.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-51371386692663017292009-12-15T05:11:07.011-08:002009-12-15T05:11:07.011-08:00En liten fundering bara - är bristen på helikoptra...En liten fundering bara - är bristen på helikoptrar i Afghanistan något som även NATO och ISAF håller med om eller skulle resultatet av att vi skickar ned några stycken resultera i att någon annan stat drar hem sina?<br />Den analysen är viktig - att det skriks efter helikoptrar - beror det på att de anses för få ller beror det på att andra nationer vill bli avlösta? <br /><br />Om så är fallet tolkar jag driften hos er politiker att skicka helikoptrar som ett sätt att försöka bibehålla folkligt stöd för insatsen i Afghanistan genom att spela på känslor hos oss svenskar om skyddet av våra trupper. Jag håller med om att vi ska ha en relevant skyddsnivå och tillgång till sjukvårdsresurser är viktiga - men att de just måste vara svenska är inte väsentligt. Själva tanken med att göra saker tillsammans med andra är ju att olika länder bidrar med olika saker- och att vi tillsammans blir starka.AAhttps://www.blogger.com/profile/11749705129503429510noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-78211764801777008442009-12-11T09:29:30.274-08:002009-12-11T09:29:30.274-08:00FMV borde inte undersöka huruvida vilka personalre...FMV borde inte undersöka huruvida vilka personalresurser som går att uppbringa i HKP4 spåret, FMV handhar materiel och inte personal, möjligen kan de sätta upp vileken kompetens som behövs till ett system.<br /><br />Vill vi ha uthållighet i Afghanistan eller annan insats så skippar vi Hkp10B, tre individer gör ingen mäniska glad. Skall vi flyga rote med tre maskiner så går det en stund men snart så faller service, underhåll och tillsyn ut på en individ och då har man plötsligt två individer kvar under en längre period. Helt plötsligt så har man kraftiga begränsingar i uppträdandet och man hinner flyga ut en indivd till för tillsyn innan första kommer tillbaka. Fyra individer Hkp4 är marginellt bättre än tre Hkp10B.<br /><br />Hkp4 och 10B var ju beställda för NBG08 och styrkan dimensionerades för en sex månaders insats. <br /><br />Enkelt sagt borde man ifrån riksdagens sida uppdra åt FMV att införskaffa en Hkp16 för att FM skall kunna vara insatta med HKP i insatsområdet från och med xxxxx. Här skall inga klassiska överväganden som del i den europeiska försvarsmateriellförsörjnignen, lång livslängd på systemet och möjligheter till att uppgradera det. Ingen hänsyn skall tas till redan befintlig materiell, passar den inte så utveckla inte utan köp nytt. Säg helt kort att det skall införskaffas ett system med resurser som det går att flyga skiten ur under en insats och som kan betraktas som skrot efter en 5 - 6 år. <br /><br />Dyrt, javisst men smakar det så kostar det. Att hyra resurser kommer förmodligen att sluta med att vi förbinder oss med partners som vi inte vill ha att göra med, stötta ett annat land leder till att vi drar resurser som vi inte kan använda själva så jag ser det som att den uppgiften gick lätt att syna.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-25205300024728915872009-12-11T00:52:45.861-08:002009-12-11T00:52:45.861-08:00HKP 14 är mest sannolikt världens mest särpräglade...HKP 14 är mest sannolikt världens mest särpräglade och underfinansierade nu pågående helikopterutvecklingsprojekt.<br /><br />När leverans av operativ förmåga skjuts på framtiden och utvecklingstiden blir dubbelt så lång, så blir erfarenhetsmässigt också utvecklingskostnaderna minst dubbelt så höga. Ofta flera gånger högre än vad som först antogs.<br /><br />Förstudier är till för att uppskatta komplexiteten och därmed tiden och kostnaden för ett utvecklingsarbete. Därmed kan beslutsunderlaget för ett eventuellt investeringsbeslut hålla rimlig kvalitet och kostnaderna budgeteras.<br /><br />Om det under projektets gång visar sig att utvecklingstiden blir fördubblad, så innebär det oftast att minst samma antal utvecklingsingenjörer, som redan är engagerade måste avlönas dubbelt så länge. Inte sällan innebär det att antalet utvecklingsingenjörer måste ökas med anledning av att i förstudien oförutsedda problem tillstött under pågående utveckling.<br /><br />Helikoptrar är i alla sina delar synnerligen hårt optimerade farkoster. Det finns inget utrymme för att bygga in lite extra godstjocklek någonstans. Allt måste motiveras utifrån specificerade krav. Krav som ofta är motstridiga.<br /><br />Man kan säga att i stort sett inget delsystem eller någon komponent är färdigutvecklad förrän allt är på plats och godkänt. <br /><br />Det går till exempel inte att slutföra utvecklingen av något så traditionellt, som landningsstället förrän hela helikopters totalvikt och viktfördelning är slutgiltigt avgjord. Risken är annars att prestanda i sista stund måste strypas i de helikoptrar, som levereras. <br /><br />För att också efter en aldrig, så välgjord förstudie minska risken för oförutsedda förseningar och därmed fördyrningar, så har det inom flygindustrin etablerats en tilltro till verifierande experiment; till exempel: vindtunneltestning. <br /><br />De kan tyckas dyra och tidsödande samt inte leverera operativ effekt till insatta soldater i fält. Erfarenhetsmässigt så är väl genomförda prov och försök tidigt i utvecklingen av komplexa system likväl mycket väl investerade pengar.<br /><br />- Det kan nu sent omsider vara dags för ett vindtunnelprov av också HKP 14/NH90 TTH HCV.<br /><br />Trots allt har svenska staten mest sannolikt att se fram emot en fördubbling av kostnaden för sina 18 st exemplar. Optionen om ytterligare sju exemplar lät man ju löpa ut utan åtgärd för ett par år sedan.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.com