Före ett inlägg om Gotland följer här en artikel publicerad i dagens GP. Alla har kanske inte den tidningen. Medskribenter är mina goda vänner Adam Cwejman (FP), riksdagskandidat i Göteborg, och Jasenko Selimovic (FP), fd statssekreterare.
Från Fjärran Östern till Afrikas västkust pågår i dag krig. Det kan vara ett kallt krig med utprovning av massförstörelsevapen som på Koreahalvön. Det kan vara en huggsexa om olja och gas som i Sydkinesiska sjön. Eller det kan vara skoningslösa inbördeskrig som i Afghanistan, Irak, Syrien, Israel, Palestina, Libyen, Centralafrikanska Republiken, Mali och Ukraina. I dessa konflikter är grannländer i samtliga fall inblandade, på en eller flera sidor. För Sverige – som ett av världens mest globaliserade länder – innebär detta att säkerheten markant försämrats under de senaste åren.
Trots att hoten blivit fler och mera allvarliga lyser fundamentala frågor om vår nationella säkerhet med sin frånvaro i den politiska debatten. Särskilt gäller detta vårt beroende av Nato.
Folkpartiet är inte det enda partiet som vill att Sverige blir medlem i Nato. Det är i själva verket bara riksdagens två extrempartier: Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, som tydligt motsätter sig att Sveriges relation med Nato fördjupas. För alla övriga riksdagspartier ses Nato som svaret på snart sagt varje försvars- och säkerhetspolitisk utmaning. Om målet då inte är medlemskap framstår ju detta som en smula märkligt.
Folkpartiet är dock ensamt om att offentligt vilja diskutera Sveriges ökande beroende av Nato med dem som detta berör; nämligen väljarna. Övriga gör det bara när de är tvingade därtill. Inte ens händelserna i Georgien och Ukraina har kunnat förändra detta. Men om vi inte ens under ett valår berör Sveriges uppenbara behov av hjälp att bygga säkerhet, hur ska då ett långsiktigt och folkligt förankrat stöd för denna politik kunna upprätthållas?
Det är endast tillsammans med Nato:s medlemsstater som försvarsansträngningar, för Sveriges fortbestånd som fri och oberoende demokrati, är meningsfulla. Ensam är inte stark. EU är inte och kommer heller inte att bli en försvarsallians. Till och med innan Kol- och Stålunionen bildades fanns Nato på plats med ledningsresurser och försvarsplanering.
I bred parlamentarisk enighet förbereder nu Sverige för ett avtal om Host Nation Support med Nato. Det handlar om den rättsliga och praktiska grunden för att möjliggöra tillförsel av utländska militära resurser till Sverige i kris, beredskap och krig. Om detta står i överensstämmelse med vår alliansfrihet är närmast en akademiska fråga. Sveriges vägval är i dag att militärt försvara sig tillsammans med Nato:s medlemsstater och Finland. Detta bekräftas av gårdagens regeringsbeslut om ett avtal som gör det möjligt att förbereda för militär hjälp från Nato.
De stater som kan tänkas överföra militära resurser inklusive förband för att försvara Sverige och Finland ligger alla väster om oss, vid Nordsjön och på andra sidan Atlanten. Polen och Tyskland är resursstarka stater, som i första hand vid en kris kommer att behöva förstärka Baltikum till lands och i luften. Utan säkrad tillgång till vår största hamn i Göteborg kommer vi inte att kunna tillföras militära resurser i annat än närmast symbolisk omfattning.
Tillförsel av militär materiel och personal över havet förutsätter understöd. Det handlar både om baserat luftförsvar och luftburen ubåtsjakt i form av helikoptrar och flygplan. Utan att sådana resurser finns på plats – utländska och/eller svenska. I ljuset av ett förestående avtal om Host Nation Support med Nato behöver nödvändig infrastruktur för detta säkras. Bäst görs detta från Sävebasen som på nytt behöver bli en del av Försvarsmaktens krigsorganisation. I fredstid går det utmärkt för militärt och civilt flyg att samsas.
