Mycket hinner hända på ett par veckor.
Undertecknad har hunnit leverera ett delbetänkande om att veteran- och anhörigstödet nu ska bli en del av den frivilliga försvarsverksamheten, dvs också kunna uppbära statligt stöd. Till fromma för alla dem som på rikets uppdrag sätter sin säkerhet på spel för andras.
FM har konstaterat att man om några år behöver 4,5 miljarder i årlig anslagsökning. Höjda anslag är oundvikligt, men samtidigt måste medelshanteringen också bli mer ansvarsfull. Varken PRIO eller Hkp 14 levererar. Detsamma kan sägas om de hundratals miljoner som fortsatt pumpas in i obegriplig och förvirrad masskommunikation.
Levererar gör tydligen inte heller Visbykorvetterna. Navy Skipper kom verkligen ut i ett av sina senaste blogginlägg: "Så frågan man bör ställa sig är om våra Visbykorvetter någonsin kommer att kunna
betraktas som fullt ut operativa med alla sensorer och vapensystem som en gång
var tänkta innan hela fartyget faller för åldersstrecket?"
Frågan är mycket befogad och kanske mera av ett påstående. Denna gång gäller det ubåtsjaktsystemet som nu faller för åldersstrecket (det kan ju knappast vara utslitet?) och dessutom synes mycket svårintegrerat med stridsledningssystemet. Ja, nog kunde man redan 2008 ana att Visbyprojektet skulle bli mycket utvecklingstungt som det var. Aldrig förut har någon nation försökt att tränga in så många uppgifter i ett så litet skrov och med en så begränsad serie.
I veckan var jag inne på FMV:s hemsida och läste på nytt om Visby. Den tekniska beskrivningen avslutas med "Som plattform kommer Visby fortsätta att utvecklas". Det är nog ett löfte som kan tas för gott...
Av den nyss publicerade årsredovisningen framgår Visbysystemet gångtimmar de senaste åren.
2010 gav 1894 h
2011 gav 1487 h
2012 gav 878 h
Allan Widman
torsdag 28 februari 2013
måndag 11 februari 2013
Pappersförband
Det påstås att Försvarsdepartementet inte kan förses med siffror beträffande uppfyllnaden i insatsorganisationen. Myndigheten menar att systemen inte medger det. Om några veckor ska årsredovisningen komma. Då måste ändå antalet anställda GSS/K respektive T anges. Den uppmärksamme har även sett att statistiken över påbörjade och avslutade GMU:are under lång tid inte uppdaterats på hemsidan.
Sammantaget ger detta en oroande bild av IO 14:s uppbyggnad. Om inget annat fungerar får väl en beprövad metodik tillgripas: Generallöjtnanten Lars-Erik Englund genomförde på sin tid en inventering av Norrlandsskyttebrigadernas mobiliseringsförråd. Resultatet lär ha varit talande.
På samma sätt finns all möjlighet för vakthavande på HKV att när som helst sända ut en order om uppställning av anställda soldater på var och en av de över trettio fredstida enheter som ingår i basorganisationen. Efter avbockning sänds resultaten tillbaka till HKV för sammanställning. När sedan luckorna i våra insatsförband fastställts bör krigsplaceringsordrar omgående skickas till senast utbildade och lämpliga före detta värnpliktiga.
Jag vet – det blir pappersförband, men också det är bättre än inga förband alls.
Att se till att IO 14 blir uppfylld med frivilligt rekryterade och soldater som tidigare utbildats med plikt skapar en bottenplatta. Dels vårdar det den option om återtagen värnplikt som riksdagen givit regeringen i uppdrag. Dels bringas viss ordning inför det fortsatta arbetet, en fast utgångspunkt.
I veckan fick jag en inbjudan till seminarium med Kungliga Krigsvetenskapsakademien. Seminariet ska handla om IO 14:s ”styrka och brister” och huruvida insatsorganisationen kan ”leva upp till de uppgifter som regering och riksdag har slagit fast”. Det är synnerligen oroande att en så respekterad aktör i försvarsdebatten inte förstått att det är högst osäkert huruvida insatsorganisationen ens levereras. Vare sig 2014 eller 2019.
Allan Widman
torsdag 31 januari 2013
Regeringen styr riket
Tage Erlander påstås en gång ha sagt att om man vill att något ska komma till allmän kännedom bör det hemligstämplas, om man tvärtom vill hålla det hemligt bör man berätta om det i Riksdagens kammare. Utifrån denna logik återges nedan min fråga om IO 14 till försvarsministern under gårdagens frågestund:
Anf. 46 ALLAN WIDMAN (FP):
Herr talman! Den 14 januari 2010 fattade regeringen ett beslut
om inriktningen av Försvarsmakten. I det beslutet sägs att den nya
insatsorganisationen ska vara utvecklad senast vid utgången av år 2014. Vid höjd
beredskap ska samtliga förband då vara tillgängliga inom en vecka. Därtill anges
att samtliga förband över tiden ska vara välövade samt kompletta i fråga om
materiel och personal.
