tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post5072933346581200082..comments2024-01-29T10:01:43.752-08:00Comments on Strilaren II: Helikopter och korvett har blivit magplaskAllan Widmanhttp://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-63497701919927745882010-09-07T03:43:52.794-07:002010-09-07T03:43:52.794-07:00@Henrik:
Tja, vad finns mer att tillagga...
Fran ...@Henrik:<br /><br />Tja, vad finns mer att tillagga...<br />Fran kortvaxta man med kompensatoriskt beteende i maktposition kommer sallan nagot gott.ElBarajaghttps://www.blogger.com/profile/03557984548417468323noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-20246119771352055772010-09-04T00:45:38.719-07:002010-09-04T00:45:38.719-07:00Henrik,
Jag har upprepade gånger uttalat min krit...Henrik,<br /><br />Jag har upprepade gånger uttalat min kritik mot det sätt på vilket FM begärt besked av såväl YO som RO. Odaterade, icke underskrivna brev som skickas under semestern duger inte. Vare sig arbetsrättsligt eller ur ett personalpolitiskt perspektiv.<br /><br />Den som vill vara Sveriges mest attraktiva arbetsgivare får göra bättre.<br />Mvh<br /><br /><br />Allan WidmanAllan Widmanhttps://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-26807584820863778882010-09-04T00:31:49.513-07:002010-09-04T00:31:49.513-07:00En generell utmaning, om det så handlar om materie...En generell utmaning, om det så handlar om materielanskaffning för örlogsflottan eller hanteringen av nya anställningsavtal för alla anställda i Försvarsmakten, är att politisk målstyrning utan varje form av uppföljning av myndigheternas görande och låtande inte duger. <br /><br />Kamratligt och kollegialt förtroende är bra, men kompletterat av åtminstone ett minimum av kontroll är det långt mycket bättre.<br /><br />Tystnaden i bägge riktningarna när det kommer till sjöförsvarets framtidsfrågor står i bjärt kontrast till vad som gäller på luftförsvarets område. Säga vad man vill om flygförare och flygstridsledare, men de är i vart fall inte några bloggosfärens blyga violer. <br /><br />Alla har vi de senaste åren hört talas om GLC/GLI NOC, Hästveda och SPK 39. Utan denna öppna och frejdigt friska debatt, så skulle luftstridskrafterna vara i ett långt sämre läge med avseende på krigsduglig förmåga. All uppmärksamhet har kanske inte i förstone varit välkommen av vapengrenens främsta företrädare och dess industrirepresentanter. Likväl är det i det långa loppet i högsta grad stärkande för Flygvapnets och Saabs fortsatta framtid. <br /><br />Min appell blir därför travesterande titeln på den välkända och traditionstyngda lilla blå boken:<br /><br />- Sjung ut Du käcke sjömatros!<br /><br />Den som tiger samtycker till svensk egenutveckling för leverans i ett (1) exemplar av sådant som L10.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-15513346052057481432010-09-03T13:22:53.522-07:002010-09-03T13:22:53.522-07:00Jag vet inte om du kan lägga upp den här länken el...Jag vet inte om du kan lägga upp den här länken eller redan sett den. Oavsett så är den träffsäker och faktiskt rolig att se på om man har lite insikt.<br />Jag tror att du läser "wismanswisdoms" och då borde du även veta vad man spinner vidare på i filmklippet.<br />Anser du att Försvarsmakten agerat rätt i införandet av obligatoriet?<br />http://www.veoh.com/browse/videos/category/comedy/watch/v20406219SGYpAA32Unknownhttps://www.blogger.com/profile/12145201669635084679noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-85214301544110781672010-09-03T13:20:51.231-07:002010-09-03T13:20:51.231-07:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/12145201669635084679noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-75603012952485650092010-09-01T05:05:53.773-07:002010-09-01T05:05:53.773-07:00- Vad vet utvecklarna av HKP 14, som inte Scania f...- Vad vet utvecklarna av HKP 14, som inte Scania förstår sig på?<br /><br />Scania anses allmänt vara ett världsledande lastbilsföretag också i tekniskt avseende. Nu bygger de en egen vindtunnel i en ny flervåningsbyggnad om tretusenfemhundra kvadratmeter. Att inte vindtunneltesta sina lastbilar har nog aldrig försvävat dem.<br /><br />Utvecklarna av det 24 cm högre och unika skrovet till HKP 14 har därmot inte ansett sig behöva göra några vindtunneltest alls. Test som självfallet kostar, men som tidigt i ett projekt kan avslöja aerodynamiska egenskaper, som inte låter sig analytiskt förutses.<br /><br />http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&dtyp=frs&rm=2007/08&dok_id=GV11456&nr=456Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-3381600484283666692010-09-01T03:23:07.837-07:002010-09-01T03:23:07.837-07:00Att ha ett teknologi försprång gentemot sin fiende...Att ha ett teknologi försprång gentemot sin fiende är en mycket viktig del i krigsföring. Dock kanske vi gör föööör stora hopp?Daniel "Mouse" Erikssonhttps://www.blogger.com/profile/04644583396721323985noreply@blogger.com