Göteborgs garnison har, trots nedläggningen av amfibieregementet 2004, fortsatt att växa. I grunden beror detta på stadens attraktivitet för unga människor, som numera frivilligt söker sig till det militära försvaret. Befolkningsunderlaget räcker gott och väl till att lokalisera ytterligare militär utbildning hit. Och från Handels, Chalmers och hela Göteborgs universitet finns goda möjligheter att också rekrytera reservofficerare till ett starkare västsvenskt försvar.
Göteborg ligger helt enkelt rätt i tiden.
fredag 29 augusti 2014
torsdag 28 augusti 2014
Ja, vi har nu krig i Europa
Det tycks råda förvirring kring hur händelseutvecklingen i östra Ukraina ska definieras. Om något tvivel rått innan, måste detta nu vara förbi. Ryssland har satt igång en fullskalig, militär invasion av ett grannland till våra grannar och det kan inte betecknas som något annat än krig i Sveriges närområde.
En del av oss har varnat för Ryssland och det är lätt att tro att man nu vill utbrista i "var vad det vi sa". Personligen känner jag bara djup sorg över att storskaligt militärt våld återigen utbrutit i vår del av världen. Det är svårt att tro att de rules of engagement som diskuterats så mycket under Natos operationer i Afghanistan på motsvarande sätt blir ett huvudbry för Vladimir Putin. Det mänskliga lidandet i det som nu förestår kommer att bli fruktansvärt.
Har tillbringat dagen på Gotland, vår mest strategiska landsända. Hade tänkt skriva om mina iakttagelser där, men förstår hur smått det framstår, en dag som denna.
Allan Widman
En del av oss har varnat för Ryssland och det är lätt att tro att man nu vill utbrista i "var vad det vi sa". Personligen känner jag bara djup sorg över att storskaligt militärt våld återigen utbrutit i vår del av världen. Det är svårt att tro att de rules of engagement som diskuterats så mycket under Natos operationer i Afghanistan på motsvarande sätt blir ett huvudbry för Vladimir Putin. Det mänskliga lidandet i det som nu förestår kommer att bli fruktansvärt.
Har tillbringat dagen på Gotland, vår mest strategiska landsända. Hade tänkt skriva om mina iakttagelser där, men förstår hur smått det framstår, en dag som denna.
Allan Widman
måndag 11 augusti 2014
Användbart försvar...
I veckan som gick skrev jag även en artikel i Blekinge Läns Tidning tillsammans med vårt kommunalråd i Karlskrona, Börje Dovstad. Även denna artikel publiceras nu här:
Allan Widman
Just nu rasar skogsbränder runtom i Sverige. Glädjande
nog bidrar Försvarsmakten med resurser både på marken och från luften. Det är
hemvärnssoldater och helikopterflottiljen som lämnar ett avgörande stöd till
brandbekämpningen.
Som en konsekvens av, bland annat, att värnplikten
förklarats vilande, tas alltmer av den försvarspolitiska debatten upp av frågan
om hur vårt militära försvar ska förankras hos det svenska folket.
Med rätta lyfter man upp de frivilliga
försvarsorganisationerna, Hemvärnet, tidvis anställda soldater och
veteransoldater som viktiga broar mellan försvaret och samhället.
En minst lika relevant aspekt handlar om Försvarsmaktens
stöd till samhällets krishantering. I försvarsberedningen fick Folkpartiet
gehör för att de rättsliga förutsättningarna för ett ökat stöd skulle utredas.
Minst lika viktigt är att Försvarsmakten har den praktiska förmågan att också
kunna leverera detta.
De helikoptrar, från F17 i Kallinge som nu deltar i släckningsarbetet,
föreslogs avvecklas bara för ett par år sedan. Frågan om deras vara eller inte
vara kommer inom kort upp igen.
Bakgrunden är att Försvarsmakten fortfarande väntar på
nya, medeltunga helikoptrar. Dessa har kraftigt försenats och fortsätter att
kosta stora utvecklingspengar, som tränger undan annan verksamhet i
helikoptervapnet.