Försvarsmakten har inte anmält något behov av ökade anslag
före utgången av år 2014, och min fråga till försvarsministern blir därför om
hon bedömer att Försvarsmakten kommer att leverera en insatsorganisation i
enlighet med regeringens beslut.
Anf. 47 Försvarsminister KARIN ENSTRÖM (M):
Herr talman! Tack även för denna fråga! Detta är en väldigt
viktig del. Själva huvudsyftet med försvarsreformen är naturligtvis att få en ny
insatsorganisation som fungerar och som är just det tillgängliga, flexibla och
användbara försvar som vi efterlyser.
Det vi vet är att Försvarsmakten redan i dag har en bättre
operativ förmåga än vad den hade 2006 när alliansregeringen tillträdde.
Det är en process och en planläggning utifrån Försvarsmaktens
sida hur man ska kunna göra en uppfyllnad inte bara av personal och inte bara av
materiel utan just det som skapar försvarsförmåga, nämligen en fungerande
organisation. Då måste alla dessa delar – organisation, materiel och personal på
plats – finnas färdiga. Det vi vet är att det på personalsidan med det nya
systemet kommer att dröja några år efter 2014.
Anf. 48 ALLAN WIDMAN (FP):
Herr talman! Den nya insatsorganisationen är inte
betydelselös. Det är den organisationen som enligt överbefälhavaren ska göra det
möjligt att försvara landet under en vecka.
Nu får jag inte ett alldeles tydligt svar från
försvarsministern på min fråga, men av det jag hör drar jag slutsatsen att det
inte framstår som helt säkert att insatsorganisationen kommer att levereras i
tid.
Då är min fråga naturligen: Vilka åtgärder är regeringen och
försvarsministern beredda att vidta för att leverans ska ske?
Anf. 49 Försvarsminister KARIN ENSTRÖM (M):
Herr talman! Inte minst Allan Widman själv är väl medveten om
bakgrunden till beslutet och genomförandet av beslutet. Det har varit viktigt
att Försvarsmakten via olika typ av lagstiftning men också andra reformer som vi
har gjort för att få resurser från stödverksamheter ska kunna omfördela dem till
det som bygger förmåga. Det är naturligtvis insatsorganisationen.
När man byter personalförsörjningssystem tar det tid. Det
kommer att ta tid att få full bemanning med det nya systemet. Om vi talar om
fram till 2019 kommer insatsorganisationen till del att vara uppfylld, men det
är då ur den värnpliktskull som fortfarande finns kvar.
Jag uppfattar att insatsorganisationen kommer att vara
uppfylld, däremot inte med de nya verktygen, det vill säga
personalförsörjningen, fullt ut.
fredag 25 januari 2013
Johannes 8:32
Försvarsbloggarnas historia handlar om ett övergripande dilemma. Antingen hemlighålla våra brister och därigenom visa lojalitet med den verksamhet vi är en del av. Eller att avslöja och genom detta möjliggöra ett åtgärdande. Faktum är att denna blogg tillkom som ett resultat av avslöjandet att vi tappat förmågan att hemligt och säkert leda vårt eget stridsflyg. Samtidigt var det många som tadlade öppenheten. Även om jag är långt ifrån säker på att detta vitala förmågeglapp överbryggats tillhör jag dem som är övertygad om att medborgarna i vårt land hellre ska hållas vetande än ovetande.
Idag har jag på lunchekot uttalat att ÖB:s slutsatser inte kan ha överraskat någon som följt den svenska försvarsdebatten. På bloggarna var man väl snarare av åsikten att ÖB:s bedömning var optimistisk. Och ändå torde de flesta förstå att motståndskraft mot väpnade angrepp knappast entydigt kan anges i dygn och timmar. Det finns alltför många okända faktorer.
Det är förvisso inte svårt att finna skäl för ansvarsutkrävande bland Sveriges generaler, men det bör knappast ske på grund av att de har modet att säga som det är.
Allan Widman
Idag har jag på lunchekot uttalat att ÖB:s slutsatser inte kan ha överraskat någon som följt den svenska försvarsdebatten. På bloggarna var man väl snarare av åsikten att ÖB:s bedömning var optimistisk. Och ändå torde de flesta förstå att motståndskraft mot väpnade angrepp knappast entydigt kan anges i dygn och timmar. Det finns alltför många okända faktorer.
