tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post5821881081805905886..comments2024-01-29T10:01:43.752-08:00Comments on Strilaren II: TMS kan inte försvarasAllan Widmanhttp://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-76090631346889955242011-09-24T13:51:34.596-07:002011-09-24T13:51:34.596-07:00Anonym,
I just denna mycket specialiserade fråga ...Anonym,<br /><br />I just denna mycket specialiserade fråga om hkp-utveckling tror jag att ingen folkpartist vill överpröva mitt ställningstsgande.<br /><br />Mvh<br /><br />Allan WidmanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-6615942681401401272011-09-24T09:21:00.375-07:002011-09-24T09:21:00.375-07:00Allan,
Alla förunnat att uttrycka sin mening.
Få ...Allan,<br /><br />Alla förunnat att uttrycka sin mening.<br />Få förunnat att som du kunna spå framtiden.<br /><br />Fråga: Är det din personliga uppfattning och/eller en partiuppfattning?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-35064658665965088652011-09-22T05:03:32.762-07:002011-09-22T05:03:32.762-07:00Gustav Wasa sa...
Tre av fyra partnerstater i NHI ...Gustav Wasa sa...<br />Tre av fyra partnerstater i NHI är med och utvecklar det flygkritiska systemet till NH90. Sinsemellan kommunicerar parterna förhoppningsvis på engelska. Men Saab är inget remissorgan i detta arbete. <br /><br />Självklart ville så många, som möjligt vara med i något som precis som "fly-by-wire" lovade bli framtidens melodi för europeisk helikopterindustri. Den som missade tåget får det självklart svårare att senare komma ikapp sina konkurrenter som avionikleverantör till helikoptrar.<br /><br />Om Sverige som i HKP 14-projektet ska beställa egenutveckling och serieanskaffning av fem (5) st exemplar av uppdragsmodulen för ubåtsjakt och programvara i TMS anpassad till sin uppdragsmodul, så vill det självfallet till att det är något unikt och inget man skulle kunna hitta i en helikopter tillhörig till exempel Royal Navy eller US Navy. <br /><br />Sverige kräver flygning i mörker över hav på lägre höjd än övriga stater. Till exempel Norge nöjer sig till sina Nansen-fregatter med att köpa den vanliga NFH-versionen av NH 90. Sverige kräver därtill bistatisk ubåtsjakt, d v s Silent Shooter i ett stridspar med HKP 14. Därmed är vi först i NH 90-sfären med att kräva stöd från plattformens tekniska system för unikt svenska insatsregler. Det kanske är den politiska nivåns ansvar att övertyga sina utländska kollegor om att de bör styra sina myndigheter och industrier i svensk riktning härvidlag? Argumentet kan vara: "Everybody in Sweden call this unique interoperability!"<br /><br />TMS hämtar självfallet indata från det flygkritiska avioniksystemet. Det har varit Saabs uppgift att övertyga det utvecklande konsortiet att indata skall ha sådan kvalitet att också rent svenska flygprofiler och stridsfall ska kunna exekveras i tillräckligt nära realtid för att de unikt svenska förmågorna ska realiseras. <br /><br />Något vapenpaket (till exempel torped och sjunkbomb) till HKP 14 är ännu inte anskaffat. Följaktligen kan inte Saab ännu slutligt fastställa vilka krav TMS kommer att ställa på indata från avioniksystemet.<br /><br />Sedan HKP-14 specificerades har ubåtars luftvärnsförmåga utvecklats. Ju lägre en helikopter flyger ju lättare är den att upptäcka och därefter bekämpa från en ubåt. <br /><br />Sedan länge finns ubåtsbekämpande torpeder som fälls från fixed-wing flygplan på hög höjd. Det kanske är något sådant vi borde integrera på HKP 14? I så fall så får torpedens avsevärt längre anflygningstid konsekvenser för gränssnittet mellan TMS och avionik.<br /><br />Allt detta är inget konstigt. USA lyckades med sina högst avsevärda resurser nätt och jämnt hålla sina rymdfärjor igång. Varje mekaniskt eller elektriskt felutfall resulerade i arton månaders försening för att utreda och kanske åtgärda vad som hänt. Jämfört med våra resurser är HKP 14 ett större projekt än vad rymdfärjorna var för USA.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-49523406093060434272011-09-22T00:01:38.736-07:002011-09-22T00:01:38.736-07:00Allan, vilken specifikation har TMS? Hur skall det...Allan, vilken specifikation har TMS? Hur skall det interagera med det befintliga Avioniksystemet? <br /><br />Jag kan för mitt liv inte förstå hur det skall kunna bli så dyrt "Att i efterhand integrera ledningssystem, o.s.v". Ja om SAAB tvingas, likt oss amatörer, att arbeta med "reverse engineering" i både hård och mjukvara så förstår jag att det blir dyrt men nu ingår ju SAAB's projekt som ett motköp och då borde SAAB sitta på fullständig dokumentation om det befintliga systemet.<br /><br />Var resonerar jag fel?<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-70539784291065594152011-09-21T14:44:17.973-07:002011-09-21T14:44:17.973-07:00Anonym,
Det redan förflutna är min evidens.
Mvh
...Anonym,<br /><br />Det redan förflutna är min evidens.<br /><br />Mvh<br /><br />Allan WidmanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-88537208143343029482011-09-21T06:59:51.397-07:002011-09-21T06:59:51.397-07:00Men skulle inte TMS bara tillföras marinversionen ...Men skulle inte TMS bara tillföras marinversionen av NH90? Oavsett det exakta antalet torde det bli världens dyraste och mest unika ledningssystem pga kort serie samt de miljarder och 10-tal år som redan spenderats. <br />Ibland talas det om "guldpläterade system", men dessa system kostar betydligt mer än sin vikt i guld!<br />Tillförsel av lika många nya miljarder och år garanterar på intet sätt att man lyckas lösa de problem som redan för fem år sedan skulle varit "lösta inom kort" inom grundkontraktet. /BosseAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-86709954678654143882011-09-21T04:41:21.609-07:002011-09-21T04:41:21.609-07:00"Att i efterhand försöka integrera ett lednin..."Att i efterhand försöka integrera ett ledningssystem i det flygsäkerhetskritiska systemet på världens första, serietillverkade fly-by-wire-helikopter är dömt att bli historiens mest underfinansierade utvecklingsprojekt."<br /><br />Allan,<br />Med vilken kunskap grundar du ovanstående på?Anonymousnoreply@blogger.com