Det har blivit en ovana i det svenska försvaret, att
avveckla fungerande och betalda plattformar innan ersättning är på plats. Det
har lett till både glapp och tapp i våra förmågor.
Om de Superpumor som nu släcker bränder i Bergslagen
försvinner, minskar försvarets möjligheter att bidra med släckningsinsatser
från luften radikalt. Sak samma gäller förmågan att medverka vid sjöräddning på
det sätt som skedde i samband med Estonias förlisning 1994.
Det är mycket bra att det nu finns en tydlig vilja till
försvarssatsningar både i Karlskrona och i Ronneby. Regeringen investerar i nya
helikopterhangarer i Kallinge och de satsar på nya och livstidsförlängda ubåtar
i Karlskrona.
Det bådar för en ljus framtid för försvaret i Blekinge.
Likväl finns det skäl att erinra sig om att leveransen av kontinuerlig,
operativ förmåga är av minst samma existentiella vikt.
Den som ständigt kan ge relevant stöd i krissituationer,
civila såväl som militära, förtjänar sin plats. Därför ska vi inte bara glädja
oss åt vad framtiden kan komma att ge, utan också vad vi klarar här och nu. Det
är själva innebörden av ett användbart försvar.
fredag 8 augusti 2014
Branden
Tillsammans med de goda vännerna Mikael Juul Sörensen och Torbjörn Ekelund publicerade jag följande artikel i förrgår. För ordnings skull kommer den nu också här:
Den omfattande branden
i Västmanland har skapat en engagerad debatt om samhällets
krishanteringsförmåga.
Major Carl Bergqvist, alias Wiseman, framför på SVT Opinion att den samlade krisberedskapen på ett antal punkter försämrats under det senaste årtiondet. Det är lätt att instämma i mycket av detta.
Sålunda har avskaffandet av beredskapspolisen allvarligt begränsat möjligheterna att vid en kris utöka samhällets resurser för upprätthållande av lag och ordning.
Om en evakuering av Norberg över fyratusen invånare verkligen genomförts hade det naturligtvis varit svårt, eller nästintill omöjligt, att hantera detta med ordinarie polismän. Och det trots att regeringen de senaste åtta åren utbildat och anställt tusentals nya poliser.
Några debattörer framförde nyligen uppfattningen att i sådant fall skulle hemvärnet kunna sättas in. Under nu gällande lagstiftning är det dock inte möjligt att använda militär personal för sådana pågående insatser som i Västmanland.
Att genomföra de lagändringar som krävs för detta får nog bedömas som ett mycket äventyrligt politiskt projekt i vårt land. Hos lagstiftarna lever ännu minnet av Ådalen.
När beredskapspolisen för några år sedan avskaffades skedde det under tryck av fackliga intressen. Likväl var beslutet till sist politiskt. Ett misstag som behöver rättas till.
Samtidigt är det inte Försvarsmaktens fel att helikoptertyperna Blackhawk eller NH-90 inte försetts med möjlighet till tunnor för brandbekämpning från luften. I försvarsbesluten år 2000 och 2004 fasades stödet till det civila samhället ut som en av Försvarsmaktens huvuduppgifter.
Att bidra till civil krishantering fick inte längre ”dimensionera” vårt militära försvar. Att då köpa in utrustning för räddningstjänst skulle vara ett brott mot givna politiska direktiv.
Effekten av besluten att begränsa det militära försvarets stöd till samhället har blivit omfattande, både för vår samlade förmåga att hantera kriser och för Försvarsmaktens egen, militära kompetens.
Så länge som till exempel militära helikoptrar mer eller mindre regelbundet användes för att hämta patienter i ytterskärgården, sjöräddning eller skogsbrandsläckning hölls både materiel och personal i gott trim.
När beredskapen för skarpa insatser var hög, höjdes också förmågan.
Men det finns också exempel på hur medvetna glapp eller tapp i den militära förmågan spiller över i den andra riktningen. Luftburen ubåtsjakt är ett mycket talande sådant exempel.
Så länge som denna djupt försvarsrelaterade kompetens vidmakthölls fick man nästan förmågan till luftburen brandbekämpning på köpet.