Det är förvisso inte svårt att finna skäl för ansvarsutkrävande bland Sveriges generaler, men det bör knappast ske på grund av att de har modet att säga som det är.
Allan Widman
torsdag 24 januari 2013
Lysande exempel
Jag har ånyo tjänstgjort ett par dagar som reservofficer. I
ljuset av det och mina övriga kontakter med myndigheten slås jag av hur snabbt allting
gått. När jag en gång utbildades vid Infanteriets Officershögskola i Halmstad
fanns reglementen för samtliga truppslag ner till plutons- eller gruppnivå. Varenda
kadett visste hur ett skyttekompani skulle se ut i termer av befattningar och
förbandsbestämmande materiel. Och på de KFÖ:er (riktiga sådana) man
tjänstgjorde fanns personal och materiel i huvudsak att tillgå. Det var begripligt
och verkligt.
Nu är känslan att vi startar om från ruta ett (1). Det kan
naturligtvis vara spännande och lärorikt, men kommer att ta mycket lång tid.
Och hur säkrar vi effektivitet och enhetlighet? Mina erfarenheter har lett mig
till att tro att vi inte enbart behöver få tillbaka vapengrenschefer utan också
truppslagsinspektörer. De senare med ansvar för kompetensen inom sina
respektive pastorat; såväl fortbildning av personal som säkerställandet av
relevanta och uppdaterade reglementen. Om detta har jag tidigare ställt frågor,
men inte fått några tillfredsställande svar.
Några dagar in i Sälen försökte man som alternativ till ”veckoförsvaret”
lansera begreppet ”enhaubitsförsvaret”. Men som de flesta vet höll inte detta
epitet för närmare granskning.
Detta hindrar emellertid inte att materielproduktionschefen
Leif Nylander i senaste Försvarets Forum brinner för internationella
materielsamarbeten och anser att just ”haubitsen Archer är ett lysande exempel”.
För övrigt önskar även jag Överbefälhavare Sverker Göranson
god bättring.
Allan Widman
onsdag 16 januari 2013
Ansvarsutkrävande
Så är nu Sälen över.
Folkpartiet Liberalernas förslag om att RBS 70 ska tillföras det gotländska försvaret har fått lite uppmärksamhet. Tanken är enkel. Det som är betalt, fungerande och fortfarande modernt ska till obetydlig kostnad höja tröskeln i vår strategiskt viktigaste, men mest avrustade, landsända.
Nej, RBS 70 på Gotland ska inte bekämpa luftmål. Det skulle på ett oacceptabelt sätt hota flygsäkerheten. Men att avstå från en rell bekämpningsförmåga, därför att man utgår från att arméstridskrafterna inte följer centrala säkerhetsföreskrifter, är inte rimligt.
Skälet till detta inlägg är att en kommentator på denna blogg frågat vad undertecknad egentligen gjort för försvaret. Jag har undvikit att svara på detta, eftersom det känns obekvämt att recensera egna insatser.
Likväl kommer här en lista över vad jag engagerat mig för.
Avvecklingen av NBF. Det är högst osäkert om detta lett till slutlig framgång, men möjligen har det blivit lite svårare att skinna vårt försvar och saklöst försöka underminera återstoden av fungerande stridsledning.
Avvecklingen av Hästveda. Ja, jag är nog beredd att tillskriva mig en del av äran av att detta förband ännu inte lagts ned.
Helikoptrar. Att rädda Hkp 4 gick inte. Däremot tillfördes det svenska bidraget i Afghanistan helikoptrar för MEDEVAC. Det i sin tur ledde till att nya fungerande Black Hawks anskaffades till försvaret. De kommer att få stor betydelse också för det nationella försvaret och krisberedskapen.
Veteranpolitiken. Sedan den 1 januari 2011 har Sverige en sammanhållen veteranlagstiftning. Den handlar bland annat om rätt till tidsobegränsad rehabilitering för veteraner, stöd och information till anhöriga samt ett ökat erkännande.
Det är naturligtvis omöjligt att i kollektiva beslutsystem leda i bevis vad enskilda gjort eller inte gjort. Jag skulle naturligtvis inte försökt
Allan Widman
Folkpartiet Liberalernas förslag om att RBS 70 ska tillföras det gotländska försvaret har fått lite uppmärksamhet. Tanken är enkel. Det som är betalt, fungerande och fortfarande modernt ska till obetydlig kostnad höja tröskeln i vår strategiskt viktigaste, men mest avrustade, landsända.
