tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post3310662806755478421..comments2024-01-29T10:01:43.752-08:00Comments on Strilaren II: Air Power by the hour?Allan Widmanhttp://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-72841891942073551972010-12-20T15:23:21.744-08:002010-12-20T15:23:21.744-08:00I samband med materielförsörjning, så nämns ofta a...I samband med materielförsörjning, så nämns ofta ambitionen "Pang för pengarna". Är detta något som går att kvantifiera och jämföra stater emellan? Det vill säga vad som kallas för benchmarking. <br /> <br />Jag tror att framtida potentiella Gripenkunder är nyfikna på tidigare Gripenkunders erfarenheter. Generalmajor Gunnar Lindqvist skriver i sin utomordentliga bok "JAS Gripen" utgiven 2003 på sidan 83: "Bäst är naturligtvis om man kan avläsa faktiska utbetalningar"<br /> <br />Min hypotes är att en Gripenoperatörs sammanlagda utbetalningar till svenska staten och Saab, delat med antalet förbrukade flygtimmar är ett hysat bra mått på hur pass kostnadseffektiv/skicklig förhandlare en operatör är på att producera luftstridsförmåga med JAS 39 Gripen under den aktuella perioden. <br /><br />Tjeckien klarar uthålligt av mer än 140 flygtimmar per JAS Gripen år efer år. Och det har inte varit på bekostnad av kvaliteten. Den tjeckiska divisionen om fjorton Gripar har som enda Gripendivision varit insatt i ett skarpt NATO-uppdrag (Air-Policing över Baltikum) utanför hemlandet och hedrats för sin professionalism av NATO Tiger units. <br /><br />I jämförelse med Tjeckien ligger Sydafrika långt efter räknat på Gripenpang-för-pengarna för perioden 2006-2010. Frågan är om de någonsin kommer ikapp?<br /><br />Tore:<br />SAC C-17 tog fler år på sig tills dess alla bitar slutligen föll på plats. Om små och medelstora europeiska stater ska skaffa sig förmågan till rymdbaserad spaning, så kommer det nog också ta sin tid att förhandla fram en överenskommelse. <br /><br />Men något alternativ till en gemensam produktionslösning torde i praktiken inte finnas. Förre ÖB ville tillsammans med Rymdbolaget ta fram den svenska spaningssatelliten Svea och Stoltenberg- rappporten talar om en nordiskt finansierad satellit för att bevaka i allt väsentligt exklusivt norska intressen i Arktis.<br /><br />I jämförelse med ovannämnda två mer nischade alternativ, så ter sig en MUSIS-lösning som fullt realistisk att hitta finansiering till.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-56389999526664061812010-12-20T01:30:03.780-08:002010-12-20T01:30:03.780-08:00MUSIS, är inte det ett kraschat projekt sedan Maj ...MUSIS, är inte det ett kraschat projekt sedan Maj i år när man "agreed to disagree"?Tore Vallershttps://www.blogger.com/profile/11982050154079201557noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4103483251465205397.post-39564477984315339142010-12-20T00:40:50.217-08:002010-12-20T00:40:50.217-08:00En intressant artikel. Det stämmer dock inte att m...En intressant artikel. Det stämmer dock inte att motorn är statslös i ovan nämnda samarbete. Även om motorn inte delas fullt ut mellan länderna så gör ett stort antal av de ingående delarna i Gripen det. Naturligtvis finns det problem men i stort så fungerar detta samarbete bra.Anonymousnoreply@blogger.com