Att uthålligt och med stor vapenlast jaga ubåtar över öppet hav uppvisar stora likheter med de krav som ställs vid skogsbrandsläckning.
Nu är sedan länge förmågan till luftburen ubåtsjakt blott ett minne i det svenska försvaret och det begränsar det stöd som civilsamhället de facto kan erbjudas.
Folkpartiet har i den senaste försvarsberedningen med framgång drivit kravet på att förutsättningarna för Försvarsmaktens stöd till samhället ska utredas och vidgas. En sådan förändring har nästan bara vinnare och ingen förlorare.
Men vi liberaler har också kritiserat att viktiga militära förmågor gått förlorade. Här har dock debattörer med rötterna i Försvarsmakten inte varit lika snabba att instämma. Faktum är dock att sådana kompetensförluster drabbar både militärt och civilt.
Att Sverige för hemlig kommunikation och ledning av sina viktigaste stridskrafter gjort sig beroende av andra är en potentiell hämsko både för vårt försvar och vår krisberedskap.
Major Carl Bergqvist, alias Wiseman, framför på SVT Opinion att den samlade krisberedskapen på ett antal punkter försämrats under det senaste årtiondet. Det är lätt att instämma i mycket av detta.
Sålunda har avskaffandet av beredskapspolisen allvarligt begränsat möjligheterna att vid en kris utöka samhällets resurser för upprätthållande av lag och ordning.
Om en evakuering av Norberg över fyratusen invånare verkligen genomförts hade det naturligtvis varit svårt, eller nästintill omöjligt, att hantera detta med ordinarie polismän. Och det trots att regeringen de senaste åtta åren utbildat och anställt tusentals nya poliser.
Några debattörer framförde nyligen uppfattningen att i sådant fall skulle hemvärnet kunna sättas in. Under nu gällande lagstiftning är det dock inte möjligt att använda militär personal för sådana pågående insatser som i Västmanland.
Att genomföra de lagändringar som krävs för detta får nog bedömas som ett mycket äventyrligt politiskt projekt i vårt land. Hos lagstiftarna lever ännu minnet av Ådalen.
När beredskapspolisen för några år sedan avskaffades skedde det under tryck av fackliga intressen. Likväl var beslutet till sist politiskt. Ett misstag som behöver rättas till.
Samtidigt är det inte Försvarsmaktens fel att helikoptertyperna Blackhawk eller NH-90 inte försetts med möjlighet till tunnor för brandbekämpning från luften. I försvarsbesluten år 2000 och 2004 fasades stödet till det civila samhället ut som en av Försvarsmaktens huvuduppgifter.
Att bidra till civil krishantering fick inte längre ”dimensionera” vårt militära försvar. Att då köpa in utrustning för räddningstjänst skulle vara ett brott mot givna politiska direktiv.
Effekten av besluten att begränsa det militära försvarets stöd till samhället har blivit omfattande, både för vår samlade förmåga att hantera kriser och för Försvarsmaktens egen, militära kompetens.
Så länge som till exempel militära helikoptrar mer eller mindre regelbundet användes för att hämta patienter i ytterskärgården, sjöräddning eller skogsbrandsläckning hölls både materiel och personal i gott trim.
När beredskapen för skarpa insatser var hög, höjdes också förmågan.
Men det finns också exempel på hur medvetna glapp eller tapp i den militära förmågan spiller över i den andra riktningen. Luftburen ubåtsjakt är ett mycket talande sådant exempel.
Så länge som denna djupt försvarsrelaterade kompetens vidmakthölls fick man nästan förmågan till luftburen brandbekämpning på köpet.
Att uthålligt och med stor vapenlast jaga ubåtar över öppet hav uppvisar stora likheter med de krav som ställs vid skogsbrandsläckning.
Nu är sedan länge förmågan till luftburen ubåtsjakt blott ett minne i det svenska försvaret och det begränsar det stöd som civilsamhället de facto kan erbjudas.
Folkpartiet har i den senaste försvarsberedningen med framgång drivit kravet på att förutsättningarna för Försvarsmaktens stöd till samhället ska utredas och vidgas. En sådan förändring har nästan bara vinnare och ingen förlorare.