Nej, RBS 70 på Gotland ska inte bekämpa luftmål. Det skulle på ett oacceptabelt sätt hota flygsäkerheten. Men att avstå från en rell bekämpningsförmåga, därför att man utgår från att arméstridskrafterna inte följer centrala säkerhetsföreskrifter, är inte rimligt.
Skälet till detta inlägg är att en kommentator på denna blogg frågat vad undertecknad egentligen gjort för försvaret. Jag har undvikit att svara på detta, eftersom det känns obekvämt att recensera egna insatser.
Likväl kommer här en lista över vad jag engagerat mig för.
Avvecklingen av NBF. Det är högst osäkert om detta lett till slutlig framgång, men möjligen har det blivit lite svårare att skinna vårt försvar och saklöst försöka underminera återstoden av fungerande stridsledning.
Avvecklingen av Hästveda. Ja, jag är nog beredd att tillskriva mig en del av äran av att detta förband ännu inte lagts ned.
Helikoptrar. Att rädda Hkp 4 gick inte. Däremot tillfördes det svenska bidraget i Afghanistan helikoptrar för MEDEVAC. Det i sin tur ledde till att nya fungerande Black Hawks anskaffades till försvaret. De kommer att få stor betydelse också för det nationella försvaret och krisberedskapen.
Veteranpolitiken. Sedan den 1 januari 2011 har Sverige en sammanhållen veteranlagstiftning. Den handlar bland annat om rätt till tidsobegränsad rehabilitering för veteraner, stöd och information till anhöriga samt ett ökat erkännande.
Det är naturligtvis omöjligt att i kollektiva beslutsystem leda i bevis vad enskilda gjort eller inte gjort. Jag skulle naturligtvis inte försökt
Allan Widman
måndag 31 december 2012
Tänt var det här
Så lider också detta år mot sitt slut. ÖB uttalar i SvD att vi (förutsatt ett begränsat angrepp i en riktning) har förmåga att försvara oss under sju dagar. Sedan måste hjälpen komma.
Uttalandet blottställer svensk försvars- och säkerhetspolitik. Resursknapphet i kombination med bristande politisk styrning under årtionden har lett oss till en situation där den militära alliansfriheten inte ens är nominell. Det går alldeles utmärkt för en sittande ÖB att nu säga detta offentligt.
Och här är vi nu. Pressad på från vilket håll hjälpen ska komma landar generalen till slut i exemplet Norge. Det är fullt förståeligt. EU kan inte och Nato känner sig inte skyldigt att hjälpa oss. Det förklarade Anders Vogh Rassmusen mycket tydligt tidigare i höstas under ett besök i Stockholm. Då återstår alltså Norge. Exemplet understöds av att Sverige minsann i en torrövning skickat hälften av sina stridsflyg för att hjälpa Norge mot en låtsad moståndare...
ÖB förstår givetvis de politiska implikationerna av sina uttalanden, men det hindrar honom inte. Det inger respekt, eftersom uttalanden av detta slag inte brukar göras förrän efter pensioneringen.
Dagens artikel i SvD har alla förutsättningar att bli en riktigt nyårssmällare i knäet på försvarsberedningen. I sin säkerhetspolitiska bedömning blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att komma runt Sverker Göranssons övertydliga slutsatser. Tänt var det här.
Gott Nytt År
Allan Widman
Uttalandet blottställer svensk försvars- och säkerhetspolitik. Resursknapphet i kombination med bristande politisk styrning under årtionden har lett oss till en situation där den militära alliansfriheten inte ens är nominell. Det går alldeles utmärkt för en sittande ÖB att nu säga detta offentligt.
Och här är vi nu. Pressad på från vilket håll hjälpen ska komma landar generalen till slut i exemplet Norge. Det är fullt förståeligt. EU kan inte och Nato känner sig inte skyldigt att hjälpa oss. Det förklarade Anders Vogh Rassmusen mycket tydligt tidigare i höstas under ett besök i Stockholm. Då återstår alltså Norge. Exemplet understöds av att Sverige minsann i en torrövning skickat hälften av sina stridsflyg för att hjälpa Norge mot en låtsad moståndare...
ÖB förstår givetvis de politiska implikationerna av sina uttalanden, men det hindrar honom inte. Det inger respekt, eftersom uttalanden av detta slag inte brukar göras förrän efter pensioneringen.
Dagens artikel i SvD har alla förutsättningar att bli en riktigt nyårssmällare i knäet på försvarsberedningen. I sin säkerhetspolitiska bedömning blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att komma runt Sverker Göranssons övertydliga slutsatser. Tänt var det här.
Gott Nytt År
Allan Widman
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)