Men vi liberaler har också kritiserat att viktiga militära förmågor gått förlorade. Här har dock debattörer med rötterna i Försvarsmakten inte varit lika snabba att instämma. Faktum är dock att sådana kompetensförluster drabbar både militärt och civilt.
Att Sverige för hemlig kommunikation och ledning av sina viktigaste stridskrafter gjort sig beroende av andra är en potentiell hämsko både för vårt försvar och vår krisberedskap.
Allan Widman
onsdag 23 juli 2014
Men alltför länge sen...
Alla läser inte Sydsvenska Dagbladet. Publicerade följande artikel där idag:
När värnplikten gjordes vilande för snart fem år sedan angav
riksdagen att den kunde införas på nytt om omvärldsläget så krävde eller om
försvaret inte kunde bemannas på frivillig väg. Det är ingen överdrift att
påstå att båda dessa förutsättningar nu är uppfyllda.
Rysslands militära aggression i Georgien och Ukraina har
kastat Europa tillbaka i spänningar och instabilitet. Dessvärre framstår
Östersjön och Norra Europa alltmer som ett centrum för den utvecklingen.
Fortsatt rysk upprustning i kombination med ett ökat internt förtryck talar för
att läget kommer att försämras än mer de närmaste åren. De ryska vapnen står
inte längre under demokratisk kontroll.
Samtidigt är det uppenbart att den krigsorganisation Sverige
beslutade om år 2009 inte kan bemannas på frivillig väg. Det skulle ha skett
vid utgången av detta år. Beskedet från Försvarsmakten är nu år 2023.
I ren desperation har Försvarsmakten framfört förslag om att
Sveriges mycket begränsade krigsorganisation ska minskas än mer. Att ett litet,
allianslöst land i tider som dessa ska stå utan militärt försvar, utgör ett
oacceptabelt risktagande.
När värnplikten förklarades vilande hade den vanvårdats
under lång tid. Trots bred kritik omfattade den enbart landets manliga
befolkning och efter grundutbildning återkom soldaterna aldrig i tjänst. Några
repetitionsövningar genomfördes inte. Befälsutbildningen för värnpliktiga var
avskaffad och den vanligaste uppgiften var att gå vakt vid kaserner och förråd.
Medan många som ville göra lumpen nekades, tvingades ett fåtal in med plikt.
Fokus var heller inte längre det nationella försvaret, utan insatser långt från
Sveriges gränser.
Mot denna bakgrund blev beslutet att förklara plikten
vilande en logisk slutpunkt i en lång utförsbacke. Även jag tillhörde dem som
trodde och hoppades att frivilligheten skulle vara tillräcklig.
Nu är läget ett helt annat. Sverige är i skriande behov av
ett nationellt, militärt försvar. Det kommer att kräva fler soldater, ett jämt
och tillräckligt flöde av personal in i försvaret och att de som tjänstgör där
väljer att stanna kvar. Genom frivillig rekrytering har omkring hälften av de
förband som Sverige ska ha tillgängliga i händelse av krig kunnat bemannas så
här långt. Det duger inte. Nu måste riksdagen, regeringen och försvarsmakten se
sanningen i vitögat och med plikt komplettera återstoden.
Överste Anders Emanuelson föreslår en allmän och könsneutral
medborgarplikt för att tillgodose inte bara försvarets, utan också vårdens och
omsorgens behov av personal (Aktuella frågor 21/7). Tanken är på många sätt
tilltalande. En medborgarplikt skulle ge unga människor arbetslivserfarenhet,
göra att de utvecklas, och samtidigt innebära en nyttig förstärkning inom
viktiga samhällsområden.
För mig som liberal är ett offentligt tvång alltid problematiskt.
Det är ett nödvändigt ont mot en enskild som kan tillgripas för att försvara
våra gränser och vårt nationella oberoende. Att även använda plikt i fråga om
skola, vård och omsorg framstår som mer våld än vad nöden kräver.
Och att uppväcka värnplikten ska inte ersätta, utan
komplettera den rekrytering som nu sker på frivillig grund.
Norge och Danmark har under lång tid haft frivilligt
rekryterade och anställda soldater. Trots det har de fortsatt att vårda och
vidmakthålla värnplikten som en viktig del i sitt militära försvar. Sverige gör
klokt i att lära av deras exempel. Med ett blandsystem kan Sverige återuppbygga
ett tillräckligt uthålligt och omfattande nationellt försvar för att avskräcka
från väpnade angrepp. Vid ytterligare försämringar i omvärldsläget kan Sverige
förhållandevis snabbt öka landets förmåga än mer. Samtidigt finns det också
anställda soldater som svarar för hög beredskap och som på FN:s uppdrag kan
göra insatser för fred och säkerhet i andra länder.
Vi lever i en osäker tid. Jämnt hundra år efter det första
världskrigets utbrott har konflikter blossat upp, ända från Kinesiska sjön i
öster till Mali i väst. Och mörka moln hopar sig även i vår närhet. Rysslands
president Vladimir Putin har med eftertryck visat att han har en långsiktig
politisk plan som syftar till att återskapa Sovjetunionens maktsfär. Det är på
nytt tid att rusta sig mot despotins nycker och begär.
Allan Widman
tisdag 20 maj 2014
Självbilden
Alla kanske inte läser den artikel som idag publicerats i annat fora.
Miljöpartiets språkrör Åsa Romson
hävdar att utveckling och leverans av JAS Gripen E blir 20 miljarder dyrare
efter att Schweiz i söndagens folkomröstning gjort tummen ned för det svenska
stridsflygsystemet. Sanningen är att ingen idag vet vilka slutliga kostnader
som projektet kommer att generera. De tekniska och ekonomiska osäkerheterna är
stora, liksom flygplanets exportpotential.
Vi kan idag bara beklaga det
schweiziska beslutet. Med ett positivt resultat hade Sverige för första gången
lyckats att sälja nya exemplar av JAS Gripen till en västeuropeisk demokrati.
Att i öppen konkurrens med andra moderna stridsflygsystem gå vinnande ur en
sådan upphandling hade inte bara stärkt Gripens möjligheter i Brasilien utan
också i en rad andra viktiga länder.
I den nu uppkomna situationen måste
politiken utgå från realiteter. En av dessa är att vi redan gjort tunga
investeringar i utvecklingsprojektet på grund av det pressade leveransschema
som schweizarna krävde. Bedömt har den svenska staten redan ingått avtal om
utveckling med industrin uppgående till tvåsiffriga miljardbelopp. Att nu avbryta
och betrakta dessa pengar som ”sunken cost” kommer naturligtvis inte på fråga,
även om Sverige formellt har en option att avbryta.
Ett beslut om utveckling av ett
nytt stridsflygsystem är sannolikt ett av de största investeringsbeslut en
nationalstat kan företa sig. Anskaffningen och driften av JAS Gripen E till det
svenska flygvapnet handlade redan i utgångsläget om minst 90 miljarder.
Beslutet bereddes i praktiken under sex till åtta års tid innan det fattades.
Det föregicks av en bred politisk och byråkratisk mobilisering som knappast
påverkas av det i och för sig dystra folkomröstningsresultatet.
Vad bör då Sverige göra? Det bästa,
enligt min uppfattning, är att svenska staten helt enkelt övertar det kontrakt
som förhandlades fram mellan Försvarets Materielverk och Schweiz. Och det utan
att ändra ett enda kommatecken i avtalstexten. Dels är det svenska försvaret i
behov av fler stridsflygplan än de sextio som redan beställts. Dels visar
erfarenheten att utländska kunder ofta lyckas få bättre villkor än industrins
eget hemland. Att vid ändrade omständigheter omförhandla avtal med egen
industri har erfarenhetsmässigt visat sig bli både sämre och dyrare.
På grund av ett hastigt försämrat
omvärldsläge har det svenska luftförsvaret kommit under press. Under de senaste
två åren har den svenska incidentberedskapen i timmar räknat i stort sett fördubblats
varje år. Därtill har de operativa kraven höjts som en följd av återstartad
försvarsplanering och en tydligare nationell dimension. Övningarna
svårighetsgrad ökar och ställer krav på högre kompetens hos enskilda
flygförare. Sverige behöver faktiskt inte bara en bättre beväpning och
stridsledning, utan också fler flygtimmar – och därmed flygplan - för att verka
avskräckande mot potentiella motståndare.
Andra små och mellanstora länder,
utan egen förmåga till utveckling av spetsigt stridsflyg, kan ha ett mer
okomplicerat förhållande till sina flygstridskrafter. Man köper i princip skrov
och flygtid rakt över disk. Sverige har fortfarande en militär flygindustri med
förmåga att slutleverera komplexa plattformar för luftstrid. Detta ställer krav
på uthållig politisk och ekonomisk beredskap samt offervilja. JAS Gripen är
förvisso den enskilt viktigaste komponenten i vårt militära försvar, men också
en del av den nationella självbilden, för att inte säga stoltheten. Det som nu
hänt i Schweiz förändrar inte detta.
Allan Widman (FP)
Försvarspolitisk talesperson
torsdag 15 maj 2014
Beredningen
Försvarsberedningens majoritet betecknar den svenska
säkerhetspolitiken som solidarisk. Sverige ska, utan närmare precisering, bygga
säkerhet "tillsammans med andra". Att ha allmänt inkluderande och
mycket vida mål för det säkerhetspolitiska samarbetet kan naturligtvis
uppfattas som ett uttryck för solidaritet. Problemet är dock att nationell
säkerhet och länders relationer kring detta förutsätter fasthet och tydlighet.
Om inte förpliktelser och garantier mellan bestämda parter på förhand är
utklarade vinner den deklarerade solidariteten inte tilltro.
Ett samarbete om försvar, som förutsätts upphöra vid
övergången från fred till krig är inget försvarssamarbete, utan ett
förvaltningssamarbete.
Nato är det främsta multilaterala säkerhetssamarbetet
mellan fria och demokratiska länder. Tillsammans förfogar medlemsländerna över
de mest kvalificerade försvars- och säkerhetsresurser som världen känner. I
förening med den organisation, färdighet och tydliga förpliktelser som präglar
samarbetet är Nato det helt givna alternativet. Att försvarsberedningens
majoritet, i en tid av snabbt accelererande osäkerhet, inte tar avgörande steg
mot, eller ens framhåller ett svenskt medlemskap i Nato som en option, framstår
inte som ansvarsfullt. Om det inte nu är tid, kan man med fog fråga när denna
för vår säkerhet helt avgörande fråga ska aktualiseras?
Ett svenskt medlemskap i Nato skulle skapa förutsättningar
för ett djupt och förtroendefullt samarbete med de övriga nordiska och baltiska
länderna. Det skulle även garantera de svenska stridskrafterna tillgång till
den ledning och de kommunikationer som vi redan idag är beroende av. Vi skulle
kunna forma vårt militära försvar med utgångspunkt från andras bidrag, istället
för att utsiktslöst försöka upprätthålla en komplett förmågebredd på egen hand.
Vi skulle vara en röst vid bordet istället för att vänta på besked ute i
hallen.
I andra internationella samarbeten där Sverige deltar som
medlem sker regeringens förhandlingar med full parlamentarisk insyn och
påverkan. Vårt utanförskap förhindrar en sådan ordning i förhållande till Nato.
Som medlem av EU stadgar regeringsformen att regeringen fortlöpande ska
informera och samråda om samarbetet med riksdagen. Därmed stärks inte bara den
demokratiska förankringen, utan också den svenska positionen vid förhandlingar
i Bryssel.
Medlemskap eller inte måste Sverige alltid ha en egen,
substantiell försvarsförmåga. Som en del av kollektiv säkerhet kan man inte
bara lita till andra utan måste också själv bidra. Valet står inte mellan Nato
eller ett eget, starkt försvar. Det krävs både och.
Stockholm den 15 maj 2014
Allan Widman
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)